ضد آفتاب های مضر چه ضد آفتاب هایی هستند ؟

امتیاز دهید

ضد آفتاب از ضروری‌ترین محصولات مراقبتی پوست به شمار می‌آید و علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، در پیشگیری از بروز چین و چروک، لک‌های پوستی و سرطان پوست نیز موثر است. آیا شما تاکنون در مورد ضد آفتاب های مضر چیزی شنیده‌اید؟ شاید تعجب کنید و بگویید که مگر ضد […]

ضد آفتاب های مضر چه ضد آفتاب هایی هستند ؟

ضد آفتاب از ضروری‌ترین محصولات مراقبتی پوست به شمار می‌آید و علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، در پیشگیری از بروز چین و چروک، لک‌های پوستی و سرطان پوست نیز موثر است. آیا شما تاکنون در مورد ضد آفتاب های مضر چیزی شنیده‌اید؟ شاید تعجب کنید و بگویید که مگر ضد آفتاب مضر هم می‌تواند باشد؟ با مطالعه این مقاله پاسخ خود را به طور دقیق و کامل خواهید یافت.

آیا ضد آفتاب ها برای سلامت بدن ایمن هستند ؟

در سال‌های اخیر در اعلامیه‌ای مربوط به سازمان غذا و داروی ایالات متحده یا همان FDA خبری منتشر شد مبنی بر اینکه برخی از مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب می‌توانند مضر باشند. این خبر بسیاری از افراد را متعجب کرد.

 ضد آفتاب

FDA پس از اعلامیه خود در مورد ترکیبات مضر ضد آفتاب‌ها، در وب سایت خود همه افراد را به مصرف ضد آفتاب تشویق کرده و اذعان نمود که در مصرف ضد آفتاب برای حفظ سلامتی پوست شک و شبه‌ای وجود ندارد فقط باید ترکیبات این محصولات بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان مواد آسیب‌زا را از مواد تشکیل‌دهنده آنها حذف نمود. از این رو لازم است تا متخصصان پوست اطلاعات کافی را در زمینه ترکیبات موجود در ضد آفتاب‌ها در اختیار مردم قرار دهند تا بتوانند به هنگام خرید ضد آفتاب، انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشند.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

خرید انواع کرم ضد آفتاب

ویژگی ضد آفتاب های مضر

دی اکسید تیتانیوم titanium dioxide و اکسید روی zinc oxide  دو ماده کاملا ایمن و موثر در ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب هستند که سازمان غذا و دارو FDA نیز آنها را تائید می‌کند. بنابراین اگر به دنبال ضد آفتاب‌های مرغوب و باکیفیت هستید، در ترکیبات آنها به دنبال این دو ماده بگردید.

اما به طور معمول در برخی ضدآفتاب‌ها دو ماده دیگر وجود دارد که ایمنی آنها مورد تائید نیست؛ PABA و سالیسیلات ترولامین نام این دو ماده شیمیایی است البته در ضد آفتاب‌هایی که مجوز تولید آنها در کشور آمریکا صادر می‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. پس یکی از خصوصیات ضد آفتاب های مضر می‌تواند وجود این دو ماده در ترکیبات محصول باشد.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

سازمان غذا و دارو آمریکا اطلاعات مربوط به ایمنی چندین ماده دیگر را نیز که معمولا از مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب‌ها هستند از تولید کنندگان ضد آفتاب درخواست کرد تا نگرانی در مورد مصرف آنها رفع شود. این ترکیبات، شامل این موارد هستند که در آمریکا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند: انسولیزول، اکتیسالات، هوموسالات، اکتوکریلین، اکتینوکسات، اکسی بنزون، آووبنزون. دیگر ترکیباتی که FDA اطلاعات مربوط به آنها را درخواست کرد، شامل موارد زیر هستند که البته اغلب در محصولات ساخت آمریکا از آنها استفاده نمی‌شود:

سینوکسات، دی اکسی بنزون، مرادیمات، پادیمات او، سالیسوبنزون.

 ضد آفتاب مضر

حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا باید از مصرف ضد آفتابی که حاوی ترکیبات بالا باشد، خودداری کرد؟ خیر؛ FDA هرگز به مصرف‌کنندگان قطع استفاده از ضد آفتاب محتوی این ترکیبات را توصیه نمی‌کند. در حقیقت فقط بررسی و تحقیق بیشتر جهت حصول اطمینان خاطر هدف اصلی FDA بوده است.

نتیجه تحقیقات در مورد ضد آفتاب های مضر

تاکنون بیشترین تحقیق در رابطه با دو ماده اکسی بنزون و اکتینوکسات صورت گرفته است. نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگامی که این مواد از طریق زدن ضد آفتاب به پوست راه می‌یابند، توسط پوست جذب شده و می‌توانند تاثیرات نامطلوبی را از خود بر جای بگذارند. اکسی بنزون که به عنوان فیلتر اشعه ماورای بنفش استفاده می‌شود، در برخی افراد موجب بروز واکنش‌های آلرژیک و گاه اختلالات هورمونی شده است. نگرانی در مورد اکتینوکسات کمتر وجود دارد اما این ماده نیز ممکن است عاملی برای اختلال هورمونی باشد.

استفاده از ضد آفتاب های فیزیکی

برخی از ضد آفتاب‌های شیمیایی پس از استفاده به خصوص در پوست‌های حساس باعث بروز حساسیت می‌شوند. یکی از راه‌های در امان ماندن از ضد آفتاب‌ های مضر که حاوی ترکیبات شیمیایی هستند، استفاده از ضد آفتاب‌های فیزیکی است. ضد آفتاب های فیزیکی داخل پوست نفوذ نمی‌کنند و در نتیجه از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. پیشنهاد می‌شود که در صورت داشتن پوست حساس حتما از ضد آفتاب فیزیکی که حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باشد، برای حفاظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید بهره بگیرید.

 ضد آفتاب کودکان

نقش فاکتور حفاظتی در کرم ضد آفتاب

به گفته متخصصان پوست مقدار فاکتور حفاظتی  (SPF) در کرم‌های ضد آفتاب نباید خیلی بالا باشد زیرا در این حالت سطح شیمیایی کرم افزایش می‌یابد و می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. بنابراین شاید بتوان یکی دیگر از ویژگی‌های ضد آفتاب های مضر را فاکتور حفاظتی بالا در آن دانست.

بر خلاف تصور عموم با بالا رفتن فاکتور حفاظتی میزان قدرت ضد آفتاب جهت محافظت از پوست خیلی بالا نمی‌رود بلکه برعکس گاهی می‌تواند برای سلامتی مشکل‌ساز نیز باشد. محققان می‌گویند بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF آن بالاتر از 60 نباشد. در حقیقت معمولا استفاده از ضد آفتاب SPF 30 کاملا مناسب است زیرا می‌تواند 97 درصد از اشعه ماورای بنفش را فیلتر نموده و در عین حال از آفتاب‌سوختگی نیز جلوگیری کند.

این نکته نیز قابل توجه است که حتی اگر از SPF100 نیز استفاده کنید 99 درصد از اشعه خورشید فیلتر می‌شود؛ یعنی شما هرگز نمی‌توانید به صورت 100 در صد مانع از آسیب نور خورشید به پوست خود شوید.

استفاده نامناسب از کرم ضد آفتاب

گاهی عدم آگاهی در مورد چگونگی مصرف کرم ضد آفتاب موجب می‌شود تا برخی افراد کیفیت کرم ضد آفتاب خود را در ذهن خود نامطلوب بدانند و آن را در زمره ضد آفتاب های مضر قرار دهند در حالی که این تصور درست نیست. هنگامی که شما کنار ساحل، آفتاب می‌گیرید و با وجود استفاده از ضد آفتاب باز هم دچار آفتاب سوختگی می‌شوید نباید این مسئله را فورا به کیفیت ضد آفتاب خود ربط دهید. ممکن است ضد آفتاب شما مناسب و مرغوب باشد اما شما آن را به موقع تجدید نکرده باشید. به دستورات موجود روی بسته‌بندی محصول دقت کنید و ببینید که هر چند ساعت یکبار باید آن را دوباره تجدید نمود.

اگر قصد شنا کردن نیز داشته باشید بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که در برابر شستشو و تعریق مقاوم باشد تا به راحتی از روی پوستتان پاک نشود و کمتر دچار آفتاب‌سوختگی شوید.

گفتار آخر

با وجود اینکه کرم ضد آفتاب یکی از اصلی‌ترین محصولات برای حفظ سلامتی پوست محسوب می‌شود گاه می‌تواند آسیب‌هایی را نیز وارد کند. بنابراین باید حتما به ترکیبات موجود در ضد آفتاب توجه کرد زیرا ضد آفتاب های مضر عموما محصولاتی هستند که ترکیبات آنها آسیب‌زا است و سلامتی انسان را تهدید می‌کند. آیا شما تاکنون بر اثر استفاده از کرم ضد آفتاب دچار حساسیت پوستی یا دیگر مشکلات شده‌اید؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهاب عسگر زاده
شهاب عسگر زاده

با سلام یک سوال برام پیش اومده. من تا به حال ضد آفتاب اصلا استفاده نکردم چون واقعا نمی دانم در قسمت ریش و سبیل چه جوری باید ضد آفتاب زد. ممنون میشم راهنماییم کنید

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز

اگر ریش شما کوتاه است که باید ضد آفتاب را روی کل صورت و حتی ریش ها استفاده کنید. یک سانتی متر ریش شما می تواند تا 50 درصد و اگر 10 سانتی متر باشد تا 96 درصد از پوست شما محافظت کند. ریش بلند و ضخیم مانند یک پوشش در برابر آفتاب عمل می کند. پس فقط اگر ریش بلندی دارید می توانید از ضد آفتاب برای این ناحیه استفاده نکنید اما بر روی مابقی نواحی پوست صورت حتما استفاده شود. فراموش نکنید که ضد آفتاب از لوازم ضرروی برای هر فرد در هر سن و با هر جنسیتی است.