قرص ایندومتاسین برای چیست؟

3.5/5 - (24 امتیاز)
یکی از رایج‌ترین داروها برای کنترل درد و التهاب مفاصل قرص ایندومتاسین است که در دوزهای مختلف در داروخانه‌ها وجود دارد. نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخل دارویی و هر آنچه لازم است در مورد این دارو بدانید را در این مقاله برایتان شرح خواهیم داد.
ایندومتاسین

برای درمان التهاب، تورم، سفتی و درد مفاصل یکی از بهترین داروهایی که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، قرص ایندومتاسین است. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همه چیز در مورد قرص ایندومتاسین را برای شما شرح خواهیم داد.

قرص ایندومتاسین چیست؟

ایندومتاسین یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. قرص ایندومتاسین برای درمان استئوآرتریت متوسط ​​تا شدید، آرتریت روماتوئید، آرتریت نقرسی یا اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده می‌شود. همچنین برای درمان درد شانه ناشی از بورسیت یا تاندونیت نیز گاهی ایندومتاسین را تجویز می‌کنند. التهاب، تورم، سفتی و درد مفاصل را به کمک این دارو می‌توان تسکین بخشید. دقت داشته باشید که این قرص درمان قطعی آرتروز نیست و تا زمانی موثر است که آن را مورد استفاده قرار دهید.

  • استفاده از ایندومتاسین برای افراد کمتر از 14 سال تائید نشده است.

موارد مصرف قرص ایندومتاسین

نحوه مصرف ایندومتاسین

 ایندومتاسین به صورت کپسول، کپسول طولانی رهش و سوسپانسیون خوراکی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. کپسول و شربت ایندومتاسین معمولا 2 تا 4 بار در روز باید مورد استفاده قرار گیرد. کپسول‌های طولانی رهش این دارو 1 یا 2 بار در روز باید مصرف شوند. کپسول‌های ایندومتاسین، کپسول‌های طولانی رهش و سوسپانسیون باید با غذا بلافاصله بعد از غذا یا همراه با آنتی اسیدها مورد استفاده قرار گیرند.

ایندومتاسین را هر روز باید در یک ساعت مشخص استفاده کنید. بهترین راهکار برای آگاهی از طریقه مصرف قرص ایندومتاسین این است که نسخه خود را خوب مطالعه کنید و طبق دستور پزشک این قرص را مورد مصرف قرار دهید. هرگز خودسرانه دوز مصرف را کم و زیاد نکنید. کپسول‌های طولانی رهش را باید به طور کامل بلعیده و از جویدن و خرد کردن آنها بپرهیزید. اگر از سوسپانسیون خوراکی ایندومتاسین استفاده می‌کنید، قبل از مصرف حتما آن را خوب تکان دهید.

در طول دوره درمان پزشک ممکن است دوز این دارو را تغییر دهد. در بسیاری از موارد پزشک درمان را با دوز پایین شروع می‌کند و بعد در صورت لزوم آن را افزایش می‌دهد. گاهی هم پزشک ممکن است قرص ایندومتاسین را با دوز متوسط شروع کند و بعد پس از کنترل علائم، کم‌کم دوز را کاهش دهد.

SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف:197.000 تومان
برای خرید بهترین قرص غضروف ساز گیاهی از داروخانه آنلاین مثبت سبز کلیک کنید.

عوارض مصرف قرص ایندومتاسین

پس از مصرف قرص ایندومتاسین اگر علائم یک واکنش آلرژیک را داشتید، فورا از پزشک کمک بگیرید. این علائم شامل این موارد هستند: کهیر، اختلال در تنفس، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی مثل بثورات قرمز یا بنفش. اگر علائم حمله قلبی یا سکته مغزی داشتید فورا باید با اورژانس تماس بگیرید. این علائم شامل درد قفسه سینه، بی‌حسی در یک طرف بدن، تنگی نفس و تکلم نامفهوم است. عوارض جانبی جدی و خطرناک قرص ایندومتاسین که در صورت مشاهده آنها فورا باید با پزشک تماس بگیرید، شامل موارد زیر هستند:

  • بثورات پوستی
  • تغییر در دید و بینایی
  • مشکلات قلبی مثل احساس تنگی نفس
  • علائم مشکلات کبد یا لوزالمعده مثل از دست دادن اشتها، درد بالای معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، خستگی غیر معمول، ادرار تیره، زردی پوست یا چشم و علائمی شبیه به سرماخوردگی.
  • نشانه‌های خونریزی معده مثل مدفوع خونی یا سرفه خونی.
  • مشکلات کلیوی (ادرار کم، تورم در پاها، احساس خستگی، تنگی نفس)
  • کم‌خونی با علائم رنگ پریدگی، خستگی غیر معمول، احساس سبکی سر، تنگی نفس، سردی دست و پا.

دیگر عوارض جانبی قرص ایندومتاسین می‌تواند شامل سوء هاضمه، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه باشد.

تداخل دارویی قرص ایندومتاسین

قبل از اینکه مصرف قرص ایندومتاسین را آغاز کنید، در صورتی که داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید تا از لحاظ تداخل دارویی بررسی‌های لازم را به عمل آورد. به ویژه اگر از داروهای زیر استفاده می‌کنید، حتما با پزشک مشورت نمایید:

  • سیکلوسپورین
  • لیتیوم
  • متوترکسات
  • پروبنسید
  • داروهای قلب یا فشار خون
  • رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین، کومادین و جانتوون
  • سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ملوکسیکام و …

دقت داشته باشید که لیست بالا کامل نیست. حتی داروهای گیاهی و ویتامین‌ها هم می‌توانند با ایندومتاسین تداخل داشته باشند. پس حتما باید فهرست تمام داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

هشدارهای لازم در مورد قرص ایندومتاسین

در رابطه با داروی ایندومتاسین به موارد زیر دقت کنید:

  • ایندومتاسین می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد؛ حتی اگر هیچ فاکتور خطری نداشته باشید. این دارو را درست قبل یا بعد از جراحی بای پس قلب مصرف نکنید.
  • ممکن است اندومتاسین باعث خونریزی معده یا روده شود. این مشکل بیشتر برای افراد مسن رخ می‌دهد.
  • اگر قبلا به اندومتاسین حساسیت داشته‌اید، از مصرف مجدد آن بپرهیزید.
  • در صورت داشتن این مشکلات، قبل از مصرف قرص ایندومتاسین با پزشک مشورت کنید: بیماری قلبی، فشار خون، حمله قلبی، سکته مغزی، زخم معده یا خونریزی، آسم، بیماری‌های کبد و کلیه و در صورت کشیدن سیگار.
در زمان مصرف قرص ایندومتاسین از نوشیدن الکل به شدت بپرهیزید زیرا احتمال خطر خونریزی از معده افزایش می‌یابد. همچنین از مصرف آسپرین خودداری کنید مگر آنکه پزشک آن را توصیه کرده باشد. پیش از استفاده از هر نوع دارو برای سرماخوردگی در مورد مصرف همزمان آن با قرص ایندومتاسین با پزشک مشورت کنید.

مصرف ایندومتاسین در بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید، نباید ایندومتاسین مصرف کنید، مگر اینکه پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد. مصرف NSAID در 20 هفته آخر بارداری می‌تواند باعث مشکلات جدی قلبی یا کلیوی در جنین شود. دقت کنید که این دارو ممکن است به طور موقت در قدرت باروری زنان تاثیر بگذارد. اگر در دوران شیردهی هستید حتما قبل از مصرف این دارو در مورد خطرات احتمالی آن از پزشک سوال کنید و خودسرانه این دارو را مورد استفاده قرار ندهید.

مدت زمان اثر قرص ایندومتاسین

میانگین نیمه عمر ایندومتاسین حدود 4.5 ساعت تخمین زده می‌شود. اگر روزانه 25 یا 50 میلی‌گرم قرص ایندومتاسین مصرف کنید، غلظت پلاسمایی حالت پایدار ایندومتاسین به طور متوسط ​​1.4 برابر پس از اولین دوز است.

به طور معمول حدود یک هفته پس از شروع کردن به مصرف indomethacin می‌توانید اثرات مثبت آن روی بهبود خود را ببینید. در مواردی که مشکلات سلامتی خیلی شدید باشد، ممکن است 2 هفته زمان لازم باشد تا ایندومتاسین اثر خود را بر جای بگذارد.

قرص ایندومتاسین 25 برای چیست؟

یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که اغلب به منظور کاهش درد، تب، سفتی و تورم توسط پزشک تجویز می‌شود. ایندومتاسین عملکرد خود را از طریق مهار پروستاگلاندین ها انجام می‌دهد.

  ایندومتاسین برای مفاصل

قرص ایندومتاسین 75 برای چیست؟

به این دارو، قرص آهسته رهش ایندومت 75 میلی گرم نیز می‌گویند. برای کنترل درد و التهاب متوسط تا شدید در بیماری‌های روماتیسمی، التهاب‌های غیر رماتیسمی، استئو آرتریت حاد یا مزمن و آرتریت جوانان این قرص را تجویز می‌کنند.

ایندومتاسین و فشار خون

قرص ایندومتاسین باعث افزایش فشار خون می‌شود. بیش از همه افرادی در معرض خطر هستند که از قبل با مشکل فشار خون بالا روبرو بوده‌اند. تحقیقات نشان داده است که این دارو فشار خون را تا 5 میلی متر جیوه در افرادی که فشار خون بالا دارند افزایش می‌دهد. پس اگر به مشکلات قلبی و فشار خون مبتلا هستید قبل از مصرف ایندومتاسین حتما با پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

قرص ایندومتاسین برای چیست؟ برای کنترل درد، التهاب و سفتی مفاصل. البته مزایای دیگری هم دارد که به طور دقیق در این مقاله به هر یک از آنها اشاره کردیم. اگر به دنبال دیگر قرص‌های استخوان و مفاصل هستید می‌توانید همین حالا به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید. اگر پرسشی دارید در بخش نظرات پاسخگوی شما خواهیم بود.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها