در مورد ویتامین ضد سرطان چه می دانید؟

امتیاز دهید

سرطان دومین علت مرگ و میر در میان ایرانی‌ها محسوب می‌شود و تنها در کشور ما سالیانه حدود 60 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد. بسیاری از ما حتی از شنیدن نام این بیماری نیز وحشت داریم. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که به کمک تعدادی از ویتامین‌ها می‌توان در پیشگیری از ابتلا به […]

ویتامین ضد سرطان

سرطان دومین علت مرگ و میر در میان ایرانی‌ها محسوب می‌شود و تنها در کشور ما سالیانه حدود 60 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد. بسیاری از ما حتی از شنیدن نام این بیماری نیز وحشت داریم. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که به کمک تعدادی از ویتامین‌ها می‌توان در پیشگیری از ابتلا به سرطان موفق عمل کرد. آیا تاکنون در مورد ویتامین ضد سرطان چیزی شنیده‌اید؟ با مجله آنلاین مثبت سبز همراه شوید تا در این رابطه اطلاعات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ویتامین ضد سرطان چه ویتامینی است ؟

در مورد ویتامین ضد سرطان تاکنون مطالب زیادی در مقالات مختلف گفته شده است اما حقیقت این است که تنها یک ویتامین را نمی‌توان به عنوان ضد سرطان معرفی کرد. مهم‌ترین ویتامین‌هایی که در جلوگیری از سرطان موثر هستند، به شرح زیرند:

ویتامین D

بدون شک ویتامین D یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با موثر بودن آن در پیشگیری از سرطان صورت گرفته است. بر اساس برخی مطالعات افرادی که سطوح بالای ویتامین D را دریافت می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌هایی مثل سینه و پروستات قرار می‌گیرند. اما تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نیست و پرسش‌های بسیاری در این رابطه بدون پاسخ مانده‌اند. برخی از شواهد نیز حاکی از آن هستند که ویتامین D در روند درمان سرطان خون (لوسمی) تاثیر مثبتی دارد. به هر حال با اینکه تاثیر ویتامین D در پیشگیری از سرطان هنوز به طور قطع اثبات نشده است اما این ویتامین آنقدر برای بدن مهم و ضروری است که هرگز نباید برای دریافت و تامین آن برای بدن تعلل به خرج داد.

خرید مکمل های ویتامین D

ویتامین دی

ویتامین A، C و E

مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین A و آنتی اکسیدان‎‌هایی نظیر ویتامین C، E و بتاکاروتن هستند، می‌توانند به پیشگیری از انواع مختلفی از سرطان کمک کنند. توجه داشته باشید مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها در قالب مکمل غذایی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان‌هایی مثل سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش دهد. بنابراین بیش از حد مجاز نباید از این ویتامین‌ها استفاده نمود.

خرید مکمل های ویتامین

ویتامین ها

فولیک اسید

ویتامین B9 یا فولیک اسید را که به نام فولات نیز معروف است می‌توان یکی از ویتامین‌هایی محسوب کرد که به عنوان ویتامین ضد سرطان شناخته شده است. چرا که برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از خوراکی‌های حاوی فولیک اسید استفاده می‌کنند، کمتر دچار سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ (کولورکتال) خواهند شد. مردان در استفاده از ویتامین B9 باید هشیار باشند، زیرا مطالعاتی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اگر بیش از دوز تعیین شده از فولیک اسید استفاده شود، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش خواهد یافت.

ویتامین B17 چیست ؟

در برخی منابع از ویتامین B17 به عنوان ویتامین ضد سرطان نام برده شده است. لاتریل معمولا به اشتباه ویتامین B17 یا آمیگدالین نامیده می‌شود. شواهد علمی اندکی برای این ادعا وجود دارد که لاتریل می‌تواند از سرطان پیشگیری کند. لاتریل در واقع یک دارو است که شامل آمیگدالین خالص می‌شود. آمیگدالین ترکیبی است که به طور طبیعی در سبزیجاتی همچون کرفس، دانه‌هایی مانند تخم کتان و گندم سیاه و هسته سیب، آلو، زردآلو، گیلاس و گلابی وجود دارد. پس از ورود لاتریل به بدن، این ترکیب به سیانید هیدروژن تبدیل می‌شود. بر اساس برخی مطالعات سیانید هیدروژن ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. لاتریل ممکن است به کاهش فشار خون، کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک کند.
ویتامین ب 17

پیشگیری از سرطان با تغذیه مناسب

شنیدن این خبر که یک سوم از کل سرطان‌های دنیا با داشتن رژیم غذایی سالم، تناسب اندام و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است، می‌تواند خبر خوشایندی باشد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی ویتامین‌های A، C، E، کاروتنوئیدها، سلنیوم، روی، منیزیم و لیکوپن باشند چرا که این نوع مواد غذایی و این دسته از ویتامین ضد سرطان هستند و در پیشگیری از سرطان نقش موثری دارند. استفاده از غذاهای پرچرب ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. بهتر است در رژیم غذایی از غذاهای پرچرب، پرنمک و همچنین غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی از قند هستند، پرهیز شود. زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده نیز با افزایش احتمال بروز سرطان ارتباط دارد.
بخارپز کردن، آب‌پز کردن و پختن ملایم را جایگزین سرخ کردن عمیق، سوزاندن و پخت طولانی مدت کنید تا سلامت شما حفظ شود.

جلوگیری از سرطان

به تناسب اندام خود نیز توجه داشته باشید و سعی کنید همواره وزن خود را ثابت نگه دارید و فعالیت بدنی منظمی داشته باشید. روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط برای همه افراد توصیه می‌شود. همان طور که اضافه وزن برای سلامتی شما مضر است، لاغری مفرط نیز می‌تواند سلامت بدن شما را تهدید کند بنابراین همیشه بدن خود را در یک وزن ایده‌آل که مناسب شما است، ثابت نگه دارید. عدم مصرف سیگار نیز در پیشگیری از سرطان بسیار مهم است. پیشگیری از سرطان با تغییر در سبک زندگی پیشنهادی است که حتما باید به آن فکر کنید.

سیگار

فهرست مواد غذایی ضد سرطان

پس از توضیح در مورد ویتامین‌های ضد سرطان بد نیست که نگاهی به فهرست مواد غذایی بیندازیم که مصرف آنها در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است:

  • سبزیجات صلیبی مثل کلم بروکلی و کلم بروکسل
  • ماهی‌های چرب مثل سالمون
  • حبوباتی نظیر لوبیا و عدس
  • انواع توت
  • سیب
  • هویج
  • گردو

خوراکی‌هایی که در لیست بالا نام برده شدند، همه به راحتی در دسترس هستند اما برخی افراد به هر دلیل علاقه‌ای به مصرف آنها ندارند. در این صورت می‌توان از مکمل‌های غذایی که حاوی انواع ویتامین‌های موثر در پیشگیری از سرطان هستند، کمک گرفت.

کلام آخر

سرطان پس از بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین آمار تلفات را در جهان دارد. برخی منابع از بعضی ویتامین‌ها به عنوان ویتامین ضد سرطان نام می‌برند اما در حقیقت مجموعه‌ای از ویتامین‌ها هستند که در پیشگیری از سرطان به شما کمک می‌کنند. شاید بتوان ویتامین D را به عنوان مهم‌ترین ویتامین برای جلوگیری از سرطان معرفی کرد زیرا تاکنون پژوهش‌های بسیاری در مورد این ویتامین صورت گرفته و نتیجه بسیاری از تحقیقات نقش پررنگ این ویتامین را در جلوگیری از سرطان تائید نموده است. با این حال هنوز مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان با اطمینان کامل در این رابطه صحبت کرد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها