تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی و فواید و معایب آنها

5/5 - (1 امتیاز)

ضد آفتاب تنها محصول مراقبت از پوست است که همواره و در هر نوع شرایط جوی و آب و هوایی باید توسط همه افراد چه خانم و چه آقا، چه کودک و چه بزرگسال مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین باید اطلاعات جامعی در مورد انواع ضد آفتاب داشته باشیم. آیا تاکنون در مورد ضد آفتاب‌های […]

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

ضد آفتاب تنها محصول مراقبت از پوست است که همواره و در هر نوع شرایط جوی و آب و هوایی باید توسط همه افراد چه خانم و چه آقا، چه کودک و چه بزرگسال مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین باید اطلاعات جامعی در مورد انواع ضد آفتاب داشته باشیم. آیا تاکنون در مورد ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی مطلبی شنیده‌اید؟ تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی موضوع مورد بحث ما در این مقاله است.

ضد آفتاب فیزیکی چیست ؟

ضد آفتاب فیزیکی ضد آفتابی است که در آن از دو ماده مینرال (معدنی) به نام‌های دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده می‌شود. در واقع این دو ماده از اصلی‌ترین ترکیبات فعال موجود در ضد آفتاب فیزیکال هستند. هنگامی که ضد آفتاب فیزیکی روی پوست قرار می‌گیرد، پرتوهای مضر خورشید را مانند آینه منعکس کرده و منحرف می‌نماید.

ضد آفتاب شیمیایی چیست ؟

ضد آفتاب شیمیایی همان‌طور که از نامش پیداست، از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. آووبنزون، اکتینوکسات و اکسی بنزن در اغلب موارد از مهم‌ترین و فعال‌ترین ترکیبات موجود در ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند. استفاده از این نوع ضد آفتاب روی پوست موجب فیلتر کردن و پراکنده نمودن اشعه مضر خورشید شده و یا با تبدیل اشعه فرابنفش به گرما و در واقع غیرفعال نمودن آن اثر مخرب نور خورشید را از بین می‌برد.

خرید انواع ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

حال که با تعریف این دو نوع ضد آفتاب آشنا شدید، اکنون بهتر می‌توانید تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی را درک کنید. کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی توسط پوست جذب شده و با جذب پرتوهای UV اشعه خورشید را به گرما تبدیل کرده و آنها را از بدن آزاد می‌کنند. اما ضد آفتاب‌های فیزیکی پس از استفاده در بالاترین سطح پوست قرار گرفته و بدون جذب شدن توسط پوست، پرتوهای مضر خورشید را منعکس می‌نمایند. حال ممکن است این پرسش پیش بیاید که کدامیک از این دو نوع ضد آفتاب بهتر است؟

باید بگوییم که هر یک از این دو نوع ضد آفتاب مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. بهتر است نگاهی به ویژگی‌های این دو نوع ضد آفتاب داشته باشیم:

ضد آفتاب‌ فیزیکی:

  • تحریک کننده پوست نیست و برای افرادی که پوست حساس دارند، بسیار مناسب است.
  • نسبت به ضد آفتاب شیمیایی، خاصیت مرطوب‌کنندگی بیشتری دارد لذا ممکن است سنگینی آن بیشتر روی پوست حس شود.
  • به محض استفاده تاثیر خود را می‌گذارد بنابراین بلافاصله پس از مصرف فرد می‌تواند در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
  • بیشتر ضد آفتاب‌های فیزیکی پوست را مثل گچ سفید می‌کنند که البته در مدل‌های جدید سعی شده که این مشکل برطرف شود.
  • به آسانی و مثلا بر اثر تماس با لباس از روی پوست پاک می‌شود.

ضد آفتاب شیمیایی:

  • در برابر تعریق و شستشو نسبت به ضد آفتاب فیزیکی مقاوم‌تر عمل می‌کنند به‌خصوص اگر روی آنها برچسب “مقاوم در برابر آب” خورده باشد.
  • روی پوست احساس سنگینی ایجاد نمی‌کنند.
  • به راحتی روی پوست پخش می‌شوند.
  • تاثیرگذاری آنها در حفاظت از پوست در برابر نور خورشید کمی طول می‌کشد؛ به همین دلیل گفته می‌شود که 20 دقیقه قبل از خروج از منزل مورد استفاده قرار بگیرند.
  • ممکن است ایجاد حساسیت نمایند.

ضد آفتاب فیزیکی بخریم یا شیمیایی ؟

پس از بررسی تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی اکنون این پرسش مطرح می‌شود که کدامیک از آنها بهتر هستند و توصیه می‌شود کدامیک از آنها را برای خرید انتخاب کنیم؟ حقیقت این است که این موضوع کاملا به خودتان بستگی دارد و باید ببینید با توجه به نوع پوست خود ترجیح می‌دهید از ضد آفتاب فیزیکی استفاده نمایید یا شیمیایی. مثلا اگر پوست شما حساس است و یا در دوران بارداری و شیردهی به سر می‌برید بهتر است از ضد آفتاب فیزیکی استفاده نمایید.

ضد آفتاب مینرال مناسب بارداری

ضد آفتاب‌های شیمیایی بیشتر در بازار یافت می‌شوند و در همه داروخانه‌ها انواع مختلف آنها را به راحتی می‌توان یافت اما ضد آفتاب‌های فیزیکال (فیزیکی) کمتر پیدا می‌شوند و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند. پس اگر پوست شما مشکل خاصی ندارد و به دنبال ضد آفتابی هستید که قیمت مناسبی داشته باشد می‌توانید از ضد آفتاب شیمیایی بهره بگیرید. توصیه می‌شود که ویژگی‌های ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی را به طور کامل بخوانید تا ببینید کدامیک از آنها برای شما ایده‌آل‌تر است.

نکات مهم در خرید ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی

در هر صورت چه قصد خرید ضد آفتاب فیزیکی دارید و چه شیمیایی، روی بسته‌بندی ضد آفتاب به دنبال موارد زیر باشید تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید:

  • برچسب طیف گسترده (محافظت از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB)
  • فاقد عطر و هر نوع اسانس
  • غیرکومدون زا (تا منافذ پوست را مسدود نکند)
  • فاقد چربی
  • فاقد پارابن
  • حداقل SPF30

اگر روی محصول موارد بالا قید شده بود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

آیا ضد آفتاب های فیزیکی نسبت به شیمیایی ایمن‌تر هستند ؟

در سال‌های اخیر اعلامیه‌ای از سازمان غذا و دارو آمریکا منتشر شد مبنی بر اینکه این سازمان قصد دارد مطالعات بیشتری برای حصول اطمینان از این که کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی استانداردهای ایمنی خاص را دارا هستند یا خیر انجام دهد. این موضوع موجب نگرانی بسیاری از افراد شده و بازتاب‌های متفاوتی داشت. FDA اعلام کرده بود که موادی همچون اکسی بنزون که در ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی موجود است ممکن است بتواند در سلامتی بدن تاثیر نامطلوب بگذارد و از این حیث پژوهش‌های بیشتری در این زمینه باید صورت پذیرد.

اما اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم دو ماده مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا هستند که بیشتر در ضد آفتاب‌های فیزیکی می‌توان آنها را یافت. به همین دلیل ممکن است این تصور در ذهن شکل بگیرد که ضد آفتاب فیزیکی نسبت به شیمیایی ایمن‌تر است. اما به هر حال FDA هرگز استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی را منع نکرده و عنوان کرده است که حتی اگر برخی ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیبات خطرناک باشند، فواید استفاده کردن از آنها بسیار بیشتر از عدم مصرف آنها است. پس هیچ نوع نگرانی نسبت به استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی نباید داشته باشید.

گفتار آخر

عدم آگاهی در رابطه با ضد آفتاب‌های شیمیایی و فیزیکی سبب می‌شود تا در انتخاب آنها مردد باشیم و نتوانیم تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهیم. در این مقاله به بررسی تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی پرداختیم تا به این وسیله اطلاعات شما را افزایش داده و تصمیم‌گیری را برای شما ساده‌تر کنیم. اصلا نمی‌توان گفت که ضد آفتاب شیمیایی بهتر است یا فیزیکی. این دو نوع ضد آفتاب با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که باید دید شما استفاده از کدامیک از آنها را به دیگری ترجیح می‌دهید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عیدنژاد
عیدنژاد

سلام خسته نباشید
از زیر ضدافتاب شیمیایی میشه ابرسان استفاده کرد؟
من اخیرا ضدافتاب مدل ژل پرایم رو استفاده میکنم و همون لحظه ایی که رو پوستم میزنمش تا وقتی پخشش کنم کمی پوستم میسوزه ولی سریع برطرف میشه! عادیه ایا؟!

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  عیدنژاد

سلام کاربر گرامی
بله قبل از ضدآفتاب می توانید آبرسان استفاده نمایید.
اگر سوزش و التهاب ایجاد می شود امکان حساسیت وجود دارد.
سپاس از همراهی شما

شیوا
شیوا

لطفا بفرمایید روی ضد آفتاب فیزیکی میشه کرم‌پودر زد یا خیر

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  شیوا

سلام کاربر گرامی
بله مشکلی نیست.
سپاس از همراهی شما

اسما
اسما

بنده بسیار از ماطلب سایت شما لذت میبرم

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  اسما

سپاس از همراهی صمیمانه شما
باعث افتخار است