آیا قرص زینک پلاس باعث چاقی می شود؟

3.4/5 - (24 امتیاز)

مکمل های زینک پلاس حاوی یکی از مهمترین املاح معدنی مورد نیاز بدن یعنی روی یا همان زینک است و به شکل شربت، کپسول یا قرص در بازار یافت می‌شود. این مکمل معمولا برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن،  تقویت سیستم ایمنی و رشد کودکان تجویز می‌شود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که […]

قرص زینک پلاس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند ؟

مکمل های زینک پلاس حاوی یکی از مهمترین املاح معدنی مورد نیاز بدن یعنی روی یا همان زینک است و به شکل شربت، کپسول یا قرص در بازار یافت می‌شود. این مکمل معمولا برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن،  تقویت سیستم ایمنی و رشد کودکان تجویز می‌شود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی از افراد قرص زینک پلاس را به منظور افزایش وزن یا حتی چاقی صورت نیز مصرف می‌کنند. به همین منظور بر آن شدیم تا میزان تاثیر گذاری قرص زینک پلاس در چاقی و عوارض احتمالی آن را مورد بررسی قرار دهیم. زینک، ماده معدنی است که در افزایش اشتها در برخی از افراد که با کمبودهای تغذیه‌ای مواجه هستند، می‌تواند موثر باشد.

فواید استفاده از مکمل زینک پلاس

فواید قرص زینک پلاس چیست؟ آمارها نشان داده‌اند که حدود یک سوم از مردم جهان از کمبود زینک رنج می‌برند. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که کمبود روی در آن بسیار شایع است و به همین دلیل قرص زینک در کشور ما یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌ها محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عملکردهای روی در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. زینک در سلامت پوست و مو نیز نقشی تاثیرگذار دارد. با مصرف مکمل‌های روی می‌توان، از ریزش مو و چین و چروک پوست و افتادگی زودرس آن نیز پیشگیری کرد. خرید زینک به افرادی پیشنهاد می‌شود که کمبود این ماده معدنی را دارند.

زینک پلاس و چاقی

آیا قرص زینک پلاس موجب چاقی می شود؟

در مورد ارتباط قرص زینک پلاس و چاقی تاکنون مطالعات گوناگونی در جهان صورت گرفته است. برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که مکمل زینک پلاس می‌تواند در کاهش وزن افراد چاق موثر باشد و اشتهای آن‌ها را کاهش دهد. از طرف دیگر مطالعات اندکی نیز نشان داده‌اند که زینک می‌تواند در اشخاصی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا دچار برخی بیماری‌ها هستند، سبب افزایش وزن شود. بنابراین کاهش وزن می‌تواند به کمبود روی در بدن مرتبط باشد. در نتیجه مصرف زینک پلاس در افرادی که از لحاظ میزان روی مشکلی در بدن خود ندارند، عاملی برای چاقی محسوب نمی‌شود.

قرص زینک پلاس و چاقی صورت

بعضی از افراد مدعی هستند که پس از استفاده از قرص زینک پلاس صورت آن‌ها چاق شده است. این درحالی است که برخی دیگر نیز می‌گویند هیچ نشانی از چاقی در صورت و یا بدن خود مشاهده نکرده‌اند. بنابراین هنوز نیاز است تا تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط قرص زینک پلاس و چاقی صورت گیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که زینک، جزء املاح معدنی اشتها آور است و ممکن است در برخی از اشخاص موجب افزایش وزن شود.

بررسی ترکیبات زینک پلاس و ارتباط آن با چاقی

در قرص زینک پلاس علاوه بر روی، ویتامین‌های گروه B نیز وجود دارند. البته در برخی از مکمل‌های زینک پلاس از ویتامین C و دیگر مواد معدنی مثل آهن، منیزیم و کلسیم نیز استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی برخی از این ترکیبات و میزان اثرگذاری هرکدام در افزایش وزن بپردازیم.

