آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟

4/5 - (2 امتیاز)

با توجه به کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در زندگی روزمره گاهی این پرسش مطرح می‌شود که آیا کودکان هم باید از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سوال ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بررسی خواهیم کرد که آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟ […]

آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟

با توجه به کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در زندگی روزمره گاهی این پرسش مطرح می‌شود که آیا کودکان هم باید از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سوال ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بررسی خواهیم کرد که آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟ با ما همراه باشید.

با رشد کودکان، دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی برای اطمینان از سلامت بهینه برای آنها مهم است. بیشتر بچه ها مقادیر کافی از مواد مغذی را از یک رژیم متعادل دریافت می‌کنند، اما در شرایط خاصی ممکن است کودکان به مکمل ویتامین مینرال مانند مولتی دیلی نیاز داشته باشند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

نیازهای غذایی برای بچه ها

نیازهای غذایی برای بچه ها به سن، جنسیت، اندازه ، رشد و سطح فعالیت بستگی دارد. به گفته کارشناسان بهداشت ، کودکان خردسال بین 2 تا 8 سال روزانه به 1000 تا 40000 کالری نیاز دارند. این سنین 9 تا 13 سالگی به 1400-2600 کالری روزانه نیاز دارند البته بسته به عوامل خاصی مانند سطح فعالیت!

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

آیا بچه ها نسبت به بزرگسالان نیازهای غذایی متفاوتی دارند؟

برای بررسی درصد نیاز مولتی دیلی برای کودکان باید بگوییم که بچه ها به مواد مغذی مشابه بزرگسالان اما معمولا به مقادیر کمتری نیاز دارند. با رشد کودکان، دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی برای ساخت استخوان‌های قوی مانند کلسیم و ویتامین D برای آنها بسیار مهم است.

علاوه بر این، آهن، روی، ید، کولین و ویتامین‌هایA ،B ، فولات ، B12 و D برای رشد مغز در اوایل زندگی بسیار مهم هستند. بنابراین، اگرچه در مقایسه با بزرگسالان ممکن است بچه‌ها به مقادیر کمتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند، اما برای رشد و توسعه مناسب آنها هنوز هم نیاز به مقدار کافی از این مواد مغذی دارند.

آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟

به طور کلی، کودکانی که رژیم غذایی سالم و متعادل دارند، به مکمل های ویتامین احتیاج ندارند، بنابراین مولتی دیلی برای کودکان نرمال توصیه نمی‌شود. با این حال، نوزادان نسبت به کودکان نیازهای مغذی متفاوتی دارند و ممکن است به مکمل‌های خاصی مانند ویتامین D برای نوزادان شیرده نیاز داشته باشند.

هم آکادمی اطفال آمریکا و هم دستورالعمل‌های مربوط به رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی‌ها، مکمل های دریافتی و بالاتر از میزان توصیه شده رژیم غذایی را برای کودکان سالم بالاتر از 1 سال که رژیم متعادل مصرف می‌کنند، توصیه نمی‌کنند.

این سازمان ها پیشنهاد می کنند که بچه ها برای به دست آوردن تغذیه مناسب، انواع میوه، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین مصرف کنند.

این مواد غذایی حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد و پیشرفت مناسب در کودکان است.

به طور کلی، کودکانی که رژیم متعادل شامل همه گروه‌های غذایی دارند، معمولا به مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی احتیاج ندارند. با این وجود بخشی از کودکان برخی از استثنائات را در بر می‌گیرند.

آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟

مولتی دیلی برای کودکان با چه شرایطی مناسب است؟

حتی اگر بیشتر کودکانی که رژیم غذایی سالم می‌خورند نیاز به ویتامین به عنوان مکمل ندارند، اما شرایط خاص ممکن است مکمل‌ها را مورد نیاز کنند. برخی از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی ممکن است برای کودکانی که در معرض کمبود هستند مفید باشد.

مانند کسانی که:

  • رژیم گیاهی یا وگان را دنبال کنید
  • بیماری سلیاک، سرطان، فیبروز کیستیک یا بیماری التهابی روده
  • جراحی انجام شده که بر روده یا معده تأثیر می گذارد
  • نداشتن برنامه غذایی صحیح

به ویژه، کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهی می خورند ممکن است در معرض خطر کمبودهای کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های B12 و D قرار بگیرند.

رژیم های غذایی وگان می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند، اگر مواد غذایی خاصی مانند ویتامین B12 که به طور طبیعی در غذاهای حیوانات یافت می‌شود،  از طریق مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده جایگزین نشوند.

عدم جایگزینی این مواد مغذی در رژیم‌های غذایی کودکان می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند رشد غیر طبیعی و تأخیر در رشد شود.

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک یا التهاب روده ممکن است در جذب چندین ویتامین و مواد معدنی به ویژه آهن ، روی و ویتامین D  مشکل داشته باشند زیرا این بیماری‌ها باعث آسیب به نواحی روده می‌شوند که ریز مغذی ها را جذب می کنند.

از طرف دیگر، کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک در جذب چربی مشکل دارند و بنابراین ممکن است ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K را به اندازه کافی جذب نکنند.

بعلاوه، كودكان مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌هایی كه باعث افزایش نیاز غذایی به مواد مغذی می شوند، ممكن است برای جلوگیری از سوء تغذیه ناشی از بیماری نیاز به مكمل‌های خاصی داشته باشند.

سرانجام، برخی از مطالعات، خوردن شیرینی در دوران کودکی را با کمبود ریز مغذی‌ها در بزرگسالی مرتبط کرده‌اند و شاید این دلایل مولتی دیلی برای کودکان را مفید و ضروری قلمداد کند و منجر به تجویز پزشک شود.

خرید انواع مکمل مولتی ویتامین برای کودکان

انتخاب یک مکمل با دوز مناسب

اگر فرزند شما رژیم محدود کننده‌ای را دنبال می‌کند یا نمی‌تواند به اندازه کافی مواد مغذی را جذب کند ممکن است از مصرف ویتامین‌ها به عنوان مکمل سود ببرد.

از یاد نبرید که همیشه پیش از خرید یک مکمل برای کودکان همیشه با پزشک متخصص مشورت کنید. هنگام انتخاب یک مکمل، به دنبال مارک هایی با کیفیت باشید که توسط مراجع پزشکی تاییدیه داشته باشند.

اقدامات احتیاطی ویتامین و مواد معدنی برای کودکان

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می توانند برای بسیاری از کودکان سمی باشند. این امر به ویژه در مورد ویتامین‌های محلول در چربی A ، D ، E و K که در چربی بدن ذخیره می‌شوند صادق است.

یک مطالعه موردی، سمیت ویتامین D را در کودکی که بیش از حد از مکمل استفاده کرده بود، گزارش داده است.

بهتر است ویتامین‌ها را از دسترس خردسالان دور نگه دارید و در مورد مصرف ویتامین مناسب با بچه‌های بزرگتر صحبت کنید تا از پرخوری تصادفی مکمل‌ها جلوگیری کنید.

اگر گمان می کنید که فرزند شما مقدار زیادی ویتامین یا مواد معدنی مصرف کرده است ، سریعاً به اورژانس مراجعه فرمایید.

آیا مولتی دیلی برای کودکان هم مفید است؟

چگونه اطمینان حاصل کنیم که کودک به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کند؟

برای اطمینان از اینكه كودكان به مقدار کافی از مواد مغذی دریافت می کند باید حتما رژیم غذایی آنها حاوی انواع غذاهای مغذی باشد.

ترکیب میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و فراورده‌های لبنی (در صورت تحمل) در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها به احتمال زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی به کودک شما می‌دهد.

در رژیم غذایی سالم برای بچه‌ها همچنین باید قند و غذاهای بسیار فرآوری شده را محدود کرده و روی میوه‌های کامل تمرکز کند.

اما اگر احساس کردید که کودک شما به تنهایی از طریق رژیم غذایی تغذیه مناسبی انجام نمی‌دهد، مکملی مانند مولتی دیلی برای کودکان یک روش ایمن و موثر برای تحویل مواد مغذی مورد نیاز  باشند.

اگر نگران مصرف غذای کودک خود هستید با پزشک متخصص کودک خود تماس گرفته و برای مصرف مولتی دیلی برای کودکان مشورت بگیرید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: ویتامین کودکان
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها