فواید و نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

امتیاز دهید
بعضی از مولتی ویتامین‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، مخصوص بدنسازان و ورزشکاران فرموله شده‌اند. اگر حرفه‌ای ورزش می‌کنید، نیاز شما به مصرف مواد مغذی شاید بیشتر از حد معمول باشد. اگر از طریق رژیم غذایی نتوانید کمبودهای بدن خود را جبران کنید، مصرف مولتی ویتامین گزینه خوبی برای شما می‌تواند باشد.
مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی به بهبود ساخت عضلات کمک کرده و کلیه مواد مغذی لازم برای بدن را تامین می‌کند. در این مقاله با فواید مصرف این مکمل غذایی در بدنسازی بیشتر آشنا خواهید شد. برای خرید مولتی ویتامین مینرال از داروخانه نیازی به نسخه پزشک نیست و مانند مکمل‌های بدنسازی می‌توان آنها را به راحتی تهیه نمود.

مولتی ویتامین مینرال چیست ؟

ویتامین‌ها ترکیباتی هستند که به طور عمده برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی انسان ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد.

ویتامین‌ها موجب آسان شدن سوخت و ساز بدن یا متابولیسم می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته‌های بدن را میسر می‌سازند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آن‌ها بر روی بافت‌های پوششی و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن‌ها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کنند.

لزوم مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

سلول‌های بدن ما به ویژه سلول‌های عضلانی برای متابولیسم مناسب و رشد و نگهداری خودشان به واکنش‌های بیوشیمیایی معین تکیه می‌کنند که برای انجام این واکنش‌ها احتیاج به ویتامین‌های ویژه‌ای است که به تجزیه و تسهیل واکنش‌های بدن کمک می‌کنند. در صورت نرسیدن ویتامین‌های لازم به بدن یک بدنساز تولید انرژی یا رشد ماهیچه‌ها به زحمت انجام می‌شود و توده عضلانی شروع به تحلیل رفتن می‌کند و تراکم استخوان‌ها رو به زوال خواهد گذاشت و همه سیستم‌های بدن شروع به ضعف می‌کند.

بدون وجود مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی هیچ اتفاقی در بدن به سرانجام نخواهد رسید، اگر حتی فقط یکی از این ویتامین‌ها ناقص باشد می‌تواند پیشرفت کاری بدنساز را کند و یا حتی متوقف کند و یا حتی بدتر از آن بدن پس رفت کند و عضلات تحلیل بروند و بافت استخوانی تراکم خود را از دست بدهد و سیستم ایمنی بدن ضعیف شود که همین یک موضوع می‌تواند کار یک بدنساز را برای همیشه تمام کند. خیلی از مواقع ما مواد از این قبیل را فراموش می‌کنیم و مدام به سراغ انرژی‌زا‌ها و مکمل‌های پروتئینی یا کراتینی یا غیره می‌رویم، غافل از این موضوع که تمام فعل و انفعالات و رشد و نمو بدن در گرو تامین همین مواد ضروری و حیاتی است.

فواید و نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

انواع مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

ویتامین‌ها به دو بخش محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می‌شوند ویتامین‌های محلول در چربی شامل (K،E،D،A) هستند و در بافت چرب بدن ذخیره می‌شود و در مصرف آنها باید به شدت دقت کرد زیرا نباید روزانه در بدن ذخیره شوند و باافزایش میزان این ویتامین‌ها فرد دچار مسمومیت می‌شود.

 ویتامین C و ویتامین‌های گروه B یعنی B1، B2، B3، B5، B6، B9 و B12 از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند که در بدن ذخیره نمی‌شوند و  مازاد آنها معمولا به سهولت از بدن دفع خواهد شد. بنابراین بهتر است بدنسازان به منظور حفظ سلامتی خود هر روز این ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند و همچنین از مکمل‌های غذایی نیز استفاده نمایند.

در مولتی ویتامین و مینرال از املاح معدنی نظیر آهن، روی، کلسیم، منیزیم، منگنز و … نیز استفاده می‌شود که مزایای بی‌نظیری را برای بدن ورزشکار خواهند داشت. به عنوان مثال منیزیم در کاهش درد عضلانی بسیار موثر است و گنجاندن مواد غذایی حاوی این ماده مغذی در رژیم غذایی بدنساز بسیار اهمیت دارد.

  قیمت مولتی ویتامین مینرال

بدون وجود مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی هیچ اتفاقی در بدن به سرانجام نخواهد رسید، اگر حتی فقط یکی از این ویتامین‌ها ناقص باشد می‌تواند پیشرفت کاری بدنساز را کند و یا حتی متوقف کند و یا حتی بدتر از آن بدن پس رفت کند و عضلات تحلیل بروند و بافت استخوانی تراکم خود را از دست بدهد و سیستم ایمنی بدن ضعیف شود که همین یک موضوع می‌تواند کار یک بدنساز را برای همیشه تمام کند. خیلی از مواقع ما مواد از این قبیل را فراموش می‌کنیم و مدام به سراغ انرژی‌زا‌ها و مکمل‌های پروتئینی یا کراتینی یا غیره می‌رویم، غافل از این موضوع که تمام فعل و انفعالات و رشد و نمو بدن در گرو تامین همین مواد ضروری و حیاتی است.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم: بهترین قرص مولتی ویتامین برای بدنسازی

بررسی ترکیبات موجود در مولتی ویتامین مینرال برای بدنسازی

برخی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در مولتی ویتامین مینرال برای بدنسازی شامل موارد زیر هستند:

کلسیم

این ماده غذایی موجود در یک مولتی ویتامین مینرال نه تنها برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم نیاز است، بلکه برای انقباض ماهیچه‌ای و متابولیسم انرژی نیز حیاتی است. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود کلسیم همچنین می‌تواند باعث آزاد شدن calcitrol، هورمونی که سبب ذخیره چربی شماست، شود. منابع غنی از کلسیم شامل پنیر، بادام، دانه کنجد، ساردین، ماست و… است.

بیوتین موجود در مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

بیوتین نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی دارد؛ همچنین به داشتن پوست و موی سالم کمک کرده و مانع از زود سفید شدن موها می‌شود. منابع سرشار این ماده ویتامین شامل کره بادام زمینی، جو، زرده تخم مرغ، فندق، بادام و… می‌شود.

آهن

آهن به عنوان بخشی از هموگلوبین، رنگدانه‌ای است که اکسیژن را از ریه‌ها به عضلات منتقل می‌کند و برای حفظ سطح انرژی بالا ضروری است و به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. کمبود آهن کم‌خونی را به دنبال خواهد داشت که عواقب ناخوشایندی را برای بدن ورزشکار به همراه دارد. انواع گوشت، حبوبات، غلات سبوس‌دار، زغال اخته و … غنی‌ترین منابع حاوی عنصر آهن به شمار می‌آیند.

ویتامین C

ویتامین سی آنتی اکسیدان قوی است که باعث سوختن کربوهیدرات‌ها برای سوخت و ساز بدن می‌شود و بدن را از استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش محافظت می‌کند. همچنین این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا آهن را  بهتر جذب کند و از بروز عفونت نیز پیشگیری به عمل می‌آورد. مصرف روزانه ویتامین ث به همه ورزشکاران پیشنهاد می‌شود. مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی و بروکلی از منابع غنی این ویتامین که به نام اسکوربیک اسید نیز معروف است، هستند.

فواید و نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری‌های قلبی شناخته شده است. همچنین این عنصر می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده، از افسردگی جلوگیری کند و از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری نماید. منابع خوب این عنصر شامل آرد تازه، دانه آفتابگردان، نان، آجیل برزیلی و… است.

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 حتما باید از رژیم غذایی ما دریافت شوند، زیرا بدن خودش به تنهایی نمی‌تواند آنها را تولید کند. مردان ورزشکاری که این چربی‌ها را مصرف می‌کنند جریان خون بهبود یافته و قلب سالم تری دارند. این چربی‌های مفید همچنین گرسنگی را کاهش داده و به شما کمک می کنند تا وزن کم کنید. ماهی سالمون و ماهی ساردین از بهترین منابع تامین امگا 3 برای بدن هستند.

