وظیفه دستگاه گوارش چیست؟

3/5 - (5 امتیاز)

انرژی مورد نیاز برای تمام فرایندها و فعالیت هایی که در بدن ما اتفاق میفته، از غذاهایی که ما می خوریم، مشتق می شه. وظیفه دستگاه گوارش اینکه اجازه بده تا ما از غذاهای متنوع مثل گوشت حیوانات و ریشه های گیاهان استفاده کنیم و اونها رو به عنوان منبع انرژی استفاده کنیم. با مجله […]

وظیفه دستگاه گوارش چیست؟

انرژی مورد نیاز برای تمام فرایندها و فعالیت هایی که در بدن ما اتفاق میفته، از غذاهایی که ما می خوریم، مشتق می شه. وظیفه دستگاه گوارش اینکه اجازه بده تا ما از غذاهای متنوع مثل گوشت حیوانات و ریشه های گیاهان استفاده کنیم و اونها رو به عنوان منبع انرژی استفاده کنیم. با مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

توانایی هماهنگ کردن جویدن غذا بدون آسیب زدن به زبان و لب و یا حرکت مواد غذایی از معده در حالی که آنزیم های مناسب هم آزاد بشه، مدیریت و وظیفه دستگاه گوارش انسان به شمار میره.

آنچه در این مقاله می خوانیم

هضم چیست؟

پروسه هضم یک اتفاق جذاب و پیچیده است که غذا رو در دهان ما قرار میده و اون رو به انرژی و مواد زائد تبدیل می کنه. این فرآیند در دستگاه گوارش، یه ساختار طولانی، متصل و لوله ای ایجاد می کنه که با دهان شروع می شه و انتهای اون با دفه به پایان می رسه.

غذا درون سیستم پیش میره، توسط آنزیم ها و هورمون ها به ذرات قابل استفاده تبدیل میشه و در طول مسیر جذب می شه. سایر اندام هایی که پروسه گوارش رو پشتیبانی می کنن، شامل کبد، کیسه صفرا و پانکراسه.

دهان

دهان نقطه ورود برای غذاست، اما سیستم گوارش اغلب قبل از اینکه اولین قطعه غذا حتی در دهان ما وارد شه، آماده میشه. وقتی که بوی غذا حس میشه بزاق توسط غدد بزاق به حفره دهان ما آزاد می شه.

هنگامی که غذا وارد دهان شه، عمل جویدن، غذا رو به ذرات کوچکتر که می تونه به راحتی توسط آنزیم های بزاق مورد حمله قرار بگیره، تجزیه می کنه. دندان های ما می تونن عملکرد برش و له کردن رو برای انجام این کار انجام بدن.

زبان غذا رو با بزاق مخلوط می کنه و سپس زبان و سقف دهان کمک می کنن تا غذا رو به سمت رحم و مری هدایت کنن.

انتقال به معده

از گلو دو راه وجود داره که می تونه غذا درون اون بره. اولی مسیر اشتباه است، که تورم درون ریه است، دومی مسیر صحیح در مری و سپس معده است.

عمل بلع یک فرایند پیچیده است که بسته به تورم (برای محافظت از ریه ها) و انتقال مواد غذایی به مری صورت می گیره. این فرایند عمدتا اتوماتیک (رفلکس) است، اما همچنان تحت کنترل مستقیم مغزه!

بعد از ورود به مری، مواد غذایی به مایع منتقل میشن. مری یک لوله عضلانیه که به صورت هماهنگ قرار داره تا مواد غذایی رو به سمت معده حرکت بده.

وقتی که غذا به معده نزدیک می شه، یک دریچه عضلانی، شل میشه و اجازه میده مواد غذایی به معده منتقل بشن! این دریچه عملکرد مهم بستن معده رو انجام میده، به این ترتیب از سوزش سر دل جلوگیری به عمل میاد.

معده و روده

از غده هایی که معده رو تشکیل میدن، اسید و آنزیم ها ترشح میشن که فرآیند تجزیه مواد غذایی رو ادامه میدن. عضلات معده بیشتر غذا و مخلوط می کنن. در پایان این فرآیند، مواد غذایی که در دهان هستن، تبدیل به یک مایع کرمی ضعیف میشن.

این مایع ضخیم سپس به قسمت اول روده کوچک فشار وارد میکنه، با کمک آنزیم های پانکراس و صفرا از کبد، تجزیه مواد غذایی در روده کوچک رخ میده.

روده کوچک دارای سه بخشه. در بخش اول تجزیه مواد غذایی بیشتر اتفاق میفته. دو قسمت بعدی روده کوچک عمدتا مسئول جذب مواد مغذی و انتقال به جریان خون از طریق دیواره روده هستن.

پس از روده کوچک، زباله های باقی مانده از دستگاه گوارش فوقانی که از بالای روده بزرگ تشکیل شده اند، به شکل مذفوع از بدن خارج میشن.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها