mosbatesabz

خطرناکترین نوع روماتیسم

3.3/5 - (9 امتیاز)
بیماری‌های روماتیسمی ‌یک اصطلاح عمومی‌ است که برای اشاره به گروهی از بیماری‌های التهابی، خود ایمنی و دژنراتیو استفاده می‌شود که می‌تواند کل بدن به ویژه عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها را درگیر کند. در حالی که برخی از بیماری‌های روماتیسمی‌ علائم خفیفی دارند، برخی از انواع روماتیسم می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند. به همین دلیل است که متخصصان به دنبال پاسخی برای این سوال هستند که “خطرناکترین نوع روماتیسم کدام است؟”
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

خطرناکترین نوع روماتیسم
Oralyte

اگرچه برخی از بیماری‌های روماتیسمی‌ علائم خفیفی دارند، اکثر آن‌ها دردناک هستند و می‌توانند بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارند. با توجه به تاثیر منفی برخی از انواع روماتیسم بر طول عمر، می‌توان گفت که روماتیسم جزو خطرناک‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود.

اگرچه علائم روماتیسم با توجه به نوع بیماری روماتیسمی‌ متفاوت است، برخی از علائم رایج آن به شرح زیر است:

  • احساس درد در قسمت‌های مختلف بدن به ویژه مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها
  • تورم در مفاصل
  • سفتی در عضلات و مفاصل
  • کاهش تحرک
  • خستگی
  • تب بالا در برخی از بیماری‌های روماتیسمی
  • کاهش وزن غیر ارادی

در میان علائم روماتیسم که در بالا ذکر شد، درد، تورم و سفتی که مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شایع‌ترین علائمی ‌است که بیماران از آن شکایت دارند.

بیشتر بخوانید: دشمن روماتیسم

Kodex-Sensitive-Spray-65-ml-1
اسپری تاخیری دیلی حساس کدکس ۶۵ میلی لیتر
قیمت: 159.400 تومان
قیمت با تخفیف:122.700 تومان

آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع روماتیسم

امروزه بیش از 200 نوع بیماری روماتیسمی ‌شناخته شده است. اکثریت قریب به اتفاق این بیماری‌ها، بیماری‌های التهابی و خود ایمنی هستند. به عبارت دیگر، سیستم ایمنی بدن، بافت‌ها و اندام‌های خود را از عوامل خارجی می‌داند و در برابر آن‌ها دفاع می‌کند که یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی‌ است. انواع اصلی روماتیسم رایج در سراسر جهان به شرح زیر است:

  • روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتویید)
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات
  • آرتریت پسوریاتیک یا ورم مفاصل پسوریاتیک
  • اسکلرودرمی
  • بیماری بهجت یا چیچک یابیماری آدمنتیاس
  • استئوآرتریت (آرتروز)
  • آرتریت روماتویید جوانان

انواع روماتیسم

خطرناکترین نوع روماتیسم

هر یک از بیماری‌های روماتیسمی ‌فوق تأثیر متفاوتی بر بیماران دارد. بنابراین، همانطور که پاسخ دادن به سؤالاتی مانند “خطرناکترین نوع افسردگی کدام است؟” یا “خطرناکترین سرطان کدام است؟” آسان نیست، پاسخ روشن به این سوال که خطرناکترین نوع روماتیسم کدام است نیز دشوار است. با این حال، برخی از انواع روماتیسم، مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس و اسکلرودرمی، تأثیر بیشتری بر سلامتی بدن نسبت به سایرین دارند. در ادامه خطرناکترین انواع روماتیسم را بررسی می‌کنیم.

امروزه با استفاده از داروها یا روش‌های جراحی مختلف می‌توان علائم روماتیسم مفصلی را کنترل کرد. بنابراین، اگرچه در گذشته این بیماری می‌توانست اثرات نامطلوبی بر امید به زندگی داشته باشد، امروزه با مداخله زودهنگام و برنامه ریزی صحیح درمانی می‌توان کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشید.

SLE (لوپوس اریتماتوز سیستمیک) که علائم آن شامل درد مفاصل، کم خونی، سردرد و اختلالات خونریزی است، می‌تواند مفاصل، پوست، کلیه‌ها، قلب و سایر اندام‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اما با مراجعه به مراکز درمانی و انجام معاینات لازم می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد. اگرچه لوپوس یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها در مورد روماتیسم است، داروهای ضد التهابی و/یا سرکوب کننده سیستم ایمنی که توسط متخصصان در طول فرآیند درمان تجویز می‌شوند، می‌توانند به کنترل علائم کمک کنند.

روماتیسم ستون فقرات که با علائمی ‌مانند سفتی، درد، کاهش اشتها و خستگی در ستون فقرات در صبح خود را نشان می‌دهد، می‌تواند در آینده به سایر نقاط بدن سرایت کند و عوارض جدی مانند التهاب چشم، روده و دریچه قلب ایجاد کند و در صورت عدم کنترل، می‌تواند خطرناک باشد.

اسکلرودرمی‌ یک بیماری خود ایمنی است که با سفت و ضخیم شدن پوست و اندام‌ها مشخص می‌شود. اگرچه این بیماری یک مشکل نادر است، اما با توجه به تاثیر آن بر اندام‌هایی مانند قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و پوست، شاید بتوان آن را خطرناکترین نوع روماتیسم دانست.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، کنترل علائم با کمک برخی داروها امکان پذیر است. از آنجایی که اسکلرودرمی ‌می‌تواند پوست و سایر اندام‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، متخصصان شاخه‌های مختلف مانند روماتولوژی، پوست و بخش‌های داخلی با رویکردی چند رشته‌ای در روند درمان آن عمل می‌کنند.

سخن پایانی

بیماری‌های روماتیسمی‌ یکی از مشکلات رایج سلامتی در سراسر جهان هستند که می‌توانند علائمی‌ مانند التهاب، سفتی و تورم را به‌ویژه در مفاصل، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و بافت همبند ایجاد کنند. با نگاهی به علائم انواع مختلف آن، باید گفت هر یک از این انواع روماتیسم مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس و اسکلرودرمی می‌تواند ‌خطرناکترین نوع روماتیسم باشد و با تأثیر بر بافت‌ها و اندام‌ها عوارض جدی ایجاد کند. امروزه با کمک پیشرفت تکنولوژی می‌توان حتی علائم خطرناک‌ترین بیماری‌ها را با یک برنامه درمانی مناسب کنترل کرد. به همین دلیل، برای کسانی که سابقه خانوادگی روماتیسم دارند، مهم است که توسط پزشک متخصص به طور منظم معاینه شوند.

مطالب مرتبط
منبع:
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا

سلام بنده دچار آرتریت روماتوئید هستم واز درد گردن وشانه ها سالهاست رنج می برم جدیدا هم انگشتهایم انگار در حال شکستن است استخوان‌های درد می کند