ویتامین D در مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کلسیم و فسفر را بهتر جذب کند. کلسیم برای انقباض عضلات ضروری است، در حالی‌که فسفر در تولید سدیمATP، شکل قابل استفاده انرژی در بدن دخیل است. بهترین منبع ویتامین دی همان نور خورشید است اما این ویتامین در برخی مواد غذایی نظیر ماهی سالمون و ماهی ساردین نیز وجود دارد. بهتر است کلیه بدنسازان از لحاظ مقدار مناسب این ویتامین در بدن خود اطمینان حاصل کنند زیرا  این ماده مغذی ذر سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است.

ویتامین B12

ویتامین B12 نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز و تبدیل غذا به انرژی دارد؛ همچنین موجب می‌شود که مغز و ماهیچه‌ها به طور موثر ارتباط برقرار کنند و رشد و هماهنگی عضلات به بهترین شکل صورت پذیرد. این ویتامین را برای رفع علائم خستگی بسیار موثر می‌دانند و مصرف آن به کلیه ورزشکاران و بدنسازان اکیدا توصیه می‌شود. تخم مرغ و گوشت قرمز از جمله مهم‌ترین منابع ویتامین B12 محسوب می‌شوند.

فواید و نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

مس

مس به عنوان سومین ماده معدنی فراوان در بدن، به حفاظت از سیستم قلبی عروقی، عصبی و اسکلتی کمک می‌کند. همچنین تاندون‌های مورد نیاز برای بلند کردن وزنه را تقویت می‌کند بنابراین تامین آن برای سلامت بدن ورزشکار را نباید نادیده انگاشت. ماهی ساردین و بادام زمینی منابع خوب تامین مس برای بدن هستند.

منیزیم

منیزیم در ماهیچه‌ها، بافت نرم و مایعات بدن یافت می‌شود و نقش مهمی در انقباض عضله ایفا کرده و به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند؛ همچنین می‌تواند خستگی و گرفتگی عضلانی را هم کاهش دهد. مصرف منیزیم در کنار کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامتی بدن بدنسازان می‌تواند بسیار موثر باشد. بادام، دانه کنجد، دانه آفتابگردان، موز و بادام هندی از بهترین خوراکی‌های حاوی منیزیم به شمار می‌آیند.

معرفی چند نمونه مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

اکنون که با لزوم مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی آشنا شدید، چند نمونه از بهترین مولتی ویتامین‌هایی را که بدنسازان می‌توانند استفاده کنند در ادامه به شما عزیزان معرفی می‌نماییم:

قرص دیلی ویتامین سایتک نوتریشن

قرص دیلی ویتامین سایتک نوتریشن شامل یک فرمول پیشرفته از ویتامین‌ها و مواد معدنی است به طوری‌که 27 ماده مغذی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است. دوزهای بالایی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، سلنیوم، روی و کروم را در این مکمل غذایی می‌توان یافت. افزایش سطح ایمنی بدن، افزایش قدرت و استقامت، افزایش ترشح هورمون رشد و بهبود متابولیسم بدن از جمله مهم‌ترین مزایای مصرف این مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی است. روزانه 1 عدد از این قرص همراه با غذا باید میل شود تا نتایج بی‌نظیر آن پس از مدتی خود را در بدن ورزشکار نشان دهد.

  سایتک

مولتی ویتامین سایتک- مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

قرص مولتی ویتامین مینرال کارن

یکی از کامل‌ترین مکمل‌هایی که بدنسازان و ورزشکاران می‌توانند در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنند، قرص مولتی ویتامین مینرال کارن است. انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌توان در این قرص یافت و روزانه تنها یک عدد از آن باید مورد مصرف قرار گیرد. ارتقاء سلامت عمومی بدن، تقویت متابولیسم بدن و افزایش توان بدنی ورزشکاران را برجسته‌ترین مزایای مصرف این محصول می‌توان دانست. بیش از 26 ویتامین و ماده معدنی در این محصول برای استفاده ورزشکاران فرموله شده است.

  کارن

مولتی ویتامین کارن

مولتی ویتامین اپتی من اپتیموم نوتریشن

این محصول ویژه آقایان تهیه و عرضه شده است. مولتی ویتامین اپتی من اپتیموم نوتریشن علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی  شامل آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA)، گلوتامین و آرژنین است که باعث رشد توده‌های عضلانی و توسعه آنها می‌شود. 75 ریز مغذی در این محصول وجود دارد که سبب افزایش سطح تستوسترون و افزایش ترشح هورمون رشد نیز می‌شوند. مصرف این مکمل انرژی بدن را افزایش داده و به کاهش خستگی پس از فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند. طبق توصیه شرکت سازنده مصرف روزانه 3 عدد از این فرآورده به ورزشکاران توصیه می‌شود. همچنین بهتر است در کنار این محصول از آمینو ۲۲۲۲ اپتیموم نیز استفاده شود.

اپتی من

اپتی من مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

کپسول مولتی ویتامین اپتی وومن اپتیموم نوتریشن

شرکت اپتیموم نوتریشن این محصول را ویژه خانم‌های ورزشکار روانه بازار کرده است. البته به جز ورزشکاران افراد دیگر نیز می‌توانند از کپسول مولتی ویتامین اپتی وومن اپتیموم نوتریشن به منظور افزایش قوای بدنی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده نمایند. 23 گونه متفاوت از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و عصاره‌های گیاهان در این مکمل غذایی فرموله شده است. جلوگیری از کم‌خونی، افزایش استحکام استخوان‌ها، کاهش گرفتگی عضلات، بهبود تولید انرژی، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، کاهش علائم پیش از قاعدگی و بهبود متابولیسم و کنترل وزن از فواید بی‌نظیر این فرآورده محسوب می‌شود.

  اپتی وومن

اپتی وومن- مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

قرص میلو اید اروند فارمد

ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را در قرص میلو اید اروند فارمد می‌توانید بیابید. این قرص متابولیسم را بهبود بخشیده و از احساس ضعف و خستگی پیشگیری می‌کند. روزانه 2 عدد میلو اید را صبح و عصر همراه با آب باید میل نمایید. مصرف این قرص موجب شادابی، نشاط و ارتقاء سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، ال کارنیتین و کوآنزیم کیوتن نیز در این قرص وجود دارد که در بهبود عملکرد ورزشی می‌توانند موثر واقع شوند.

  میلو اید

خرید قرص میلو اید

قرص مولتی ویتامین مینرال نوتریمد

همه ویتامین‌ها و مواد معدنی برای استحکام استخوان‌ها و کمک به تسریع بهبود آسیب‌های مفصلی در این مولتی ویتامین وجود دارد. قرص مولتی ویتامین مینرال نوتریمد در بهبود تنظیم هورمون‌ها، تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت پوست و مو نیز تاثیر دارد. این قرص را روزانه 1 عدد همراه با غذا باید مورد استفاده قرار دهید. در صورت مشاهده هر نوع حساسیت باید به پزشک مراجعه نمایید.

  مولتی ویتامین نوتریمد

مولتی ویتامین نوتریمد خرید

سخن پایانی

مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی معمولا به همه ورزشکاران به خصوص آنهایی که ورزش‌های استقامتی و سنگین انجام می‌دهند، پیشنهاد می‌شود. تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه به مقدار کافی به ورزشکار کمک می‌کند تا عضله سازی بهتری داشته باشد، درد و گرفتگی عضلانی کمتری حس کند و با تامین انرژی بیشتر بهره‌روی بهتری از بدن خود داشته و در تمرینات و مسابقات ورزشی موفق‌تر عمل نماید. آیا شما به عنوان یک ورزشکار از مولتی ویتامین در کنار رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد

عااالی بود.