مقایسه فاکتور حفاظتی (SPF) در کرم ضد آفتاب

امتیاز دهید

هرگز نمی‌توان به سلامت و زیبایی پوست فکر کرد و در مورد ضد آفتاب اطلاعات کافی نداشت. به هنگام خرید کرم‌های ضد آفتاب حتما دیده‌اید که این محصولات با SPF های مختلفی عرضه می‌شوند. SPF در حقیقت یک فاکتور حفاظتی است که میزان محافظتی را که کرم ضد آفتاب در برابر اشعه UVB ایجاد می‌کند، […]

در رابطه با اطلاعات بیشتر در مورد اس پی اف این ویدیو را تماشا کنید:
پخش ویدیو

هرگز نمی‌توان به سلامت و زیبایی پوست فکر کرد و در مورد ضد آفتاب اطلاعات کافی نداشت. به هنگام خرید کرم‌های ضد آفتاب حتما دیده‌اید که این محصولات با SPF های مختلفی عرضه می‌شوند. SPF در حقیقت یک فاکتور حفاظتی است که میزان محافظتی را که کرم ضد آفتاب در برابر اشعه UVB ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد. اما از کجا باید بدانیم که کدام SPF برای پوست ما مناسب است؟ در این مقاله در مورد آشنایی با SPF اطلاعات کاملی را در اختیار شما همراهان مجله آنلاین مثبت سبز قرار خواهیم داد.

SPF چیست؟

اشعه UVB یکی از اشعه‌های مضر نور خورشید است که سبب آفتاب‌سوختگی شدید شده و نقش مهمی در ابتلا به سرطان پوست دارد. SPF یک معیار اندازه‌گیری برای نشان دادن میزان محافظت ضد آفتاب از پوست در برابر نور خورشید است. با زدن کرم ضد آفتاب حاوی فاکتور حفاظتی (SPF) به پوست، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اشعه فرابنفش B به پوست نفوذ کرده و موجب قرمزی و سوختگی آن شود.

اگر به طور معمول پوست شما پس از 10 دقیقه مواجه شدن با نور خورشید، دچار سوختگی می‌شود، استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 این امکان را برای شما فراهم می‌کند که حدود 150 دقیقه بدون آفتاب سوختگی زیر نور خورشید بمانید. البته این مقدار زمان تقریبی است و بستگی به نوع پوست، شدت نور آفتاب و کیفیت کرم ضد آفتاب شما دارد.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

خرید انواع کرم ضد آفتاب

SPF

بررسی SPF های مختلف در یک کرم ضد آفتاب

معمولا ضد آفتاب‌ها را با SPF 15، SPF 30، SPF 50 و SPF 100 می‌توان در بازار یافت:

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان
  • SPF 15 اشعه UVB را تا 93% مسدود می‌کند.
  • SPF 30 اشعه UVB را تا 97% مسدود می‌کند.
  • SPF 50 اشعه UVB را تا 98% مسدود می‌کند.
  • SPF 100 اشعه UVB را تا 99% مسدود می‌کند.

البته ممکن است به هنگام خرید کرم ضد آفتاب با SPF های دیگری مثل SPF 75 نیز مواجه شوید. این نوع ضد آفتاب‌ها نیز می‌توانند بین 98 تا 99 درصد از اشعه مضر نورشید را مسدود کرده و مانع از آسیب آنها به پوست شوند.

بهترین فاکتور حفاظتی (SPF) کدام است ؟

با توجه به تنوع زیاد کرم‌های ضد آفتاب با SPF های گوناگون ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که کدام SPF بهترین نوع آن است؟ متخصصان پوست اغلب توصیه می‌کنند که از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که فاکتور حفاظتی آن حداقل 30 باشد. هر چه مقدار SPF بالاتر رود، میزان محافظت کرم از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید افزایش می‌یابد اما با این حال هیچ ضد آفتابی قادر نیست به طور 100 درصد از پوست محافظت نماید.

این نکته نیز قابل توجه است که هرچه SPF ضد آفتاب بیشتر باشد، تاثیری روی مدت زمان محافظت از پوست ندارد و در هر صورت باید هر 2 ساعت یک بار کرم ضد آفتاب روی پوست تجدید شود.

کرم ضد آفتابی که SPF آن بین 30 تا 50 باشد، بهترین ضد آفتاب از نظر فاکتور SPF است. باور عموم بر این است که اگر SPF یک ضد آفتاب معادل 100 باشد، پس حتما بهترین ضد آفتاب است اما پزشکان متخصص پوست این مسئله را رد می‌کنند. آنها می‌گویند اگر میزان SPF در کرم خیلی بالا باشد، سطح شیمیایی آن افزایش یافته و می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در تابستان بهتر است از SPF 50 و در زمستان از SPF 30 استفاده شود.

انتخاب SPF بر اساس نوع رنگ پوست

اگر پوست روشن و تیره در شرایط یکسان زیر نور خورشید قرار گیرند، پوست روشن انرژی خورشیدی بیشتری را جذب خواهد کرد. این سخن به این معنا نیست که اشعه فرابنفش به پوست تیره آسیب نمی‌زند؛ پوست تیره نیز نسبت به اشعه مضر خورشید آسیب‌پذیر است اما به میزان کمتری زیرا مقدار ملانین بیشتری را در خود جای داده است. بر اساس رنگ پوست نیز می‌توان SPF مناسب برای پوست را در کرم‌های ضد آفتاب انتخاب کرد. جدول پایین در این زمینه به شما کمک می‌کند:

 جدول فاکتور حفاظتی

آیا SPF فقط مربوط کرم ضد آفتاب است ؟

فاکتور حفاظتی SPF فقط مربوط به کرم‌های ضد آفتاب نیست. حتما تاکنون به هنگام خرید لوازم آرایش متوجه شده‌اید که روی برخی از آنها SPF وجود دارد. مثلا برخی از کرم‌های دور چشم یا رژلب‌ها را نیز می‌توانید همراه با SPF تهیه کنید. بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب برای استفاده دور چشم مناسب نیستند به همین منظور می‌توان از کرم‌های دور چشمی استفاده نمود که دارای SPF باشند و در برابر اشعه زیان‌بخش خورشید از پوست محافظت به عمل آورند. پوست لب نیز در برابر آفتاب بسیار آسیب‌پذیر است. استفاده از رژلب‌هایی که حاوی SPF هستند، به شما کمک می‌کند تا از خشکی و تغییر رنگ لب‌های خود ممانعت به عمل آورید.

فاکتور حفاظتی (SPF) مناسب برای مردم ایران

در هر کشوری بر اساس تابش نور خورشید SPF مورد نیاز در کرم ضد آفتاب متغیر است. توصیه می‌شود که مردم ایران از ضد آفتابی استفاده کنند که دارای فاکتور حفاظتی 30 باشد. استفاده از کرم ضد آفتابی که میزان SPF کمتری دارد، نمی‌تواند محافظت کاملی از پوست مردم کشور ایران داشته باشد. SPF های بالاتر نیز خیلی میزان محافظت را افزایش نمی‌دهند پس کرم ضد آفتاب با SPF 30 می‌تواند بهترین گزینه برای خرید باشد.

نکاتی مهم برای انتخاب ضد آفتاب

SPF تنها فاکتوری نیست که به هنگام خرید ضد آفتاب باید به آن توجه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که ضد آفتابی را انتخاب کنید که شامل موارد زیر باشد:

  • برچسب طیف گسترده
  • مقاوم در برابر آب
  • حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم
  • دارای PA+++ (میزان محافظت از پوست در برابر اشعه UVA)
  • محافظت در برابر IR یا اشعه مادون قرمز

SPF3

گفتار پایانی

ضد آفتاب از جمله اقلام ضروری برای محافظت از پوست محسوب می‌شود و برای داشتن پوستی لطیف و زیبا حتما باید در انتخاب ضد آفتاب دقت لازم را به کار بست. مقدار فاکتور حفاظتی (SPF) یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید آن را در نظر بگیرید. در این مقاله به بررسی و مقایسه SPF های مختلف با یکدیگر پرداختیم. از آنچه گفته شد می‌توان چنین دریافت که ضد آفتابی که انتخاب می‌کنید حتما باید حداقل دارای SPF 30 باشد تا بتواند محافظت لازم را از پوست به عمل آورد و تاثیر اشعه مخرب خورشید را به نزدیک به صفر برساند. آیا شما از کرم‌های ضد آفتاب با SPF های مختلف استفاده کرده‌اید؟ با ما در میان بگذارید که مثلا SPF 30 و SPF 50 چقدر برای پوست شما متفاوت بوده‌اند و آیا اصلا متوجه تفاوت آنها با یکدیگر شده‌اید؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رعنا عبادی
رعنا عبادی

برای کودکان چه مقدار SPF لازمه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  رعنا عبادی

SPF 30 مناسب ترین نوع برای کودکان است