کولین چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

اگر فکر می‌کردید که همه مواد مغذی برای بدن از سال‌ها پیش کشف شده‌اند و دیگر کشف جدیدی در این زمینه وجود ندارد، کاملا در اشتباه بوده‌اید. کولین یک ماده غذایی است که جزء تازه‌ترین اکتشافات دانشمندان در زمینه مواد مغذی به شمار می‌آید. موسسه پزشکی آمریکا در سال 1998 این ماده را به عنوان […]

کولین چیست

اگر فکر می‌کردید که همه مواد مغذی برای بدن از سال‌ها پیش کشف شده‌اند و دیگر کشف جدیدی در این زمینه وجود ندارد، کاملا در اشتباه بوده‌اید. کولین یک ماده غذایی است که جزء تازه‌ترین اکتشافات دانشمندان در زمینه مواد مغذی به شمار می‌آید. موسسه پزشکی آمریکا در سال 1998 این ماده را به عنوان یک ماده مغذی مورد تائید قرار داده و به جهانیان معرفی کرد. همه آنچه در مورد کولین باید بدانید در این مقاله پیش روی شما قرار گرفته است.

کولین

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، کولین یک ماده مغذی ضروری برای بدن محسوب می‌شود؛ به این معنا که بدن به منظور داشتن عملکرد طبیعی خود نیازمند وجود این ماده است. کبد انسان می‌تواند مقادیر اندکی از این ماده مغذی را تولید نماید اما باید از طریق رژیم غذایی نیز آن را برای بدن تامین نماییم.

کولین نه ویتامین است و نه ماده معدنی بلکه یک ترکیب آلی و محلول در آب به شمار می‌آید که بر عملکردهای حیاتی بدن همچون عملکرد کبد، رشد مطلوب مغز، حرکت عضلات، سیستم عصبی و متابولیسم تاثیر مستقیم می‌گذارد بنابراین تامین آن برای بدن ضروری است.

مزایای کولین برای بدن

از این ماده غذایی جهت بهبود بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت مزمن و سیروز کبدی استفاده می‌شود. همچنین از کولین برای درمان افسردگی، اختلالات حافظه، بیماری آلزایمر، زوال عقل، اسکیزوفرنی و آسم نیز بهره می‌گیرند:

مفید برای قلب

مصرف مناسب کولین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است. فولات و کولین هر دو از جمله موادی هستند که به تبدیل اسید آمینه هموسیستئین به متیونین کمک می‌کنند و بنابراین کمبود هر یک از آنها منجر به افزایش سطح هموسیستئین در خون شده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در این رابطه هنوز به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.

  مفید برای قلب

مفید برای مغز

برای تولید استیل‌کولین که یک انتقال دهنده عصبی است و در تنظیم حافظه نقش موثری دارد، به این ماده مغذی نیاز است. همچنین برای فرآیند سنتز DNA  که برای عملکرد و رشد مغز مهم به شمار می‎‌آید، نقش کولین بسیار اهمیت دارد. مطالعات گسترده‌ای نشان می‌دهند که مصرف کولین و جریان مناسب خون به بهبود عملکرد مغز و پردازش حافظه کمک می‌کند.

خرید مکمل های حافظه و اعصاب

  مفید برای مغز

تاثیر کولین در سرطان

یک مطالعه روی 1508 زن نشان داد که آنهایی که مقادیر مناسبی کولین را از طریق رژیم غذایی دریافت کرده‌اند، 24% کمتر دچار سرطان سینه می‌شوند. همچنین کمبود این ماده مغذی در بدن ممکن است احتمال بروز سرطان کبد را افزایش دهد. اگر از این ماده بیش از حد استفاده شود، افزایش خطر سرطان پروستات در مردان و سرطان روده بزرگ در زنان را ممکن است در پی داشته باشد. فراموش نکنید که در همه این زمینه‌ها هنوز شواهد کافی نیست و پژوهش‌ها همچنان ادامه دارد.