زینک (روی)

برخی از مطالعات نشان می‌‎دهند که روی سبب افزایش اشتها می‌شود. بسیاری از والدین برای افزایش اشتهای کودکان خود از شربت زینک استفاده می‌کنند و اذعان می‌دارند که تاثیر مستقیم آن را در افزایش میل کودکان به غذا مشاهده کرده‌اند. به نظر می‌رسد روی در بزرگسالانی که با کمبود این ماده معدنی در بدن خود مواجه هستند نیز سبب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. در این زمینه همچنان مطالعات بیشتری در حال انجام است تا بتوان درستی آن را در آینده به طور کامل تائید نمود.

ویتامین های گروه B

یکی از ویتامین‌های گروه ب، ویتامین B1 است که کمبود آن در بدن اشتها را کاهش می‌دهد. بنابراین طبیعی است که با مصرف این ویتامین اشتها و در پی آن وزن افزایش یابد. مصرف دیگر ویتامین‌های گروه B نیز به خصوص دراشخاصی که با کمبود آنها مواجه هستند، می‌تواند عاملی برای افزایش میل به غذا خوردن و بیشتر شدن وزن باشد. اما در برخی دیگر از افراد که در بدن خود با کمبود این ویتامین‌ها مواجه نیستند، مصرف این مکمل‌ها به چاقی منجر نخواهد شد.

در مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی احتیاط کنیم

زینک از جمله املاح معدنی مهم است که در بیش از 100 واکنش شیمیایی در بدن نقش دارد. اما مصرف بیش از اندازه زینک نیز مثل همه املاح معدنی دیگر می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

اگر به منظور چاقی از زینک پلاس استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که در صورتی که بدن شما به این ماده معدنی نیازی نداشته باشد ممکن است مصرف آن عوارض زیادی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال مصرف بیش از حد روی گاهی می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. جالب است بدانید مسمومیت با این ماده معدنی معمولا بر اثر مصرف مواد غذایی حاوی روی اتفاق نمی‌افتد بلکه در بیشتر موارد به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌های حاوی این ماده به وجود می‌آید.

کمبود روی

برخی نشانه های مصرف بیش از حد روی

  • تهوع و استفراغ
  • معده درد و اسهال
  • علائمی شبیه بیماری آنفولوانزا
  • کاهش کلسترول خوب (HDL) در بدن
  • تغییر در ذائقه و ایجاد طعم فلز در دهان
  • اختلال در جذب مس در بدن
  • عفونت‌های مکرر

به طور کلی می‌توان گفت که افزایش بیش از حد روی در بدن خطری تهدید کننده برای سلامتی انسان محسوب می‌شود. بنابراین اگر هر یک از علائم فوق را در خود احساس کردید، در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است در این حالت به شما نوشیدن زیاد شیر توصیه شود زیرا مقادیر بالای کلسیم و فسفر در بدن مانع از جذب روی می‌شوند. زغال فعال نیز تاثیری مشابه داشته و در کاهش جذب روی موثر است.

مقدار نیاز روزانه افراد به روی

هم کودکان و هم بزرگسالان روزانه به روی احتیاج دارند. کمبود روی در بدن کودکان نیز می‌تواند موجب اختلال در رشد شود و ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. کودکان 1 تا 8 ساله 5-3 میلی گرم روی روزانه نیاز دارند و بدیهی است که این مقدار با رشد کودک بیشتر می‌شود. پسرها در سن 9 تا 13 سالگی به 8 میلی گرم روی در هر روز نیاز دارند و پس از سن 14 سالگی این مقدار به 11 میلی گرم در هر روز می‌رسد.

دخترها پس از سن 8 سالگی روزانه به 8 میلی گرم زینک نیاز دارند و از 14 تا 18 سالگی میزان نیاز روزانه آنها به این ماده معدنی به 9 میلی گرم در روز افزایش می‌یابد. خانم‌های باردار و شیرده بسته به سن خود روزانه باید 11 تا 13 میلی گرم روی دریافت نمایند.

  انواع زینک پلاس

کدامیک از فرم های زینک تاثیر بیشتری دارد؟

زینک به صورت گلوکونات، استات، سولفات، پیکولینات، اورتات و سیترات موجود است و زینک پلاس نیز به صورت قرص، شربت و قرص جوشان در بازار عرضه می‌شود. به طور کلی مکمل‌های غذایی در حالت مایع جذب بهتری در بدن دارند اما باز هم بهتر است برای تعیین کردن فرم زینک پلاس با پزشک متخصص مشورت کنید. شربت زینک پلاس بیشتر به کودکان تجویز می‌شود اما بزرگسالان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر زینک پلاس را به صورت شربت مصرف کنید، همه اعضای خانواده می‌توانند آن را مورد مصرف قرار دهند. البته باید به دوز مصرفی خود نیز توجه داشته باشند.

اگر چاق هستید و نگرانید که زینک پلاس باعث افزایش اشتهای شما شود، پیشنهاد می‌دهیم از قرص لاغری استفاده کنید، رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. التبه در این  زمینه با پزشک هم مشورت کنید.

بهترین زمان استفاده از مکمل های زینک

مکمل‌های زینک اگر حداقل 1 یا 2 ساعت پس از غذا مصرف شوند، تاثیر بهتری در بدن خواهند داشت. البته اگر مصرف مکمل زینک برای فرد ایجاد ناراحتی‌های معده یا دیگر عوارض جانبی می‌کند، به ناچار بهتر است همراه با غذا میل شود. در مورد اینکه چند دوره از مکمل‌های زینک مثل زینک پلاس باید استفاده نمایید تا نتیجه دلخواه خود را بگیرید، حتما باید با پزشک مشورت شود. شاید پزشک تنها 1 دوره یا 2 دوره خوردن زینک پلاس را به شما تجویز نماید یا تشخیص دهد که بین هر دوره باید چند ماه فاصله بیندازید.

پزشک بر اساس سن و جنسیت شما مقدار و دوره مصرف آن را به طور دقیق برای شما مشخص می‌کند. اگر می‌خواهید از زینک پلاس برای چاقی نیز استفاده کنید، بهتر است در مورد مقدار و دوره مصرف آن نظر پزشک را جویا شوید. در هر حال از مصرف بی‌رویه مکمل‌های زینک خودداری کنید زیرا همان‌طور که به تفصیل در قسمت بالا توضیح داده شد، ممکن است عوارض جانبی خطرناکی برای شما داشته باشد.

سخن پایانی

از آنچه شرح داده شد، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که زینک پلاس می‌تواند محصولی موثر در تغییر وزن بدن در نظر گرفته شود؛ به این صورت که با کاهش اشتها در کم شدن وزن افراد چاق تاثیر می‌گذارد. همچنین خرید زینک پلاس می‌تواند در اشخاص مبتلا به سوء تغذیه و افرادی که برخی بیماری‌های خاص دارند، عاملی برای افزایش وزن و چاقی باشد. با در نظر گرفتن این مطالب این تصور که با یک دوره مصرف زینک پلاس می‌توان افزایش وزن چشمگیری داشت، تصوری کاملا غلط است.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

100 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارسلان قربانی
ارسلان قربانی

من 31سالمه وزنم 65کیلو میخام که وزنم بشه 75 باید چکار کنم. قرص چاقی گیت آپ کارن هم استفاده کرد م

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه

با سلام کاربر گرامی،
تحت نظر متخصص تغذیه رژیم افزایش وزن بگیرید. مکمل گین آپ را برای حداقل سه ماه مداوم مصرع کنید

باران
باران

چند ساله استفاده می کنند همراه hair vit
بیش از حد باعث اضافه وزن می شن
با قطع کردن مجدد کاهش وزن
اما جفت شون فوق العاده مثبت برای مو

یاسمن خزاعی
یاسمن خزاعی

سلام من ۱۸ سالمه و ب اندازه خودم ناهار و شام میخورم و وزنم ب گفته دکتر مطلوبه اما میخام ی خورده وزنم بیشتر بشه الا ۴۵کیلو هستم چی مصرف کنم؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  یاسمن خزاعی

با سلام کاربرگرامی،
میتوانید از مکمل گین آپ شرکت کارن مخصوص بزرگسالان استفاده کنید.

فاطمه
فاطمه

سلام من ۱۹ سالمه ولی نسبت به قدم وزنم خیلی کمه ۴۳کیلو هستم . باید چه قرصی برای چاقی استفاده کنم.

علی
علی
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز شما لطف کن خود ارضایی نکن شبا زود بخاب ورزش کن هروز باشگاه برو و روزی ۷ وعده غذا بخور اوکی میشی

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  فاطمه

سلام کاربر گرامی
برای افزایش وزن می توانید از گین آپ بزرگسالان کارن استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما

زهرا
زهرا

سلام وقت بخیر
من قرص زینک مصرف میکنم اما نمیخوام اشتهام زیاد شه و چاق شم چه وعده هایی باید مصرف کنم که این مشکل پیش نیاد؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  زهرا

سلام کاربر گرامی
شب ها بعد از شام استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما

عوضعلی دلیر
عوضعلی دلیر

سلام من مرد 60 ساله هستم آیا میتونم زینگ پاور استفاده کنم

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  عوضعلی دلیر

همراه گرامی مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز

چنانچه داروی خاصی مصرف نمی کنید و یا بیماری خاصی ندارید ؛ استفاده از آن بلامانع است .

با تشکر از همراهی شما.

فاطمه
فاطمه

سلام من ۱۹ سالمه و خیلی هم لاغرم اگه این قرص رو بخورم تاثیری داره

یاس
یاس
پاسخ به  فاطمه

من باااورم نمیشه که قرص زینک انقدر تاثیره داره در افزایش اشتها و افزایش وزن.من ۴۵ کیلو بودم در کمتر از ۱ ماه ۵ کیلو اضافه کردم هنوزم باورم نمیشه ولی عدد روی ترازو رو به بقیه م نشون دادم و من ۵۰ کیلو شدم در کمتر از ۱ ماه البته باشگاهم میرم

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  فاطمه

سلام کاربر گرامی
برای افزایش اشتها از قرص زینک با دوز 30 میلی گرم مثل: قرص زینک 30 میلی گرم ایکس مارت
و برای افزایش وزن از کالری میل استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما

مهلا
مهلا

قرص ۱۰میای گرم برای افزایش اشتها بهتر است یا ۳۰میلی گرم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  مهلا

سلام کاربر گرامی
در صورتیکه زینک بدن شما بیش از حد نباشد 30 میلی گرم برای افزایش اشتها بهتر است.همچنین شربت اشتها آور اپتایزر نیز برای افزایش اشتها مناسب است.
سپاس از همراهی شما

مهلا
مهلا

کالری میل چیه؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  مهلا

سلام کاربر گرامی
پودر کالری میل کارن با داشتن فیبر اینولین به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. کالری میل یک غذای کمکی برای افرادی که دچار سوء تغذیه هستند و یا به بیماری‌های سخت مانند سرطان، بیماری مزمن انسدادی ریه و یا حتی ایدز دچار هستند، مناسب است. به طور کلی می‌توان گفت این مکمل به افرادی کمک می‌کند که بنا به دلایلی انرژی و توان برای انجام کارها ندارند. Calorie Meal با دارا بودن پروتئین، چربی و کربوهیدرات به منظور فراهم نمودن انرژی لازم برای رفع تعادل منفی انرژی و بهبود کیفیت زندگی استفاده می‌شود. در یک پک آن ۷ عدد ساشه ۹۲ گرمی قرار دارد.
سپاس از همراهی شما

طاهره
طاهره

سلام من زنتیکی لاغرم ۲۱ سالمه ۴۷ کیلوم کلا بیماری هم ندارم چی کنم چاق بشم ؟

مشاور مکمل‌های ورزشی
مشاور مکمل‌های ورزشی
پاسخ به  طاهره

سلام کاربر گرامی
در صورتی که قصد مراحعه به پزشک تغذیه را ندارید می توانید از مکمل گین آپ بزرگسالان تا سه ماه استفاده کنید.

وحید
وحید

سلام من قبلاً صورتم پر بود الان یه خورده لاغر شده قرص زینک پلاس آیا موثر تا دوباره پر بشه یا بهتر شه

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  وحید

سلام کاربر گرامی
برای پر کردن صورت به صورت قطعی هیچ مکملی وجود ندارد.زینک برای حفظ سلامت پوست مناسب است. به طور کلی می‌توان گفت که زینک، جزء املاح معدنی اشتها آور است و ممکن است در برخی از اشخاص موجب افزایش وزن شود.بهتر است شما از کلاژن استفاده کنید.کلاژن نوعی پروتئین است که با افزایش سن از میزان آن کاسته شده و عوارضی مثل افتادگی پوست را ایجاد می‌کند، با خوردن مکمل‌های حاوی کلاژن تولید این پروتئین را در بدن تحریک کرده و پوستی جوان و شاداب را تجربه خواهید کرد. پس مصرف این مکمل‌ها تاثیری بر چاقی صورت و بدن ندارد و فقط به تولید پروتئین کلاژن در بدن کمک می‌کند که از افتادگی پوست و چین و چروک جلوگیری می‌کند و به داشتن پوستی سالم و زیبا و جوان سازی آن کمک می‌کند.
https://mosbatesabz.com/product/collagino-collagen-powder-30-sachet/
https://mosbatesabz.com/product/adrian-collagen-gold-oral-sachets/
https://mosbatesabz.com/product/collagino-beauty-collagen-powder-sachets/
سپاس از همراهی شما

احمد
احمد

سلام آیا قرص زینک پلاس سبب رشد موهای زائد مردان میشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  احمد

همراه گرامی مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز

برای دریافت این سوال لطفا مقاله ” آیا مصرف مکمل رشد مو باعث افزایش موهای زائد می شود ؟ “ را مطالعه نمایید.

با تشکر از همراهی شما.

الناز
الناز

من بخاطر ریز مو زینک استفاده کردم به شدت افزایش اشتها غیر قابل کنترل داشتم ولی پوستم عالی شده و ریزش موهام قطع شده

ساغر
ساغر
پاسخ به  الناز

سلام چه نوع زینکی اسم دقیقشو میگین؟؟

رضا
رضا

سلام من قدم ۱۶۰ وزن ۵۳ کیلو سن ۲۵سال هست روزانه اصلاچیزی نمی تونم بخورم میلم هیچی برنمی داره چند وقت قرص مکس فت استفاده می کردم چاق شدم الان که کنار گذاشتم از قبل هم بهتر شدم بدنم پاره شده وهیچی نمی تونم بخورم خواهش کسی هست راهنمای کنه که چی خوبه توخانه افتادم مثل یک جنازه بی حالم

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  رضا

سلام کاربر عزیز
مصرف شربت اشتها آور باریج پیشنهاد می شود. در نظر داشته باشید برخی داروها و یا بیماریها دارای عارضه ی کاهش اشتها هستند.

Baran
Baran

سلام من خیلی لاغزم میخام چاق بشن سریع بدوت بازگشت کمبود وزنم دارم چیکارکنم نمیخام بازگشت داشته باشه

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  Baran

سلام
از چاقی بدون بازگشت اصلا وجود نداره.
شما اطلاعات بیشتری از خودتون نگفتین ولی مکمل گین اپ کارن ، مس نوتری مد و یا گینر برند رانتک بسیار مناسب هستش.
از سایت مثبت سبز قسمت مکمل های ورزشی بخش افزایش دهنده های وزن میتونین موارد ذکر شده رو انتخاب کنید.اگر سوال یا نکته ای داشتین بپرسید.

سمیرا
سمیرا

سلام من ۱۳ سالم بود که شربت زینک مصرف کردم خیلی لاغر بودمو و چون دیابت داشتم کمبود روی داشتم و ریزش مو وقتی هین شربتو استفاده کردم رشد قد پیدا کردم و چاق شدم و ویتامین مورد نیاز بدنم تامین شد خیلی شربت خوبیه