انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است؟

امتیاز دهید

بیماری جدید کرونا با نام کووید-۱۹ از اوایل ماه دسامبر سال 2019 در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون جان چندین هزار نفر در کل جهان را گرفته است. با توجه به شیوع بسیار زیاد ویروس کرونا در اوایل سال 2020 میلادی، این پرسش شاید مطرح شود که آیا انتقال کرونا از طریق رابطه […]

انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است؟

بیماری جدید کرونا با نام کووید-۱۹ از اوایل ماه دسامبر سال 2019 در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون جان چندین هزار نفر در کل جهان را گرفته است. با توجه به شیوع بسیار زیاد ویروس کرونا در اوایل سال 2020 میلادی، این پرسش شاید مطرح شود که آیا انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی هم امکان پذیر است؟ برای پاسخ این سوال و دیگر راه‌های انتقال این بیماری با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه و هم قدم باشید.

کرونا و رابطه جنسی

با توجه به اینکه این ویروس از دسته ویروس‎‌های منتقل شده از حیوان به انسان است، برخی افراد در این فکر هستند که شاید کرونا هم مانند ایدز که از حیوان به انسان منتقل شده بود، از طریق رابطه جنسی نیز منتقل شود. به علاوه انتقال بسیاری از بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی ممکن است بنابراین جای تعجب نیست اگر این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که آیا واقعا کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟ برای بررسی انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی باید پیش از هر چیز درباره راه‌های انتقال این بیماری اطلاعاتی کسب کنیم.

نحوه گسترش و انتقال کرونا چگونه است ؟

بیماری کرونا از طریق قطراتی که در حین عطسه یا سرفه کردن با شدت از بدن فرد آلوده خارج می‌شوند، منتشر می‌شوند. این قطرات معمولا سنگین بوده و بلافاصله روی زمین یا سطوح می‌نشینند. اگر این قطرات از طریق دستی که با سطح آلوده تماس داشته‌ به دهان، بینی یا چشم فردی که در آن نزدیکی است برسد، عفونت ایجاد شده و در نتیجه فرد به ویروس کووید 19 مبتلا می‌شود. همچنین انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه فرد مبتلا  که در هوا پخش می‌شوند نیز می‌تواند صورت گیرد.

راه مقابله با ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی (WHO) افراد را به پرهیز از تماس نزدیک با هر شخصی که تب، سرفه، علائم تنفسی یا هر نوع علامت دیگری همچون اسهال و استفراغ دارد، توصیه می‌کند. این امر به این معنا است که باید حداقل یک متر از فرد بیماری که این علائم را دارد، فاصله گرفته و از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن این افراد جدا خودداری نمود.

انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است ؟

حال با دانستن توصیه سازمان بهداشت جهانی می‌توان به این پرسش پاسخ داد. شاید کرونا از طریق آب منی مانند ایدز گسترش پیدا نکند، اما به دلیل برخورد دو نفر و امکان مبتلا بودن یک فرد، انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی نیز ممکن می‌شود.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی و ترشحاتی همچون آب منی انتقال پیدا نمی‌کند اما فاصله نزدیک 2 نفر در طی رابطه جنسی و اعمالی همچون در آغوش گرفتن و بوسیدن سبب می‌شود تا این ویروس به راحتی از شخص مبتلا به شریک جنسی وی انتقال یابد. پس کاملا بدیهی به نظر می‌رسد که اگر شخصی مشکوک به ویروس کرونا است باید حتما از رابطه جنسی بپرهیزد تا این بیماری را به شریک جنسی خود انتقال ندهد.

اگر همسر شما علائمی مانند تب شدید، سرفه زیاد و ناراحتی تنفسی دارد، بهتر است که از همه اعضای خانواده دور مانده و همه اعضا با ماسک، دستکش و محافظت کامل با وی در تماس باشند. تا زمانی که هنوز مطمئن نشده‌اید که همسرتان بیماری کرونا را شکست داده است، از هر گونه تماس و رابطه جنسی با وی به شدت بپرهیزید.

انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است؟

علائم ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا تقریبا ۸۰ درصد شبیه به بیماری سارس است و از طریق سرفه و عطسه به دیگران منتقل می‌شود. این ویروس در ابتدا باعث علائمی مثل تب بالا، گلو درد، سرفه، تنگی نفس و اسهال می‌شود و در مراحل بعدی و پیشرفته بیماری سبب بروز ذات ‌الریه و نارسایی کلیه شده که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ افراد شود. البته شایان ذکر است که به دلیل جهش ویروس کرونا علائم و نشانه‌های این بیماری هر روز تغییر پیدا می‌کند و روز به روز با علائمی جدیدتری مواجه می‌شویم. به عنوان مثال در ابتدای پیدا شدن این بیماری از دست دادن حس چشایی و بویایی از علائم کرونا محسوب نمی‌شد اما اکنون گفته می‌شود که نزدیک به نیمی از مبتلایان به این ویروس از دست دادن حواس بویایی و چشایی را تجربه می‌کنند.

حقیقت این است که دانشمندان به دلیل نوظهور بودن بیماری کرونا اطلاعات کاملی از این ویروس ندارند اما خوشبختانه هر روز با انجام پژوهش‌های بیشتر اطلاعات بیشتری به دست می‌آید که البته بسیاری از آنها هنوز به انجام بررسی‌های پیشرفته‌تری نیازمند هستند. در ابتدا گفته می‌شد که این بیماری کمتر به سمت اطفال می‌رود اما اکنون تایید شده است که کرونا در مبتلا نمودن افراد سن و سال نمی‌شناسد. از بدو شیوع کرونا تاکنون افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، همچنان در معرض خطر بیشتری هستند. اما اینکه در یک رابطه جنسی به دلیل نزدیکی دو فرد به یکدیگر احتمال انتقال کرونا بسیار افزایش می‌یابد موضوعی است که از همان ابتدا دانشمندان آن را مطرح کرده‌اند و همچنان نیز همان نظر را دارند.

روند بیماری چگونه است ؟

بیماری کرونا به دلیل شباهت زیاد با دیگر بیماری‌ها همچون آنفولانزا به راحتی قابل تشخیص نیست. با کمک نمونه برداری از مخاط بینی و گلو، خون و یا انواع آزمایشات دیگر همچون اسکن ریه می‌توان بیماری کرونا را تشخیص داد. در بهترین حالت، انتظار می‌رود که علائم بیماری پس از چند روز از بین برود. اما در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی (نای و ریه) نفوذ کند، به خصوص در افراد سن بالا و یا افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، باعث ضعف سیستم ایمنی شده و به ذات الریه منجر می‌شود.

اگر شما فکر می‌کنید شاید به ویروس کرونا مبتلا شده باشید اما هنوز شدت علائم در شما زیاد نیست با انجام تست آنلاین کرونا می‌توانید تا حدودی راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و بعد در صورت نیاز به مراکز درمانی مراجعه فرمایید.

انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است؟

سرعت پخش ویروس تا چه اندازه‌ است ؟

با وجود تحقیقات بسیار در حال حاضر هنوز سرعت احتمال انتشار این ویروس به طور دقیق مشخص نیست. در چین افراد بیمار از ابتدای ماه ژانویه این بیماری را به صورت شخص به شخص به دیگران انتقال داده‌اند. شواهد اولیه نشان می‌دهد این ویروس هم همانند سایر انواع ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی هم تایید شده است.

اکنون مشخص شده است که افراد آلوده به ویروس حتی قبل از این که علائم بیماری را نشان دهند می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند. طبق تخمین‌های محققین سازمان جهانی بهداشت هر فرد مریض به طور متوسط بین ۱٫۴ تا ۲٫۵ نفر دیگر را آلوده می‌کند. طبق تخمین تیم‌های تحقیقات دیگر هر فرد بیمار به طور میانگین ۲ تا ۳ نفر دیگر را می‌تواند آلوده نماید.

سخن پایانی

اگر چه انتقال ویروس کووید 19 بیشتر از طریق ذرات ریز تنفسی صورت می‌گیرد اما انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی نیز ممکن است زیرا در یک رابطه جنسی تماس نزدیک بین دو فرد صورت می‌گیرد و در نتیجه به دلیل بوسیدن و در آغوش گرفتن این ویروس به راحتی منتقل می‌شود. حتی در برخی موارد نیز ممکن است فردی که خودش هیچ نوع آگاهی از ناقل بودن خود (در مورد ویروس کرونا) ندارد به سهولت شریک جنسی خود را به این ویروس آلوده نماید. توصیه می‌شود اگر کوچکترین علائمی از این بیماری را در بدن خود احساس کردید، نه تنها از رابطه جنسی بپرهیزید بلکه از هر گونه تماس نزدیک و بدون ماسک و دستکش با هر شخص دیگری نیز پرهیز نمایید.

مطالب مرتبط
برچسب: کرونا
دسته بندی: مسائل جنسی
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی

سلام
میخواستم سوال کنم امکان انتقال ویروس کرونا در سکس با فردی که بیماری کرونا رو گرفته بوده و بهبود پیدا کرده و حدودا دو ماه از زمان قرنطینش میگذره چقدر هست ؟؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  مرتضی

سلام، دوست عزیز این بیماری همچنان ناشناخته است. تنها تست مجدد می تواند بهبود یافتن بیمار را اثبات کند، هرچند در بعضی از افراد دیده شده که پس از گذراندن دوره بیماری کرونا و بهبودی نسبی، پس از مدتی مجددا درگیر این بیماری شده اند. با توضیحات شما به نظر می رسد فرد بهبود یافته است اما به دلیل توضیحات داده شده، پاسخ به سوال شما را فقط و فقط پزشک معالج فرد بیمار یا حداقل یک پزشک متخصص در این زمینه می‎تواند بدهد. در صورت برقراری رابطه پینشهاد می کنیم حدالامکان از کاندوم به منظور اطمینان بیشتر استفاده کنید.