قرص سی ال ای چیست و چه کاربردی دارد؟

2.2/5 - (5 امتیاز)
قرص سی ال ای یک نوع مکمل بدنسازی است که بیشتر به دلیل خاصیت چربی سوزی از آن استفاده می‌کنند. زمانی این مکمل بهتر می‌تواند عمل کند که در کنار مصرف آن رژیم غذایی مناسب باشد و تمرینات ورزشی نیز به طور منظم انجام شود.
قرص سی ال ای چیست

هرگز فکر نکنید که همه چربی‌ها برای بدن ضرر دارند. بعضی از چربی‌ها اثرات فوق‌العاده‌ای در سلامتی بدن داشته و مصرف آنها مفید به حساب می‌آید. یکی از این چربی‌ها اسید لینولئیک مزدوج یا CLA است که در گوشت و لبنیات به وفور یافت شده و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. بیشتر ورزشکاران از قرص سی ال ای برای چربی‌سوزی استفاده می‌کنند. برای اینکه بیشتر بدانید قرص سی ال ای چیست در این مقاله تا پایان همراه ما باشید.

قرص سی ال ای چیست؟

CLA یا اسیدهای لینولئیک مزدوج یک نوع طبیعی چربی ترانس است که در گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود. به ویژه اگر حیوان با علف تغذیه شده باشد، مقدار سی ال ای در فرآورده حاصل از آن بیشتر است. سی ال ای یک اسید چرب ضروری به حساب می‌آید که بدن انسان قابلیت تولید آن را نداشته و بنابراین باید از منابع غذایی برای بدن تامین شود.

مکمل یا قرص CLA از LA موجود در روغن گلرنگ ساخته شده و تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است سرعت متابولیسم را افزایش داده و در کاهش وزن موثر باشد. CLA اغلب به عنوان یک مکمل کاهش وزن ورزشی عرضه می‌شود که علاوه بر اینکه در کاهش وزن اثر مثبت دارد، به حفظ توده عضلانی بدون چربی نیز کمک کرده و از دیابت نوع 2 نیز جلوگیری می‌کند. CLA اغلب در قالب کپسول و قرص تولید می‌شود.

  خرید قرص سی ال ای

برای خرید قرص سی ال ای از داروخانه آنلاین مثبت سبز کلیک کنید.

فواید مصرف قرص سی ال ای چیست؟

اگر می‌پرسید مزایای مصرف قرص سی ال ای چیست به موارد زیر دقت کنید:

کمک به کاهش وزن و چربی سوزی

در یک مطالعه مشخص شد که زنان دارای اضافه وزن بدون اینکه رژیم یا سبک زندگی خود را تغییر دهند، در طی یک سال تنها با مصرف مکمل CLA توانستند 9% از چربی بدن خود را کاهش دهند. Cla از چند طریق ممکن است در کاهش وزن موثر باشد زیرا باعث ایجاد مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی در بدن می‌شود که چربی سوزی را سرعت می‌بخشند. به عنوان مثال سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد، مقاومت به انسولین را بیشتر می‌کند و سلول‌های غیر مفید چربی را از بین می‌برد.

اگر می‌خواهید از خاصیت چربی سوزی قرص سی ال ای بیشترین بهره را ببرید، بهتر است در کنار مصرف این مکمل رژیم لاغری بگیرید و با تمرینات ورزشی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

قرص سی ال ای برای چربی سوزی

افزایش توده عضلانی بدون چربی به کمک مکمل CLA

دیگر فایده قرص سی ال ای چیست؟ سی ال ای چربی سوزی را افزایش داده، حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد و به افزایش توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند. با مصرف قرص CLA نسبت عضله به چربی بیشتر می‌شود و بنابراین می‌توانید اندامی زیباتر داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: تاثیر قرص سی ال ای بر لاغری و چربی سوزی

CLA و تقویت سیستم ایمنی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که CLA می‌تواند با کاهش لکوترین ها و پروستاگلاندین‌ها که سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل مخرب و بیماری‌زای خارجی کمک کند. CLA همچنین ممکن است با محافظت در برابر انتشار آنتی بادی‌‎های IgE برای افرادی که از آلرژی رنج می‌برند موثر باشد.

سی ال ای برای قلب

برای سلامت قلب مزیت قرص سی ال ای چیست؟ CLA می‌تواند با کاهش کلسترول بد و محافظت در برابر آترواسکلروز به تقویت سلامت قلب کمک کند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که سی ال ای برای جلوگیری از بروز بعضی سرطان‌ها نیز می‌تواند مفید واقع شود.

نحوه مصرف قرص سی ال ای

بهترین دوز مصرف قرص سی ال ای چیست؟ در اکثر مطالعات عنوان شده است که جهت کاهش وزن حداقل 3 گرم در روز باید از مکمل CLA استفاده کنید. حداکثر دوزی که در روز می‌توانید از قرص سی ال ای استفاده کنید، 6 گرم است. مقدار مصرف تا این دوز بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و معمولا بدون عارضه جانبی است. چنانچه پیشتر هم اشاره کردیم بهتر است از قرص سی ال ای در کنار رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی استفاده شود.

  نحوه مصرف قرص سی ال ای

عوارض جانبی قرص CLA

عوارض جانبی قرص سی ال ای چیست؟ دوزهای بالاتر از 6 گرم در روز ممکن است عوارض مکمل سی ال ای را به دنبال داشته باشد. CLA موجود در مکمل‌ها با تغییر شیمیایی اسید لینولئیک از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. دوز مصرف سی ال ای که از مکمل‌های بدنسازی دریافت می‌شود خیلی بیشتر از مقداری است که با مصرف گوشت و لبنیات به بدن می‌رسد. CLA در مقادیر بالا می‌تواند مضر باشد.

دوزهای بالای سی ال ای  باعث افزایش تجمع چربی در کبد شده و احتمال سندرم متابولیک و دیابت را افزایش می‌دهد. نتیجه مطالعات متعددی نشان داده است که CLA می‌تواند باعث التهاب شده و مقاومت به انسولین و کاهش کلسترول خوب را در بدن به دنبال داشته باشد. حتی دوزهای معمول سی ال ای نیز در بعضی از افراد ممکن است باعث اسهال، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو در بعضی از افراد شود.

منابع سی ال ای در غذاها

در مورد اینکه قرص سی ال ای چیست برای شما شرح دادیم. گوشت و شیر بز، گاو و گوسفند منابع اصلی CLA در غذاها هستند. مقدار کل CLA در این غذاها بسته به آنچه که حیوانات خورده‌اند بسیار متفاوت می‌تواند باشد. به عنوان مثال اگر گاو با علف تغذیه شده باشد، مقدار سی ال ای در گوشت آن 300 تا 500 درصد بیشتر از گاوهایی است که تغذیه آنها با غلات صورت گرفته است. اکثر مردم از رژیم غذایی خود مقداری سی ال ای دریافت می‌کنند.

قابل توجه است که سی ال ای موجود در مکمل بدنسازی از غذاهای طبیعی مشتق نمی‌شود؛  بلکه از طریق تغییر شیمیایی اسید لینولئیک موجود در روغن‌های گیاهی به تولید می‌رسد. به همین دلیل می‌توان گفت که مکمل‌های CLA همان اثرات سلامتی CLA را از غذاها ندارند.

بهترین زمان مصرف قرص سی ال ای

جهت جذب بهتر اغلب توصیه می‌شود که قرص سی ال ای را همراه با غذا مصرف کنید. مصرف این مکمل در حین یا درست قبل از غذا می‌تواند نتیجه بهتری در جذب سی ال ای داشته باشد. البته زمان مصرف قرص سی ال ای را بهتر است مربی ورزشی برای شما تعیین کند.

قیمت قرص سی ال ای

قیمت مکمل سی ال ای به برند و تعداد قرص یا کپسول موجود در آن بستگی دارد. در حال حاضر یعنی دی ماه 1401 می‌توانید قرص سی ال را با قیمت حدود 200 هزار تومان به راحتی از داروخانه‌ها تهیه کنید. قرص سی ال ای خارجی و ایرانی در داروخانه آنلاین مثبت سبز به فروش می‌رسد.

کلام پایانی

قرص سی ال ای چیست؟ یک مکمل ورزشی که بیشتر به دلیل خاصیت چربی سوزی و کمک به کاهش وزن از آن استفاده می‌کنند. CLA در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند مفید واقع شود. بسیاری از ورزشکاران جهت کمک به چربی سوزی از قرص سی ال ای و ال کارنیتین در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند. در مورد اینکه دوز مصرف سی ال ای برای شما چقدر باید باشد حتما با پزشک یا مربی ورزشی خود مشورت نمایید.

مطالب مرتبط
برچسب: چربی سوزی
دسته بندی: سی ال ای
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها