آیا گوگرد در درمان آکنه و زخم ها موثر است؟

امتیاز دهید

شاید در گذشته با شنیدن کلمه گوگرد ذهنتان به سمت علم شیمی متمرکز می‌شد، اما امروه دانشمندان کشف کرده‌اند این عنصر که به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود خاصیت ضد میکروبی دارد و گوگرد کاملا در درمان آکنه و زخم ها و برطرف نمودن جای زخم و اسکار مفید است. در ادامه این مطلب بیشتر […]

آیا گوگرد در درمان آکنه و زخم ها موثر است؟

شاید در گذشته با شنیدن کلمه گوگرد ذهنتان به سمت علم شیمی متمرکز می‌شد، اما امروه دانشمندان کشف کرده‌اند این عنصر که به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود خاصیت ضد میکروبی دارد و گوگرد کاملا در درمان آکنه و زخم ها و برطرف نمودن جای زخم و اسکار مفید است. در ادامه این مطلب بیشتر از تاثیر گوگرد در درمان آکنه و زخم ها خواهیم دانست.

به‌همین دلیل این عنصر به‌وفور در محصولات آرایشی خصوصا ضد آفتاب‌ها و سایر نسخه‌های پزشکان کاربرد دارد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بررسی تاثیر گوگرد در درمان آکنه و زخم ها

آکنه‌ها معمولا روی صورت، پشت، سینه و گاهی اوقات روی گردن و شانه بروز پیدا کرده و ممکن است منجر به لک‌های دائمی شوند. در ادامه بیشتر از تاثیر گوگرد در درمان آکنه و زخم ها خواهیم گفت.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

گوگرد موثر در درمان جوش ها گوگرد چگونه کار می کند؟

به‌عنوان یک داروی درمان‌کننده آکنه موضعی، گوگرد مشابه بنزوئیل پر اکسید و اسید سالیسیلیک عمل می‌کند. اما برخلاف سایر داروهای درمانی گوگرد تمایلی به آسیب‌رسانی به پوست ندارد و رفتار ملایم‌تری را با پوست دارد.

بنابراین محصولات فراوانی برای درمان آکنه وجود دارد که در آنها از گوگرد استفاده شده است از جمله رزورسینول.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

گوگرد برای چه نوع آکنه کاربرد دارد؟

گوگرد بیشتر از همه برای پوست‌هایی کاربرد دارد که دارای سلول‌های مرده هستند و چربی بیشتری را ترشح می‌کنند. در این مواقع جوش‌های سر سیاه و سر سفید که نوع ملایمتری از جوش هستند بهتر درمان می‌شوند.

البته درمان بواسطه گوگرد بر روی پوست‌های مختلف متفاوت است و ممکن است بر روی یک پوست جواب دهد و بر روی پوست دیگر جواب ندهد. اما ابتدا تعیین نوع پوست و نوع آکنه اهمیت بسیار دارد. پس از آن می‌توانید از پزشک متخصص خود راهنمایی بگیرید.

جوش های خفیف: جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید

این قبیل جوش‌ها که غیر التهابی هستند، خفیف‌ترین نوع جوش به شمار می‌روند. معمولا آنها زمانی بر روی صورت ایجاد می‌شوند که سلول‌های مرده پوست همراه با چربی پوست در یک فضا ترکیب شوند و جلوی منافذ را ببندند.

اگر منافذ مسدود شده در بالا باز شوند، جوش سر سیاه ایجاد می‌شود و اگر باکتری‌ها منافذ پوست را مسدود کنند منجر به ایجاد جوش سر سفید می‌شود.

جوش‌های سرسیاه و سرسفید نوعی چربی هستند که از مسدود شدن دهانۀ خروجی غدد چربی‌ساز پوست ایجاد می‌گردند. این مسدود کننده منافذ (اصطلاحا Sebaceous Plugs) از سلول‌های مرده پوست، چربی و باکتری تشکیل می‌شوند. حال اگر این منافذ مسدود شده سر باز باشند جوش سرسیاه و اگر بسته باشند منجر به ایجاد جوش سرسفید خواهند شد.

در این بین متخصصین گوگرد را پیشنهاد می‌کنند، زیرا یکی از بهترین درمان‌ها برای از بین بردن سلول‌های مرده و ترشح چربی پوست است. اسید سالیسیلیک به این شکل از آکنه کمک می‌کند اما اگر پوست شما حساس باشد ممکن است پزشک سدیم را جایگزین درمان قرار دهد.