عوارض کمبود کولین

اگرچه کمبود کولین نادر است اما در صورتی که وجود داشته باشد می‌تواند به ویژه برای کبد بسیار مضر محسوب شود. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی که در آن کمبود این ماده مغذی به چشم می‌خورد، آسیب‌های عضلانی و کبدی را در پی خواهد داشت. تامین کولین برای بدن به ویژه در دوران بارداری اهیمت دارد زیرا در صورت کمبود آن در بدن، احتمال بروزعوارضی همچون پره اکلامپسی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد افزایش می‌یابد. خطر کمبود کولین بیشتر در افراد زیر مشاهده می‌شود:

  • ورزشکارانی که تمرینات استقامتی انجام می‌دهند
  • مصرف کنندگان نوشیدنی‌های الکلی
  • زنان یائسه (به دلیل کاهش استروژن در بدن)
  • زنان باردار

منابع غذایی حاوی کولین

غنی ترین مواد غذایی حاوی کولین شامل موارد زیر هستند:

  • جگر گاو
  • جگر مرغ
  • تخم مرغ
  • ماهی کاد
  • ماهی سالمون
  • بروکلی
  • گل گلم
  • روغن سویا
  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • اسفناج
  • جوانه گندم

 منابع غذایی

می‌توان گفت که مصرف روزانه 2 عدد تخم مرغ بزرگ به طور تقریبی نیمی از نیاز روزانه بدن به کولین را تامین می‌نماید.

همچنین کولین را می‌توان از طریق مکمل‌های غذایی برای بدن تامین نمود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کولین در قالب مکمل می‌تواند در کاهش چربی بدن موثر باشد اما این ادعا هنوز به اثبات نرسیده است.

کپسول ممورین آلفا ویتامینز

 قرص نوترارست کارن

 قرص مموری پاور جالینوس

 کپسول ممو پلاس والمارک

از جمله مکمل‌هایی هستند که مقادیر مناسبی از کولین را در خود جای داده‌اند.

مقدار مصرف

مقدار توصیه شده مصرف کولین در گروه‌های سنی مختلف به شرح زیر است:

سن

مقدار مصرف به میلی گرم

0-6 ماه 125
7 تا 12 ماه 150
1 تا 3 سال 200
4 تا 8 سال 250
9 تا 13 سال 375
زنان 14 تا 19 سال 400
مردان 14 تا 19 سال 550
زنان بالای 19 سال 425
مردان بالای 19 سال 550
زنان شیرده 550
زنان باردار 930

همان طور که مشاهده می‌کنید، نیاز زنان باردار به این ماده مغذی بیش از سایر افراد و گروه‌های سنی است.

عوارض مصرف بیش از حد

این ماده مغذی نیز همچون دیگر مواد باید به اندازه کافی مصرف شود و مصرف بیش از حد آن برای بدن مضر به شمار می‌آید. برخی از عوارض مصرف بیش از حد این ماده شامل موارد زیر است:

  • اسهال و استفراغ
  • تعریق بیش از حد
  • ناراحتی‌های گوارشی

  عوارض کولین

این عوارض معمولا در صورت مصرف بیش از حد مکمل‌ها حاصل می‌شود نه از طریق مواد غذایی. در یک مطالعه مشخص شده است که رژیم غذایی که حاوی مقادیر بسیار بالای کولین باشد، ممکن است ریسک ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد اما تحقیقات در این زمینه هنوز کافی نیست.

تداخل دارویی

در مورد تداخل دارویی کولین با دیگر داروها یا مکمل‌ها هنوز اطلاعات کافی نیست و مورد خاصی گزارش نشده است با این حال بهتر است اگر مکملی استفاده می‌کنید که حاوی این ماده مغذی است در مورد تداخل دارویی آن با دیگر داروها با پزشک خود حتما مشورت نمایید.

گفتار آخر

کولین را از بسیاری جهات شبیه به ویتامین‌‌های گروه B می‌دانند اما با این حال کولین نه ویتامین است و نه ماده معدنی بلکه یک ماده مغذی به شمار می‌آید که در بسیاری از عملکردهای طبیعی بدن نقش دارد و از این رو ضروری به حساب می‌آید. مقادیر اندکی از این ماده مغذی در کبد تولید می‌شود اما باید از طریق مواد غذایی نیز به تامین آن کمک کنیم تا عوارض کمبود آن شامل حال ما نشود.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رعنا مهدوی
رعنا مهدوی

عااااااااالی بوووود