Bucalfat

چه میوه هایی قند خون را پایین می آورد

امتیاز دهید
اگر دیابت دارید، پیروی از یک رژیم غذایی سالم ضروری است و می‌تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند. میوه‌های تازه می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی مغذی و مناسب دیابت باشند. اما به دلیل اطلاعات نادرست موجود، برخی از افراد مبتلا به دیابت فکر می‌کنند که باید از مصرف میوه اجتناب کنند، زیرا بیشتر میوه‌ها سرشار از کربوهیدرات و قند طبیعی هستند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به طور منظم از میوه لذت ببرند و برخی میوه‌ها حتی می‌توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند. در ادامه، میوه‌هایی را که قند خون را پایین می‌آورند، به شما معرفی می‌کنیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

میوه های پایین آورنده قند خون
Heatstroke

مرکبات

مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. این میوه‌ها نه تنها شاخص گلیسمی‌ (GI) پایینی دارند، بلکه منابع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که می‌تواند به کاهش التهاب و کنترل قند خون کمک کنند. پرتقال دارای شاخص گلایسمی 43 است که پایین در نظر گرفته می‌شود و در مقایسه با میوه‌های با GI بالا مانند هندوانه تاثیر کمتری بر افزایش قند خون خواهد داشت. مرکبات همچنین دارای ترکیبات گیاهی آنتی‌اکسیدانی زیادی هستند؛ از جمله نارینژنین، نوعی پلی فنول که دارای خواص ضد دیابتی قوی است.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه رژیمی ‌برای کنترل دیابت و ثابت نگه داشتن قند خون

سیب برای کاهش قند خون

سیب یکی دیگر از میوه‌های با GI پایین است که سرشار از مواد مغذی مهم برای کنترل دیابت است. یک سیب با اندازه متوسط ​​حدود 5 گرم فیبر از جمله فیبر محلول دارد که جذب قند در جریان خون را به تاخیر می‌اندازد. انتخاب غذاهای غنی از فیبر محلول می‌تواند به ارتقای سطح قند خون و چربی خون سالم کمک کند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مهم است.

در یک مطالعه در سال 2022، خوردن یک سیب 30 دقیقه قبل از وعده غذایی حاوی برنج در افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز، به طور قابل توجهی قند خون پس از غذا را در مقایسه با خوردن برنج به تنهایی کاهش داد. محققان پیشنهاد کردند که فیبر محلول و همچنین سایر ترکیبات ضد دیابت موجود در سیب از جمله کورستین، اسید کلروژنیک و اسید گالیک ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مفید باشد.

توت‌ها

انواع توت‌ها مانند زغال اخته، تمشک و شاه‌توت از مغذی‌ترین میوه‌هایی هستند که می‌توانید بخورید. این میوه‌ها نه تنها سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی با اثرات ضد التهابی هستند، بلکه طبق نتایج مطالعات متعدد، مصرف توت‌ها برای تنظیم قند خون نیز مفید است.

دلیل تاثیر مثبت توت‌ها بر دیابت این است که سرشار از فیبر هستند و به کند شدن جذب قند در جریان خون کمک می‌کنند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی این میوه‌ها مانند فلاونوئیدها به دلیل خواص ضد دیابتی می‌توانند به ارتقای سطح قند خون و انسولین سالم کمک کنند.

توت‌ها

افزودن انواع توت‌ها به رژیم غذایی حتی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت در وهله اول نیز کمک کند. مصرف منظم توت‌ها را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

انار

مصرف انار با کاهش فشار خون، قند خون و کلسترول و بهبود مقاومت به انسولین همراه است. دانه‌های انار و آب انار منابع عالی ترکیبات فعال زیستی مانند الاژیتانین‌ها، آنتوسیانین‌ها و اسیدهای آلی موثر در کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف فرآورده‌های انار ممکن است به طور خاص برای سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. جویدن دانه‌های انار ممکن است انتخاب بهتری برای مبتلایان به دیابت نوع 2 باشد، زیرا سرشار از فیبر هستند که می‌تواند به کاهش جذب قند در جریان خون کمک کند. اگرچه افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از آب انار به تنهایی نیز استفاده کنند، اما مصرف آب انار در مقادیر کم همراه با یک وعده غذایی حاوی فیبر و پروتئین برای تنظیم بهینه قند خون کار عاقلانه‌تری است.

آووکادو برای کاهش قند خون

آووکادو یک میوه منحصر به فرد است زیرا کربوهیدرات کم و چربی بالایی دارد. نیمی‌از آووکادو حاوی تنها 8.5 گرم کربوهیدرات است و نزدیک به 30 گرم چربی سالم را فراهم می‌کند. این نکته، آووکادو را به یک انتخاب هوشمند برای کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، تبدیل می‌کند. آووکادو به خصوص سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است که برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند.

آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند افزایش قند خون بعد از غذا را کاهش دهد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که آووکادو ممکن است از بروز سندروم متابولیک از طریق کاهش چربی نیز پیشگیری کند.

سخن پایانی

اکثر افراد مبتلا به دیابت می‌توانند بدون ترس از تاثیر منفی بر سطح قند خون، به طور منظم از میوه‌های تازه لذت ببرند. اگرچه همه میوه‌های تازه انتخابی سالم هستند، اما برخی از میوه‌ها مانند انواع توت‌ها، آووکادو، مرکبات و سیب برای افراد دیابتی مناسب‌تر هستند. اگر در مورد گنجاندن میوه‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب دیابت سوالی دارید، در قسمت کامنت‌ها با متخصصان تغذیه داروخانه آنلاین مثبت سبز مطرح کنید.

مطالب مرتبط
برچسب: قند خون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها