آیا ال کارنیتین اعتیاد آور است؟

امتیاز دهید
ال کارنیتین یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های ورزشی چربی سوز است که تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن دارد. بسیاری از افراد در مورد اعتیاد آور بودن این مکمل سوال می‌کنند. آیا اگر به صورت طولانی مدت از ال کارنیتین استفاده کنید، ممکن است اعتیاد به آن ایجاد شود؟
اعتیاد به ال کارنیتین

بدن انسان خود به تنهایی قابلیت ساخت ال کارنیتین را دارد. ال کارنیتین از 2 اسید آمینه لیزین و متیونین در بدن تولید شده و در تولید انرژی نقشی اساسی ایفا می‌کند. برای اینکه بدن انسان بتواند به مقدار کافی ال کارنیتین تولید کند، سطوح ویتامین C در بدن باید به مقدار کافی باشد. همچنین با خوردن محصولات حیوانی مثل گوشت و ماهی نیز می‌توان ال کارنیتین را برای بدن تامین نمود. بسیاری از ورزشکاران از کپسول یا قرص ال کارنیتین به عنوان یک مکمل کاهش وزن ورزشی استفاده می‌کنند. یکی از پرسش‌هایی که پیرامون مکمل ال کارنیتین مطرح می‌شود در مورد اعتیاد به ال کارنیتین در صورت مصرف دراز مدت است.

آیا شما فکر می‌کنید مصرف ال کارنیتین وابستگی می‌آورد؟

قرص ال کارنیتین برای چیست؟

قبل از اینکه اعتیاد به ال کارنیتین یا وابستگی به ال کارنیتین را مورد بررسی قرار دهیم باید با قرص آن بیشتر آشنا شوید. قرص ال کارنیتین بیش از هر چیز برای جبران کمبود L-carnitine در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در درجه دوم ورزشکاران به دلیل خاصیت چربی‌سوزی فوق‌العاده‌ای که این قرص دارد به سراغ آن می‌روند تا به کاهش وزن آنها کمک شود. قرص ال-کارنیتین می‌تواند فواید زیر را هم به همراه داشته باشد:

  • بهبود آنژین (درد قفسه سینه)
  • کمک به درمان نارسایی قلبی
  • بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید
  • کنترل نارسایی کلیه
  • افزایش تعداد اسپرم‌ها و کمک به حل مشکل ناباروری
  • کاهش خطر ابتلا به میوکاردیت در کودکان
  • بهبود روند تخمک‌گذاری در زنان
  • کمک به درمان آلزایمر و بهبود حافظه
  • بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران و بدنسازان

ال کارنیتین خرید

برای خرید ال کارنیتین به صورت آنلاین از داروخانه کلیک کنید.

اعتیاد به ال کارنیتین

در هیچ یک از منابع علمی اعتیاد آور بودن ال کارنیتین تائید نشده است. در یک بررسی در مورد ایمنی قرص ال کارنیتین دوزهای حدود 2 گرم در روز جهت استفاده طولانی مدت بی‌خطر عنوان شد. با این حال برخی از عوارض جانبی خفیف مثل حالت تهوع و درد معده با مصرف ال کارنیتین به مدت طولانی دیده شد. مکمل‌های ال کارنیتین ممکن است در دراز مدت سطح تری متیل آمین-N-اکسید (TMAO) را در خون افزایش دهند و باعث شوند تنفس و تعریق بویی شبیه به ماهی داشته باشد. اما در مورد اعتیاد به ال کارنیتین موردی عنوان نشده است.

مصرف ال کارنیتین تا 12 ماه (یک سال) در دوز روزانه 2 گرم به نظر می‌رسد کاملا بی‌خطر و ایمن باشد. البته چنانچه اشاره کردیم می‌تواند در بعضی از افراد عوارض گوارشی ایجاد کند. اما اگر قصد دارید بیشتر از 1 سال هر روز از قرص ال کارنیتین استفاده کنید، بهتر است در این باره با پزشک مشورت نمایید.

بررسی ایمنی و عوارض جانبی قرص ال کارنیتین

همان‌طور که گفتیم اعتیاد به ال کارنیتین کاملا بعید به نظر می‌رسد که از جمله عوارض آن باشد. برای اکثر افراد مصرف روزانه 2 گرم ال کارنتین یا کمتر بی‌خطر و عاری از هر گونه عارضه جانبی جدی است. در اکثر مطالعات مصرف 2 گرم در روز ال کارنیتین به مدت طولانی بی‌خطر در نظر گرفته شده است. عوارض جانبی خفیف ال کارنیتین شامل حالت تهوع و دیگر اختلالات گوارشی می‌شود.

  عوارض ال کارنیتین

مکمل‌های ال کارنیتین در طول زمان می‌توانند سطح تری متیل آمین -N اکسید را در خون افزایش دهند. دقت کنید که سطوح بالای این ماده در بدن انسان می‌تواند خطر تصلب شرایین را افزایش دهد یعنی باعث شود شریان‌ها مسدود شوند و در نتیجه عملکرد قلب و عروق با مشکل مواجه شود. در مورد ایمنی قرص ال کارنیتین به مطالعات بیشتری نیاز است اما بعید به نظر می‌رسد که اعتیاد به ال کارنیتین از عوارض مکمل آن باشد.

چه مقدار ال کارنیتین مصرف کنیم تا ایمن باشد؟

برای اینکه هیچ شک و شبه‌ای در مورد اعتیاد به ال کارنیتین برای شما باقی نماند، بهترین راهکار این است که آن را در دوزهای توصیه شده مصرف کنید و بعد از حدود 6 ماه تا 1 سال حتما در مورد اینکه آیا باید مصرف این مکمل را ادامه دهید یا خیر حتما با پزشک مشورت نمایید. دوز معمول ال کارنیتین 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز است. اگر می‌خواهید از ال کارنیتین در دوزهای بیشتر استفاده کنید، در مورد ایمنی آن باید با پزشک مشورت شود.

اعتیاد به ال کارنیتین در چه صورتی اتفاق می‌افتد؟

حتی اگر به مدت طولانی از قرص ال کارنیتین به عنوان یک مکمل بدنسازی استفاده شود، هیچ نوع اعتیاد و وابستگی ایجاد نخواهد شد. حداقل می‌توانیم بگوییم که تاکنون تحقیقات این نتیجه را نشان داده‌اند. اما مصرف طولانی مدت قرص ال کارنیتین فقط در صورتی مجاز است که پزشک آن را صلاح دانسته باشد. بنابراین نباید خودسرانه و تنها با هدف اینکه مثلا چربی‌سوزی را در بدن خود افزایش دهید و کاهش وزن داشته باشید، به سراغ مصرف مکمل ال کارنیتین بروید.

  مقدار مصرف ال کارنیتین

کمبود ال کارنیتین در چه افرادی پیش می‌آید؟

اکثر افراد نیازی ندارند که به مدت طولانی از ال کارنیتین در قالب مکمل استفاده کنند و در نتیجه نگران اعتیاد به ال کارنیتین باشند. کمبود ال کارنیتین بیشتر در افراد گیاه‌خوار و وگان دیده می‌شود زیرا از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند. بنابراین گاهی به این افراد مصرف کپسول ال کارنیتین پیشنهاد می‌شود.

مکمل‌های ال کارنیتین ممکن است برای افراد مسن نیز مفید و سودمند باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش سن سطح ال کارنیتین در بدن کاهش می‌یابد. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف روزانه 2 گرم ال کارنیتین باعث کاهش خستگی و افزایش عملکرد عضلات در افراد مسن می‌شود. استیل ال کارنیتین مکملی است که به تقویت سلامت و عملکرد مغز در افراد مسن کمک می‌کند. علاوه بر این خطر کمبود ال کارنیتین ممکن است برای افرادی پیش بیاید که به بیماری‌های سیروز و بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند.

کلام پایانی در مورد اعتیاد به ال کارنیتین

اعتیاد به ال کارنیتین حتی در صورتی که از این مکمل به مدت طولانی استفاده شود، در مطالعات تائید نشده است. با این وجود هیچ دلیلی وجود ندارد که خودسرانه به مقدار زیاد و به مدت طولانی از مکمل ال کارنیتین استفاده کنید؛ مگر آنکه پزشک توصیه‌ دیگری به شما کرده باشد. قرص ال کارنیتین به طور کلی در مقادیر توصیه شده که اکثرا ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌دهند کاملا ایمن و بی‌خطر است و نیازی نیست که نگران ایمن بودن آن باشید. آیا شما برای مدت طولانی از ال کارنیتین استفاده کرده‌اید؟

مطالب مرتبط
برچسب: چربی سوزی
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کدخدایی
کدخدایی

ال کارنیتین بدون ورزش اثر داره؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  کدخدایی

همراه گرامی مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز

جهت دریافت پاسخ این سوال لطفا مقاله آیا ال کارنیتین بدون ورزش تاثیر دارد ؟ را مورد مطالعه قرار دهید .

با تشکر از همراهی شما.