گوگرد در درمان آکنه و زخم ها جوش های متوسط: پاپول و پودولس

پاپول و پودولس یک نوع آکنه التهابی متوسط هستند که هر دو از مسدود شدن منافذ تشکیل می‌شوند و منافذ پس از ایجاد آنها سخت شده و گاها دردناک می‌شود.

تفاوت بین این دو نوع آکنه در این است که پودولس بزرگتر بوده و معمولا سر آنها زرد یا سفید است.

لازم به ذکر است گوگرد برای این نوع آکنه یک درمان کافی و کامل نیست. در حقیقت گوگرد در این نوع از آکنه‌ها کمتر از سایر روش‌های درمانی مانند بنزوئیل پر اکسید موثر است.

آکنه شدید: ندول ها و کیست ها

آکنه شدید شامل ندول‌ها و کیست‌های التهابی است، آیا گوگرد در درمان آکنه و زخم ها تاثیر گذار است؟در حقیقت زمانیکه خلل و فرج روی پوست شما بسیار ملتهب و تحریک می‌شود این قبیل جوش‌های شدید توسعه می‌یابند. آکنه شدید به لمس کردن با دست حساس شده و دردناک است و در طول زمان قرمز یا زخم می‌شود.

با توجه به ماهیت شدید این قبیل  کیست‌ها یا ندول‌ها درمان آنها در خانه و با استفاده از گوگرد امکان پذیر نیست.

متخصصین در این مواقع در کنار سایر درمان‌ها مکن است نوعی آنتی بیوتیک یا یکی از مشتق‌های ویتامین A به نام ایزوتروتینوئین را توصیه کنند و احتمال جراحی برای حذف کیست‌های خفیف نیز وجود دارد.

زخم ها

اگر شما سابقه آکنه دارید و در گذشته چندین مورد جوش و آکنه را تجربه کرده‌اید، ممکن است جای زخم جوش‌ها همچنان بر روی صورت شما باقی مانده باشد و برای شما عذاب آور باشد. البته درمان جای زخم و آکنه از خود جوش بسیار سخت‌تر است.

از آنجاییکه گوگرد برای از بین بردن سلول‌های مرده ایده مناسبی است احتمال دارد برای از بین بردن جای آکنه نیز موثر باشد.

با این وجود گوگرد اولین راه درمانی شما نیست و شما گوگرد را باید در کنار سایر محصولات ضد لک استفاده نمایید تا نتیجه مطلوب میسر شود.

آیا گوگرد برای نواع پوست مناسب است؟

گوگرد هم به مانند سایر روش‌های درمانی ممکن است تا حدودی موجب سوزش شود. با این حال گوگرد برای پوست حساس یک انتخاب مطمئن است و همچنین برای یپوست‌های خشک و مختلط هم منع مصرف ندارد.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

ممکن است گوگرد در درمان آکنه و زخم ها کمی حساسیت و خشکی برای پوست ایجاد کند و موجب تحریک آن شود.

اگر قصد استفاده از گوگرد را دارید برای اولین بار ابتدا روزانه یک مرتبه و به تدریج در روزهای بعد 2 الی 3 مرتبه در روز از آن استفاده کنید.

قبل از مصرف محصولات را امتحان کنید

درست است که گوگرد برای پوست کم عوارض است اما برای اطمینان بیشتر قبل از استفاده یک نقطه از بازوی خود را با کمی از محصولات حاوی گوگرد آغشته کنید و به مدت 24 ساعت صبر کنید و اگر عوارض جانبی خاصی حاصل نشد با اطمینان از آن استفاده نمایید. اما اگر قرمزی، بثورات یا کبودی را تجربه کردید استفاده از آن را متوقف سازید.

برخی از محصولات آرایشی حاوی گوگرد…

  • پاک کننده
  • کرم نرم کننده
  • ماسک ضد آکنه
  • لوسیون تمیز کننده پوست

مطلب پایانی

اگر پوستی ملتهب همراه با آکنه‌های سر سیاه و سر سفید  دارید جای نگرانی نیست زیرا صابون گوگرد در درمان آکنه و زخم ها عنصری درمان کننده بوده و به‌راحتی قابل دسترس است. فقط در طول مدت درمان به مانند سایر روش‌های درمانی باید صبور باشید و خود را برای یک دوره سه ماهه آماده کنید.

اگر پس از این مدت نتیجه مطلوبی در پوست شما ایجاد نشد می‌توانید از پزشک خود در رابطه با سایر روش‌های درمانی راهنمایی بگیرید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها