mosbatesabz

قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟

امتیاز دهید
آهن یکی از مواد معدنی حیاتی برای بدن انسان است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین و انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن دارد. کمبود آهن می‌تواند منجر به بروز کم‌خونی، ضعف، خستگی و کاهش عملکرد فیزیکی و ذهنی شود. برای جلوگیری از این مشکلات، مصرف قرص آهن به عنوان مکمل غذایی توصیه می‌شود. اما یکی از سوالات متداول این است که قرص آهن را چند روز یکبار باید مصرف کنیم؟ به طور کلی در صورتی که پزشک برای شما قرص آهن را تجویز کرده دستورالعمل نحوه مصرف آن را نیز باید از پزشک بگیرید. در صورتی که مکمل را خودتان از داروخانه گرفتید باید طبق دستورالعمل روی جعبه آن را مصرف کنید. در این مقاله به بررسی دقیق‌تر نیازهای بدن به آهن و نحوه مصرف صحیح قرص آهن می‌پردازیم.
قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم

برای کم خونی قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟

نحوه مصرف و میزان مصرف قرص آهن به دلیل مصرف شما بستگی دارد. شما برای موارد مختلفی می‌توانید از این قرص‌ها استفاده کنید. برخی از دلایل مصرف قرص آهن عبارت است از:

  • درمان کم خونی
  • جلوگیری از کم خونی

درمان کم خونی

دوز معمول برای درمان کم خونی در بزرگسالان یک قرص ۲۰۰ میلی گرمی است و معمولا یک بار در روز، اما ممکن است ۲ تا ۳ بار در روز باشد. در صورت بروز عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که آن را در روزهای متناوب مصرف کنید. برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله، پزشک از سن فرزند شما و نتایج خون برای تعیین دوز مناسب قرص آهن استفاده می‌کند. برای کودکان زیر ۱۲ سال، پزشک از وزن کودک شما نیز برای تعیین دوز مناسب استفاده می‌کند.

کپسول فروفورت انرژی عبیدی 30
50%
کپسول آهن فروفورت انرژی عبیدی

كپسول فرفورت انرژي شركت داروسازي دكتر عبيدي محصولي مناسب جهت تامين آهن موردنياز بدن ، جلوگيري از كم خوني ناشي از فقر آهن ، تامين انرژي مورد نياز بدن و رفع خستگي مي‌باشد

قیمت اصلی: 168.300 تومان
قیمت با تخفیف: 84.900 تومان

جلوگیری از کم خونی

دوز معمول برای جلوگیری از کم خونی در بزرگسالان یک قرص ۲۰۰ میلی گرمی است و یک بار در روز مصرف می‌شود. برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله، پزشک از سن فرزند شما و نتایج خون برای تعیین دوز مناسب قرص آهن استفاده می‌کند. برای کودکان زیر ۱۲ سال، پزشک از وزن کودک شما نیز برای تعیین دوز مناسب استفاده می‌کند.

نحوه مصرف قرص آهن

نحوه مصرف قرص آهن

قرص آهن را در صورتی که با معده خالی مصرف کنید می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد. اگر می‌توانید آن را ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اما اگر معده شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید آن را همراه یا بعد از غذا مصرف کنید. در صورتی که به پزشک مراجعه کنید، پزشک ممکن است همراه مصرف قرص آهن خرید قرص ویتامین C را نیز پیشنهاد دهد. ویتامین C می‌تواند میزان جذب آهن توسط بدن را افزایش می‌دهد.

قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی مانند آب ببلعید. از مکیدن، جویدن یا نگه داشتن قرص در دهان خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم در دهان یا لکه دار شدن دندان‌های شما شود. به این نکته توجه داشته باشید که شما نباید این قرص را با چای، قهوه، تخم مرغ یا محصولات لبنی مصرف کنید، زیرا می‌توانند میزان آهن وارد شده به بدن شما را کاهش دهند. زمانی که قرص آهن مصرف می‌کنید (یا زمانی که غذاهای سرشار از آهن می‌خورید)، قبل از مصرف این غذاها یا نوشیدنی ها، ۲ ساعت فاصله بگذارید.

بیشتر بخوانید: قرص آهن رو با چی نخوریم؟

مصرف مکمل آهن در کودکان

برای کودکان بهتر است به جای استفاده از قرص آهن از قطره‌های آهن استفاده کنید تا مصرف آن راحت‌تر شود. هنگامی که مکمل آهن را خریداری می‌کنید آن را از دسترس کودکان خارج کنید، زیرا مصرف بیش از حد ممکن است کشنده باشد. در حالت کلی در صورتی که پزشک برای کودک شما این مکمل را تجویز کند و دستورالعمل پزشک و یا دستورالعمل روی بسته‌بندی را طی کنید این مکمل برای کودک شما خطری نخواهد داشت.

چه مدت باید قرص آهن را مصرف کرد؟

برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، تا زمانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، باید از قرص آهن استفاده کنید. برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن، باید چند ماه آن را مصرف کنید. پزشک معمولا به شما توصیه می‌کند که مصرف آن را برای ۳ تا ۶ ماه پس از بهبود وضعیت خود ادامه دهید تا به تامین آهن بدن شما کمک کند.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید. در صورت فراموش کردن یک دوز برای جبران آن، ۲ دوز مصرف نکنید.

مصرف مکمل آهن در کودکان

عوارض قرص آهن در صورت مصرف بیش از حد

آهن مانند سایر مکمل‌ها و ویتامین‌ها باید به اندازه مصرف شود. در صورتی که شما از دوزهای تعیین شده و مجاز بیشتر مصرف کنید ممکن است این قرص همراه با عوارض‌های مختلفی باشد. عوارض مصرف قرص آهن با توجه به میزان مصرف شده ممکن است متفاوت باشد. مصرف بیش از دوز توصیه شده قرص آهن می‌تواند باعث استفراغ، معده درد یا اسهال شود. در موارد جدی ممکن است خون استفراغ کنید، تشنج داشته باشید یا بیهوش شوید.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به این سوال پاسخ دادیم که قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟ مصرف قرص آهن بسته به نیازهای فردی و توصیه پزشک می‌تواند از یک روز تا چند روز در هفته متغیر باشد. مهم است که در مصرف این مکمل دقت کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید. اگر به کمبود آهن مبتلا هستید یا علائمی از آن را تجربه می‌کنید، حتما با پزشک مشورت کنید تا دوز و زمان مناسب مصرف را برای شما تعیین کند. مصرف صحیح و منظم قرص آهن می‌تواند به جلوگیری از کم‌خونی و بهبود سلامت عمومی شما کمک کند.

دسته بندی: کم خونی
منبع:

محصولات مرتبط

کپسول آهن فروفورت انرژی
کپسول آهن فروفورت انرژی
قرص آیرون پلاس گلوک ویت
قرص آیرون پلاس گلوک ویت
قرص آیرونکس مای نوتریشن
قرص آیرونکس مای نوتریشن
کپسول فرومور ویتامور
کپسول فرومور ویتامور
کپسول لیپوزوفر فورت بنیان سلامت کسری
کپسول لیپوزوفر فورت بنیان سلامت کسری
کپسول آهن فروفورت انرژی
کپسول آهن فروفورت انرژی
قرص آیرون پلاس گلوک ویت
قرص آیرون پلاس گلوک ویت
قرص آیرونکس مای نوتریشن
قرص آیرونکس مای نوتریشن
کپسول فرومور ویتامور
کپسول فرومور ویتامور
کپسول لیپوزوفر فورت بنیان سلامت کسری
کپسول لیپوزوفر فورت بنیان سلامت کسری
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها