با فواید و عوارض مکمل بدنسازی هورمون رشد آشنا شوید

امتیاز دهید

با افزایش محبوبیت ورزش بدنسازی در میان افراد، این موضوع به طبع باعث افزایش مصرف مکمل‌های بدنسازی نیز می‌شود. مکمل‌های بدنسازی شامل انواع متفاوتی هستند و هرکدام کارایی خاصی دارد. دلیل مصرف مکمل‌های بدنسازی تسریع رسیدن به هدف ورزشی یک بدنساز است. مکمل هورمون رشد، نیز یکی از مکمل‌های بدنسازی است که بیشتر در بین […]

با فواید و عوارض مکمل بدنسازی هورمون رشد آشنا شوید

با افزایش محبوبیت ورزش بدنسازی در میان افراد، این موضوع به طبع باعث افزایش مصرف مکمل‌های بدنسازی نیز می‌شود. مکمل‌های بدنسازی شامل انواع متفاوتی هستند و هرکدام کارایی خاصی دارد. دلیل مصرف مکمل‌های بدنسازی تسریع رسیدن به هدف ورزشی یک بدنساز است. مکمل هورمون رشد، نیز یکی از مکمل‌های بدنسازی است که بیشتر در بین بدنسازان آقا محبوبیت دارد. آن‌ها معمولا این مکمل را برای افزایش حجم عضلات سریع خود مصرف می‌کنند. ما در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز سعی کرده‌ایم تا فواید و عوارض مصرف مکمل بدنسازی هورمون رشد را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

هورمون رشد چیست؟

هورمون رشد به‌طور طبیعی در بدن افراد ترشح می‌شود. میزان ترشح این هورمون در افراد مختلف متفاوت است. این هورمون در دختران و پسران در سن بلوغ تغییرات متفاوتی از هم ایجاد می‌کند. دلایل مختلفی روی ترشح صحیح هورمون رشد در بدن تأثیر می‌گذارد. برای مثال میزان ترشح هورمون رشد در کودکان در ساعات اولیه خواب، بسیار زیاد است بنابراین کودکی که دچار کمبود خواب یا بی‌نظمی در خواب باشد، دچار اختلالات ترشح هورمون رشد و درنتیجه اختلالات رشد جسمی خواهد شد.

در سال‌های اخیر مکمل بدنسازی هورمون رشد وارد بازار شدند. این مکمل‌ها با مکانیسم‌های خاصی سبب افزایش ترشح هورمون رشد در بدن می‌شوند. با افزایش ترشح هورمون رشد تمام عملکردهای مربوط به هورمون رشد در بدن فعال می‌شود. این مکمل در بین برخی از بدنسازان از محبوبیت زیادی برخوردار است. چراکه در مدت‌زمان کوتاهی حجم عضلات را بدون اضافه کردن چربی، چند برابر می‌کند. اما باید بدانید که در صورت قطع مصرف احتمال از دست دادن آن عضلات و شل شدگی آن‌ها زیاد است.

با فواید و عوارض مکمل بدنسازی هورمون رشد آشنا شوید

هورمون رشد و عملکرد آن در بدن

هورمون رشد هورمونی است که از بخش پیشین هیپوفیز یا آدنوهیپوفیز آزاد می‌شود. بهتر است بدانید که هورمون رشد یا سوماتوتروپین ساختمانی پروتئینی دارد. این هورمون حیاتی از حدود 190 آمینواسید تشکیل‌شده است. درواقع هورمون رشد در متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات و لیپیدها دخالت دارد که باعث افزایش بیوسنتر پروتئین‌ها در سلول‌ها شده و درنتیجه سبب رشد ابعادی و تعدادی سلول‌ها می‌شود.

گاهی اوقات مصرف مکمل بدنسازی هورمون رشد باعث کاهش و یا افزایش ترشح این هورمون در فرد می‌شود و می‌تواند اختلالات زیادی ایجاد کند. هورمون رشد در حقیقت همان هورمونی ست که در رشد طبیعی ما قبل از بلوغ مؤثر است. این هورمون همچنین در تنظیم مایعات بدن، متابولیسم قند و چربی و حتی کارکرد قلب نیز دخیل است و می‌تواند چربی بدن را کاهش و جرم عضله و تراکم استخوان را افزایش دهد. آزادسازی هورمون رشد توسط هورمون آزادکننده یا همان سوماتوکرینین و هورمون مهار کننده یا همان سوماتوستاتین در بدن کنترل می‌شود.

مکمل بدنسازی هورمون رشد چیست؟

مکمل‌های بدنسازی انواع بسیار متفاوتی دارند. هرکدام از آن‌ها با دربرداشتن مواد خاصی برای هدف خاصی طراحی‌شده‌اند. مکمل هورمون رشد، یکی از مکمل‌های تخصصی بدنسازی محسوب می‌شود. هدف استفاده از این مکمل‌ تنظیم ترشح طبیعی هورمون رشد است.

برای استفاده از مکمل بدنسازی هورمون رشد باید کمی دقت بیشتری داشته باشید. چراکه در کنار فواید بی‌شماری که ممکن است برای بدن شما داشته باشد، می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات خطرناکی نیز شود. معمولا ورزشکاران هورمون رشد را در سنین 18 تا 25 سال، یعنی بعد از بسته شدن صفحات رشد و بلوغ مصرف می کنند. دقت کنید که این مکمل را تنها با نظر پزشک خود در صورت نیاز می‌توانید مصرف کنید. همچنین این مکمل به‌صورت پودر، کپسول و قرص در داروخانه‌ها موجود هستند. البته نوع تزریقی این هورمون نیز وجود دارد.

انواع مکمل بدنسازی هورمون رشد

به‌طورکلی مکمل هورمون رشد، دو نوع متفاوت دارد. دسته اول مکمل هورمون رشد باعث افزایش حجم ماهیچه‌ها می‌شوند و در میان بدنسازان از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. دسته دوم مکمل‌هایی هستند که باعث کند شدن روند پیری می‌شوند. اما به‌طورکلی مکمل بدنسازی هورمون رشد، از ال‌ آرژنین اچ‌ سی‌ ال‌، استیل سیستئین، ال‌ گلوتامین و شیزونپتا که یک گیاه دارویی است، تشکیل‌شده‌اند.

تمام این مواد تشکیل‌دهنده باعث افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن می‌شوند. برخی از مکمل‌های هورمون رشد آن‌هایی هستند که توسط پزشک معمولا برای کودکان و یا نوجوانانی که تأخیر در رشد و یا مشکل ترشح هورمون رشد دارند تجویز می‌شود. البته نوع تزریقی مکمل هورمون رشد بدنسازی که در سال‌های اخیر در سالن‌های بدنسازی بسیار مشاهده‌شده است می‌تواند خطرات زیادی برای فرد به دنبال داشته باشد.

خرید انواع مکمل بدنسازی

فواید مکمل هورمون رشد در بدنسازی

اکنون‌که آشنایی تقریبی در مورد مکمل بدنسازی هورمون رشد پیدا کردید، بهتر است نگاهی به فواید مصرف این مکمل بدنسازی بیندازیم. اگر این مکمل هورمون رشد به‌طور صحیح و در صورت لزوم مصرف شود، فواید بسیاری مانند افزایش حجم ماهیچه‌ها، جلوگیری از پیری و … برای فرد به همراه دارد. درواقع برخی دیگر از این فواید عبارت‌اند از:

  • افزایش قدرت جنسی
  • افزایش چربی سوزی
  • کاهش جذب گلوکز توسط کبد
  • بالا بردن سطح رشد غضروف و شکل‌گیری استخوان‌ها
  • افزایش سطح انرژی
  • افزایش قدرت تفکر و تمرکز فرد
  • کاهش میزان احساس نگرانی و استرس
  • خواب بهتر

نحوه مصرف مکمل هورمون رشد

به دلیل اینکه مکمل هورمون رشد، یک مکمل تخصصی و تقریبا دارویی محسوب می‌شود، نحوه مصرف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در وهله اول باید بدانید که آیا بدن شما به مکمل بدنسازی هورمون رشد نیاز دارد یا خیر. سپس با توجه به شرایط جسمی خود باید مطابق نظر پزشک متخصصتان دوز مصرف و همچنین زمان مصرف این مکمل را تنظیم کنید

 شکل تزریقی مکمل بدنسازی هورمون رشد معمولا در دو نوبت صبح و شب استفاده می‌شود. پس از تزریق تا چند ساعت نباید غذا مصرف شود. استفاده بیشتر از دوزهای نرمال می‌تواند به دردهای شکمی ممتد منجر شود. بهتر است بدانید که تزریق این مکمل در شرایط خاص باید صورت پذیرد و خطرات زیادی می‌تواند به هماره داشته باشد. پس بهتر است تنها تحت نظر پزشک خود از این مکمل استفاده کنید.

با فواید و عوارض مکمل بدنسازی هورمون رشد آشنا شوید

عوارض مکمل بدنسازی هورمون رشد

بدنسازان معمولا مکمل‌های بدنسازی را برای سریع‌تر رسیدن به اهداف ورزشی خود مصرف می کنند. این مکمل‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت فواید زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. اما مصرف بیش‌ازاندازه و یا مصرف آن‌ها زمانی که بدنتان به آن‌ها نیازی ندارد مشکلات زیادی برای بدنتان به هماره خواهد داشت.

مکمل بدنسازی هورمون رشد همان‌طور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم یکی از مکمل‌هایی است که باید به‌شدت بااحتیاط و مطابق نظر پزشکتان مصرف شود. در غیر این صورت اگر بدنتان به این مکمل نیاز نداشته باشد اختلالاتی در روند طبیعی بدن ایجاد می‌کند. برخی از عوارض احتمالی ایجادشده پس از مصرف نابجا مکمل هورمون رشد عبارت‌اند از:

  • افزایش فشار خون: افزایش فشار خون یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف مکمل بدنسازی هورمون رشد محسوب می‌شود که در بیشتر مواقع تا آخر عمر با فرد باقی می‌ماند.
  • کشیدگی و پارگی تاندون‌ها: با زیادشدن حجم عضلات و قدرت آن‌ها، بدنساز استفاده بیش‌ازحد از عضلات خود خواهد کرد که این موضوع پارگی تاندون‌ها را به دنبال خواهد داشت.
  • بیماری های قلبی: مصرف این مکمل‌ها به‌طور ناصحیح به‌تدریج باعث بزرگی قلب به‌ویژه بطن چپ می‌شود که می‌تواند سکته قلبی به همراه داشته باشد.
  • افزایش مقاومت به انسولین: با این اتفاق سلول‌های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی‌دهند و به دنبال آن جذب گلوکز دچار اختلال شده و به‌طور ثانویه باعث افزایش قند خون می‌شود.
  • رشد غیرطبیعی اندام های بدن: افزایش غیرطبیعی هورمون طبیعی رشد در بدن رشد عجیب و غیرطبیعی برخی از اندام‌های بدن مانند سینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

راه های طبیعی تقویت هورمون رشد

دانستیم که ترشح طبیعی هورمون رشد برای تمام افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر یک بدنساز هستید و نگران مصرف مکمل بدنسازی هورمون رشد هستید، بهتر است بدانید شما می‌توانید با چند راهکار ساده باعث افزایش ترشح هورمون رشد در بدن خود شوید. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که رژیم غذایی صحیح، داشتن خواب کافی و انجام ورزش درست می‌تواند به ترشح طبیعی هورمون رشد کمک زیادی کند. در اینجا چند راهکار ساده را برای افزایش ترشح هورمون رشد نام می‌بریم:

  1. مصرف مواد قندی را کاهش دهید.
  2. قبل از خواب غذا نخورید.
  3. قبل از نیمه‌شب بخوابید.
  4. با ورزش و دوری از غذاهای چرب، چربی‌های اضافه بدنتان را آب کنید.
  5. مصرف غذاهای مفیدی مانند: لبنیات، غذا‌های دریایی مثل ماهی و میگو، گوشت گوسفند و گاو، مرغ و تخم‌مرغ، سبزی و میوه‌های فراوان و دانه‌های روغنی.

سخن پایانی

هورمون رشد در بدن همان هورمونی ست که در سنین قبل از بلوغ ما مسئولیت بزرگ شدن اندام‌های ما و همچنین بلند شدن قد را به عهده دارد. این هورمون البته نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. کم یا زیاد ترشح شدن هورمون رشد باعث اختلالات زیادی در بدن می‌شود. بدنسازان در سال‌های اخیر برای افزایش حجم عضلات خود از مکمل بدنسازی هورمون رشد استفاده می کنند. این مکمل‌ها اگر با توجه به نظر پزشک و البته به‌اندازه نیاز بدن بدنساز مصرف شود موردی ندارد. اما اگر به حد بیشتر از نیاز بدن و در طولانی‌مدت مصرف شود، عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه خواهد داشت. دقت کنید که همیشه راهکارهای ساده‌تر و ایمن‌تری نیز برای افزایش عملکردهای سالم بدن وجود دارد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل بدنسازی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها