این هشدارها در مورد قرص فنازومکس را جدی بگیرید

2.8/5 - (50 امتیاز)
فنازومکس یک آنتی بیوتیک نیست اما می‌تواند علائم عفونت ادراری مثل سوزش و تکرر ادرار را تسکین دهد. بهترین زمان مصرف این دارو بعد از وعده‌های غذایی است. اغلب بیش از 2 روز نباید این دارو را مورد استفاده قرار دهید.
قرص فنازومکس

به منظور تسکین علائم ناشی از تحریک مجاری ادراری مانند درد، سوزش و تکرر ادرار می‌توانید از دارویی به نام قرص فنازومکس استفاده نمایید. این دارو علت تحریک مجاری ادرار را درمان نمی‌کند اما می‌تواند به تسکین علائم در زمانی‌که داروهای دیگر در حال تاثیر هستند، کمک کند. فنازومکس به عنوان یک داروی مسکن کاربرد دارد. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز اطلاعات بیشتری در مور این قرص کسب خواهید کرد.

قرص فنازومکس یا فنازوپیریدین چیست؟

نام دیگر قرص فنازومکس فنازوپیریدین است. این قرص یک مسکن است که مثانه و مجاری ادرار را تحت تاثیر قرار دهد. علائمی مثل درد، سوزش و تکرر ادرار را به کمک این دارو می‌توان تسکین بخشید. این علائم می‌تواند ناشی از عفونت، آسیب به مجاری ادرار یا سایر شرایطی باشد که منجر به تحریک مثانه می‌شود. دقت داشته باشید که فنازومکس قادر به درمان عفونت دستگاه ادراری نیست و بنابراین آنتی بیوتیک به حساب نمی‌آید. البته از این دارو با اهداف دیگری نیز می‌توان بهره گرفت که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

  علائم عفونت ادراری

مقدار مصرف فنازوپیریدین

این دارو را اغلب 3 بار در روز بعد از غذا باید مورد استفاده قرار دهید؛ مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد که باید از آن تبعیت نمایید. دوز این قرص بر اساس نظر پزشک و وضعیت بیمار تعیین می‌شود. بدون مشورت با پزشک هرگز نباید مصرف این دارو را بیش از 2 روز ادامه دهید. فنازوپیریدین را در دو دوز 100 و 200 میلی‌گرمی می‌توانید در داروخانه‌ها بیابید. بهتر است این قرص را سر ساعت مقرر مورد مصرف قرار دهید. فراموش نکنید که هنگام مصرف فنازوپیریدین مایعات زیادی بنوشید. اگر فراموش کردید یک دوز از این دارو را میل کنید، بلافاصله بعد از یادآوری آن را مورد مصرف قرار دهید. اما چنانچه زمان نوبت بعدی نزدیک بود، از دوز فراموش شده صرف‌نظر نموده و هرگز مقدار مصرف خود را دو برابر نکنید.

برای خرید قرص ضد عفونی کننده مجاری ادرار کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

به عنوان یک بزرگسال 190 تا 200 میلی‌گرم از فنازومکس را به صورت خوراکی 3 بار در روز می‌توانید مصرف نمایید. اما افراد زیر 12 سال روزانه مجاز به مصرف 190 تا 195 میلی‌گرم فنازومکس 3 بار در روز هستند.

عوارض جانبی فنازومکس

اگر بعد از خوردن قرص فنازومکس دچار واکنش‌های آلرژیک شدید و علائمی مثل کهیر، اختلال در تنفس و تورم صورت، لب، زبان یا گلو را داشتید، فورا باید از پزشک کمک بگیرید. موارد زیر عوارض جانبی جدی و خطرناک فنازومکس هستند که در صورت مشاهده هر یک از آنها فورا باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • کاهش قابل توجه ادرار یا عدم دفع ادرار
  • تورم و افزایش وزن سریع
  • گیجی، از دست دادن اشتها و درد پهلو و کمر
  • تب، پوست رنگ پریده یا زرد، درد معده، تهوع و استفراغ
  • پوست بنفش یا کبود

دیگر عوارض جانبی رایج دیگری که با خوردن قرص فنازوپیریدین 100 یا 200 ممکن است رخ دهد، شامل این موارد است:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • اختلالات معده

البته ممکن است عوارض جانبی دیگری هم در ارتباط با این دارو مشاهده شود که در این لیست وجود نداشته باشد.

تداخل دارویی قرص فنازومکس

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. در زمانی که از Phenazomex استفاده می‌کنید، نباید بدون مشورت با پزشک هیچ نوع داروی دیگری را اعم از بانسخه و بدون نسخه مورد استفاده قرار دهید. دقت داشته باشید که حتی ویتامین‌ها و داروهای گیاهی نیز می‌توانند با فنازوپیریدین تداخل داشته باشند.

قرص فنازوپیریدین با بعضی از آزمایشات نیز تداخل دارد و ممکن است باعث شود نتایج آزمایش نادرست دیده شود. مثل آزمایش ادرار برای سنجش عملکرد کلیه، بیلی روبین و سطح قند. این دارو می‌تواند روی آزمایش قند خون که در منزل می‌گیرید هم اثر منفی داشته و نتایج غیر واقعی نشان دهد. اگر قصد دادن هر نوع آزمایش را دارید، پیش از اقدام باید پزشک و پرسنل آزمایشگاه را در جریان مصرف داروهای خود قرار دهید.

هشدارها در مورد مصرف Phenazomex

در صورتی که به بیماری کلیه مبتلا هستید نباید از قرص فنازوپریدین استفاده کنید. همچنین اگر با مصرف این دارو نشانه‌های علائم آلرژیک را در خود ببینید، نباید آن را مورد استفاده قرار دهید. برای اینکه مطمئن شوید فنازومکس برای شما مناسب است یا نه، اگر مشکلات زیر را دارید با پزشک مشورت نمایید:

هشدار در مورد مصرف قرص فنازومکس

فنازومکس در دوران بارداری و شیردهی

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) این دارو را برای بارداری در گروه B قرار می‌دهد. انتظار نمی‌رود که فنازوپیریدین آسیب‌های جدی به جنین برساند. اما اگر در دوران حاملگی هستید، هرگز بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید. شما در دوران بارداری تنها در صورتی مجاز به استفاده از phenazopyridine هستید که پزشک مزایای آن را برای شما بیشتر از عوارض احتمالی آن بداند.

مشخص نیست که فنازوپیریدین وارد شیر مادر می‌شود و می‌تواند به نوزاد شیرده آسیب وارد کن یا نه. به همین دلیل اگر نوزادی دارید که به وی شیر می‌دهید، قبل از مصرف این دارو حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

چه کسانی نباید از قرص فنازومکس استفاده کنند؟

این دارو در 2 صورت منع مصرف دارد: اول آنکه فرد به اجزای تشکیل‌دهنده دارو حساسیت داشته و دچار واکنش‌های آلرژیک شود و دوم آنکه فرد به بیماری‌های کلیوی مبتلا باشد. البته در صورت داشتن هر نوع بیماری دیگری از جمله بیماری‌های کبدی حتما باید قبل از شروع به مصرف این قرص با پزشک مشورت نمایید.

خرید و قیمت قرص فنازومکس

برای آگاهی از قیمت و همچنین خرید این قرص می‌توانید به داروخانه دکتر حق نژاد (مثبت سبز) مراجعه نمایید.

قویترین قرص سوزش ادرار

بسیاری از افراد قرص فنازومکس را به عنوان قرص سوزش ادرار می‌شناسند. برای تسکین دردهای مرتبط با مجاری ادرار می‌توان قرص فنازومکس را با تجویز پزشک مورد استفاده قرار داد. علائمی مانند تکرر ادرار، درد و سوزش را با استفاده از این دارو می‌توان از بین برد. این دارو معمولا به صورت قرص خوراکی 100 میلی‌گرمی تجویز شده و کلیه افراد بالای 6 سال می‌توانند آن را مورد استفاده قرار دهند.

کلام آخر

قرص فنازومکس یک آنتی بیوتیک نیست اما می‌تواند علائم عفونت ادراری را بهبود بخشد. معمولا استفاده از این دارو بیش از 2 روز توصیه نمی‌شود. در صورتی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید نباید از فنازوپیریدین استفاده کنید. بهترین زمان مصرف این قرص بعد از وعده‌های غذایی است. سوالات خود در مورد قرص فنازوپیریدین را در بخش کامنت‌ها می‌توانید بپرسید و در اسرع وقت پاسخ خود را از پزشکان فعال در داروخانه آنلاین مثبت سبز دریافت نمایید.

سوالات متداول در مورد قرص فنازومکس
به طور معمول جهت رفع سوزش و درد ادراری در بزرگسالان مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم از این دارو ۳ بار در روز باید مورد مصرف قرار گیرد. معمولا هر ۸ ساعت یکبار باید این دارو استفاده شود اما با این حال نظر پزشک را باید پرسید.
تریمتوپریم-سولفامتوکسازول، نیتروفورانتوئین مونوهیدرات و فوسفومیسین ترومتامو داروهایی هستند که معمولا برای التهاب مثانه و مشکلات ناشی از آن تجویز می‌شوند.
فنازوپریدین رنگ ادرار را نارنجی متمایل به قرمز می‌کند که این مسئله اصلا خطرناک نیست.
از قرص فنازومکس (پیریدیوم) برای درمان عفونت مجاری ادرار و رفع سوزش ادرار استفاده می‌شود. برای بهبود عفونت‌های واژن باید با پزشک مشورت کنید چون ممکن است به داروهای دیگری نیاز باشد.
بله؛ ممکن است ادرار را افزایش دهد.
خیر؛ اما می‌تواند علائم ناشی از عفونت ادرار را تسکین بخشد. مثل درد، سوزش ادرار و تکرر ادرار.
زیرا ممکن است باعث پنهان شدن علائم عفونت شود. پس بیش از دو روز از این دارو استفاده نکنید، مگر آنکه پزشک توصیه کرده باشد.
۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از مصرف، این دارو زمانی که به مثانه می‌رسد، شروع به اثربخشی می‌کند.
زیرا ماده موثره موجود در این دارو قهوه‌ای مایل به قرمز است. نارنجی شدن رنگ ادرار بر اثر این دارو هیچ خطری ندارد.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

80 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بی نام
بی نام

البته نوشته شده این قرص رو بیشتر از ۲ یا ۳ روز نخورین،برا من دو ورق هست میشه ۱۰ روز،استفاده کنم؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  بی نام

همراه محترم
سلام
در صورت تجویز پزشک موردی وجود ندارد.
متشکرم

بی نام
بی نام

سلام،بخاطر عفونت و عدم کنترل ادرار دکتر برام قرصهای تولترودین،فنازومکس ۱۰۰ و سفیکسم نوشته،امشب از هرکدوم یکی خوردم،ادرارم خیلی زرده،مثل اینکه زردچوبه میریزه.خیلی نگران شدم

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  بی نام

همراه محترم
سلام
تغییر رنگ ادرار بعد از مصرف قرص فنازوپریدین طبیعیست. در صورت عدم بهبود علائمی مثل سوزش و تکرر ادرار تا سه روز آینده مجددا به پزشک مراجعه فرمایید.
متشکرم

امید سیف
امید سیف

سلام دختر ده ماهم یک قرص فنازومکس با دز صد تو دهنش لح شده کشیدیم بیرون چیکار کنیم الان فعلا عوارض نشون نداده

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  امید سیف

همراه محترم
سلام
در صورتی که دارو را خارج کرده اید و بلعیده نشده است، احتمال بروز عوارض بسیار پایین و تقریبا منتفیست.
متشکرم

بی نام
بی نام

سلام قرص کلاموکس ۶۲۵ برای عفونت مثانه مفیده؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  بی نام

سلام کاربر گرامی
درمان عفونت مثانه و مجاری ادراری باید حتما تحت نظر پزشک بر اساس نوع و شدت عفونت انجام شود.
سپاس از همراهی شما

مرضیه خاکدامن
مرضیه خاکدامن

سلام قرص فنازومکس رو میشه با قرص چرک خشک کن خورد تداخل دارویی پیش نمیاد؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی

سلام کاربر گرامی
اسم قرص ؟
سپاس از همراهی شما

ناشناس
ناشناس

من دکتر بهم دو ورق از این قرص داده و دیروز شروعش کردم و ادرارم نارنجی پررنگ شد که زدید طبیعیه فقط اینکه وقتی مصرف قرص تموم بشه دوباره عادی میشه رنگ ادرار دیگه؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  ناشناس

سلام کاربر گرامی
بله برطرف میشه
سپاس از همراهی شما

Mahtab Rezaie
Mahtab Rezaie

سلام قرض فنازو مکس در بارداری خطرناک است ؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  Mahtab Rezaie

سلام کاربر گرامی
رده فنازوپریدین در بارداری B می باشد یعنی مشکلی ندارد ولی هر دارویی در این دوران را تحت نظر متخصص زنان مصرف کنید
سپاس از همراهی شما

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده

سلام کاربر گرامی
بهتر است استفاده نشود مگر با دستور پزشک معالج و صلاحدید ایشان.
سپاس از همراهی شما