علت پاره شدن کاندوم چیست؟

4/5 - (1 امتیاز)
وقتی می‌شنوید:”کاندوم پاره شده” ممکن است تمام لذت رابطه جنسی برای شما هیچ شود. به کمک برخی راهکارها می‌توان احتمال پاره شدن کاندوم را به صفر رساند. کاندوم یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌های جلوگیری از بارداری به حساب می‌آید که طرفداران زیادی دارد.
علت پاره شدن کاندوم

یکی از ساده‌ترین، پرطرفدارترین و ارزان‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری در سراسر جهان استفاده از کاندوم است. کاندوم تا 98 درصد می‌تواند شما را در برابر ریسک بارداری مصون کند. تکان‌دهنده‌ترین خبری که به هنگام رابطه جنسی ممکن است از شریک جنسی خود بشنوید یا متوجه آن شوید، پاره شدن کاندوم است. اگر بعضی اصول را به درستی رعایت کنید، این اتفاق معمولا اصلا نخواهد افتاد. در این مقاله همراه ما باشید تا علت پاره شدن کاندوم را برایتان شرح دهیم. افزایش آگاهی‌های شما در این زمینه می‌تواند از بارداری ناخواسته و بروز بیماری‌های خطرناک مقاربتی پیشگیری به عمل آورد.

پاره شدن کاندوم و خطرات آن

در تحقیقات آمده است که 29% از آقایان و 19% از خانم‌هایی که در رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده می‌کنند، در طی 3 ماه حداقل یک بار تجربه پاره شدن کاندوم را داشته‌اند. اما خوشبختانه در اکثر موارد وقتی کاندوم پاره می‌شود، زوجین یا شرکای جنسی متوجه این اتفاق می‌شوند. بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد که شما متوجه پاره شدن کاندوم نشوید. قبل از شروع رابطه جنسی و همچنین در حین انجام آن چندین بار کاندوم مورد استفاده خود را از لحاظ سالم بودن مورد استفاده قرار دهید. خطرات پاره شدن کاندوم عبارتند از:

  • احتمال باردار شدن
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های جنسی (در صورتی‌که شریک جنسی مبتلا به یکی از این بیماری‌ها مثل ایدز، زگیل تناسلی، هپاتیت، سوزاک، سفلیس یا… باشد)

خرید کاندوم

برای خرید کاندوم  در انواع مختلف به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

علت پاره شدن کاندوم

اکثر کاندوم‌های موجود در بازار از جنس لاتکس یا در بعضی موارد پلی ایزوپرن هستند. این کاندوم‌ها ضد آب بوده، دوام بالایی دارند و به راحتی کش می‌آیند. بعضی از عوامل تاثیرگذار در پاره شدن کاندوم عبارتند از:

کاندوم تاریخ انقضا گذشته

به هنگام خرید کاندوم حتما باید به تاریخ تولید و انقضای آن توجه داشته باشید. اگر کاندومی استفاده می‌کنید که مدتها است کنار بوده حتما تاریخ انقضا را چک کنید. در صورتی که کاندوم تاریخ گذشته باشد ریسک پاره شدن آن بالاست و همچنین ممکن است شما را دچار حساسیت و آلرژی کند.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: از کجا بفهمیم کاندوم سالم است ؟

عدم نگهداری درست از کاندوم

کاندوم باید در دمای معمولی اتاق نگهداری شود. نباید آن را داخل یخچال بگذارید. همچنین دقت کنید بسته کاندوم شما در کمد یا کشویی نباشد که در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دارد. همچنین کاندوم در مجاورت بخاری یا شوفاژ نیز نباید گذاشته شود. در غیر این صورت احتمال پارگی کاندوم بسیار زیاد است.

  کاندوم تاریخ انقضا گذشته

سایز نامناسب کاندوم

علت پاره شدن کاندوم ممکن است به سایز نامناسب آن مرتبط باشد. سایزبندی کاندوم بر اساس طول و قطر آلت تناسلی (در حالت نعوظ) تعیین می‌شود. سایز کاندوم پشت بسته‌بندی آن معمولا درج شده است. اگر سایز آلت تناسلی بزرگ باشد و از سایز کوچک کاندوم استفاده شود، بدیهی است که ریسک پاره شدن آن بیشتر خواهد شد.

بی دقتی در باز کردن کاندوم

کاندوم در بسته‌ای قرار دارد که جای باز کردن آن به وضوح مشخص است. بنابراین پوشش روی کاندوم را با دندان یا قیچی باز نکنید. زیرا بافت کاندوم به شکلی است که در مجاورت با اجسام تیز و برنده فورا دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. بی دقتی در باز کردن کاندوم یکی از عوامل موثر در پاره شدن ان است.

عدم استفاده درست از کاندوم

استفاده از کاندوم در تاریکی اصلا ایده خوبی نیست زیرا ممکن است باعث شود شما را به غلط انداخته و طبق دستور استفاده پیش نروید. جهت استفاده صحیح از کاندوم، نوک آن را با انگشت سبابه و شست فشار دهید تا هوا داخل آن محبوس نشود. سپس با دست دیگر هوای جمع شده را به آرامی به سمت پایین بکشید تا خارج شود. به این نکات توجه کنید:

  • کاندوم در حالت نعوظ باید مورد استفاده قرار گیرد.
  • فضای خالی انتهای کاندوم را به منظور تخلیه هوا فشار دهید.
  • وقتی کاندوم را استفاده می‌کنید یک فضای کوچک در انتهای آن باقی بگذارید تا موقع انزال مایع منی در این فضا جمع شود.
  • به هنگام بیرون آوردن آلت تناسی از واژن، کاندوم را با دست نگه داشته و در حالی‌که آلت هنوز به حالت نعوظ است آن را بیرون بکشید.
  • کاندوم را با وازلین یا روغن چرب ننمائید.
اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید: نحوه استفاده از کاندوم چگونه است ؟

عدم استفاده از روان کننده در حین رابطه جنسی

به دلایل زیادی مثل افزایش سن، اختلالات هورمونی و یائسگی ممکن است واژن خشک باشد. در این صورت آمادگی لازم برای برقراری رابطه جنسی وجود نخواهد داشت. این مشکل را با استفاده از روان‌کننده‌ها یا ژل لوبریکانت می‌توان برطرف کرد. ژل لوبریکانتی که استفاده می‌کنید حتما باید بر پایه آب باشد تا با کاندوم لاتکس سازگاری داشته باشد. البته معمولا در سطح خارجی اکثر کاندوم‌ها از مقداری روان‌کننده همیشه استفاده می‌شود. اگر واژن خشک باشد، برای برقراری رابطه جنسی، فشار و اصطکاک زیادی باید وارد شود. در این حالت علاوه بر درد و ناراحتی برای شریک جنسی، احتمال پارگی کاندوم نیز افزایش می‌یابد.

استفاده از وازلین، لوسیون‌ها و روغن‌هایی همچون روغن نارگیل می‌تواند سوراخ‌های ریزی روی سطح کاندوم لاتکس یا پلی ایزوپرن ایجاد کند. پس هرگز از این مواد همزمان با کاندوم استفاده نکنید.

مصرف مجدد کاندوم استفاده شده

کاندوم یک بار مصرف است. مصرف دوباره از کاندومی که قبلا یکبار مورد استفاده قرار گرفته می‌تواند علت پاره شدن کاندوم باشد. هرگز به خاطر صرفه‌جویی یا دلایل دیگر از یک کاندوم دو بار استفاده نکنید.

استفاده همزمان از چند کاندوم

برخی از افراد به منظور ایمنی بیشتر و حس امنیت به اشتباه از چند کاندوم به طور همزمان استفاده می‌کنند. این عمل نه تنها باعث ایمنی بیشتر نمی‌شود بلکه احتمال پاره شدن کاندوم را افزایش می‌دهد. استفاده همزمان از دو کاندوم سایش زیادی بین آنها برقرار کرده و پارگی را به دنبال دارد.

  استفاده همزمان از چند کاندوم

استفاده همزمان از کاندوم زنانه و مردانه

کاندوم زنانه نوعی کاندوم است که مانع از ورود اسپرم به داخل رحم می‌شود. به منظور کاهش ریسک بارداری و انتقال بیماری‌های جنسی نباید هم از کاندوم مردانه و هم از کاندوم زنانه استفاده کنید زیرا احتمال پاره شدن کاندوم و بی‌تاثیر شدن آن افزایش می‌یابد.

کاندومی که یکبار روی آلت تناسلی مورد استفاده قرار گرفته است، فرم و استایل خود را از دست می‌دهد. بنابراین نباید مجددا استفاده شود.

اگر کاندوم پاره شد چه کنیم ؟

علت پاره شدن کاندوم را برایتان شرح دادیم. حتی اگر کاندوم هیچ پارگی نداشته باشد درصد بسیار اندکی برای احتمال حامله شدن وجود دارد. (حدود 2 درصد) چنانچه متوجه پارگی کاندوم شدید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

مصرف قرص اورژانسی

زمانی که قصد باردار شدن نداشته و ناگهان متوجه پارگی کاندوم می‌شوید، یکی از بهترین راهکارها استفاده از قرص اورژانسی است. این قرص چند نوع مختلف دارد. قرص یولی پریستال یا ellaOne را حتی 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده می‌توان مورد استفاده قرار داد. البته هرچه زودتر مصرف شود، اثرگذاری بهتری خواهد داشت. قرص لوونورژسترول تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی باید مصرف شود. قرص‌های LD و HD نیز بهتر است در صورت مشاهده نشانه‌های پارگی کاندوم بلافاصله مورد استفاده قرار گیرند. قرص HD دو عدد در اولین فرصت و دو عدد پس از ۱۲ ساعت و قرص LD چهار عدد در اولین فرصت و ۴ عدد پس از ۱۲ ساعت باید استفاده شوند تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشند.

احتمال انتقال بیماری های جنسی با پاره شدن کاندوم

کاندوم بهترین راه جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی (STLs) است. اما با این حال پارگی کاندوم می‌تواند ریسک انتقال این بیماری‌ها را افزایش دهد. اگر شریک جنسی شما بیماری خاصی مثل HIV دارد یا به داشتن آن مشکوک است، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و از وی بخواهید برایتان آزمایش HIV (ایدز) بنویسد. داروهای پیشگیری از STI از جمله PEP می‌توانند تا حدودی ریسک ابتلا به ایدز را کاهش دهند. اکثر بیماری‌های مقاربتی حداقل 2 تا 4 هفته دوره نهفتگی دارند. بنابراین با پزشک در مورد اینکه چه وقت آزمایش مربوط به هر یک از بیماری‌های جنسی را بدهید، مشورت نمایید.

کلام پایانی

علت پاره شدن کاندوم گذشتن تاریخ انقضا، عدم استفاده صحیح، عدم نگهداری صحیح، استفاده همزمان دو کاندوم با هم، خشکی واژن، سایز نامناسب کاندوم و … می‌تواند باشد که همه آنها را به طور جداگانه در این مقاله برایتان شرح دادیم. پارگی یا سوراخ شدن کاندوم می‌تواند ریسک بارداری و ابتلا به بیماری‌های جنسی را افزایش دهد. حتما پیش از شروع رابطه جنسی و همچنین در حین انجام آن چندین بار کاندوم را بررسی کنید تا پاره نشده باشد.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمدیان
حمدیان

چه جنس کاندومی مقاوم تره در برابر پارگی؟

ممد
ممد
پاسخ به  حمدیان

برزنتی