مالاریا چیست ؟

امتیاز دهید

مالاریا چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ مالاریا بیماری جدی و گاهی اوقات تهدید کننده است که در مناطق گرمسیری از طریق انگل گسترش می‌یابد. مالاریا در سال بیش از ۴۴۵۰۰۰کودک در آفریقا را می‌کشد. هر ساله حدود ۱۷۰۰ مالاریا از طریق مهاجران و مسافرانی که از کشورهایی که در آنها مالاریا شایع است، به امریکا […]

مالاریا چیست

مالاریا چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ مالاریا بیماری جدی و گاهی اوقات تهدید کننده است که در مناطق گرمسیری از طریق انگل گسترش می‌یابد. مالاریا در سال بیش از ۴۴۵۰۰۰کودک در آفریقا را می‌کشد.

هر ساله حدود ۱۷۰۰ مالاریا از طریق مهاجران و مسافرانی که از کشورهایی که در آنها مالاریا شایع است، به امریکا وارد می‌شوند.

این کشورها آب و هوایی گرم‌تر دارند که برای انگل‌های مالاریا و پشه‌های حامل مالاریا به اندازه کافی گرم است. این مناطق شامل جنوب صحرای آفریقا، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و خاورمیانه هستند.

قبل از اقدام به سفر، از طریق اینترنت بررسی کنید که آیا مقصد شما مناطق مالاریا زا هستند یا خیر. ممکن است نیاز باشد قرص‌هایی قبل سفر، حین سفر و بعد از آن برای کمتر کردن احتمال گرفتن مالاریا مصرف کنید.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز تمام نکات پیرامون سوالاتی از قبیل مالاریا چیست و چگونه باعث بیماری در فرد می‌شود را خواهید خواند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

مناطق مالاریا زا مالاریا چیست و چرا مضر است؟

مالاریا می‌تواند علائمی مثل تب و لرز و علائمی مانند آنفولانزا ایجاد کند که می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد. این بیماری توسط انگل پلاسمودیوم ایجاد می‌شود.

فقط پشه‌های ماده، انگل مالاریا را گسترش می‌دهند. هنگامی که پشه فرد مبتلا به مالاریا را نیش می‌زند، خون شامل انگل فرد را مکیده و مالاریا را حمل می کند. زمانی که پشه نفر بعدی را نیش می‌زند، این بیماری را به او منتقل می‌کند و به همین ترتیب بیماری گسترش می‌یابد.

هنگامی که انگل‌ها وارد بدن می‌شوند، به کبد می‌رسد و در آنجا تکثیر می‌شود. این انگل‌ها به گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن هستند، حمله می‌کند. انگل‌ها درون گلبول‌ها وارد می‌شوند، آنجا تخم می‌گذارند و تا زمانی که گلبول‌های قرمز پاره شوند، تکثیر می‌یابند.

این تکثیر انگل بیشتری در جریان خون آزاد و منتشر می‌کند. با حمله آنها به گلبول‌های قرمز، احساس بیماری در فرد به وجود می‌آید.

انواع مالاریا

پنج گونه از انگل‌های پلاسمودیوم وجود دارد که بر انسان تاثیر می‌گذارد. دو مورد از آنها خطرناک‌ترین در نظر گرفته می‌شود:

  • پلاسمودیوم فالسیپاروم (P. falciparum) : این شایع‌ترین انگل مالاریا در آفریقا است و بیشترین مرگ و میر مربوط به مالاریا را در جهان ایجاد می‌کند. P. falciparum به سرعت در حال افزایش است، باعث خون ریزی شدید و مسدود کردن عروق خونی می‌شود.
  • vivax این انگل مالاریا است که بیشتر در خارج از کشورهای جنوب صحرای آفریقا، به ویژه در آسیا و آمریکای لاتین یافت می‌شود. این گونه می‌تواند منفعل باشد و پس از ماه‌ها یا سال‌های بعد از نیش حشرات، خون را آلوده می‌کند.

مالاریا چیست علائم مالاریا چیست ؟

علائم مالاریا معمولا ۱۰ تا ۱۵ روز پس از نیش حشرات آلوده شروع می شوند. با این وجود، در اینجا چند مورد وجود دارد:

از آنجایی که علائم مالاریا شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است، ممکن است دشوار باشد که در ابتدا تشخیص دهید که علائم شما نشان از آنفولانزا دارد یا مالاریا.

نشانه‌های مالاریا همیشه در عرض ۲ هفته بروز داده نمی‌شوند، مخصوصا اگر عفونت P. vivax باشد.

افرادی که در مناطق با تعداد بالا مالاریا زندگی می‌کنند، پس از چند سال زندگی نسبت به آنها ایمن می‌شوند.

یک آزمایش خون می تواند تایید کند که آیا مالاریا دارید یا خیر. مالاریا همراه با تب بالا، لرزیدن و عرق کردن، علائم شامل موارد زیر را دارد:

  • سردرد
  • اسهال
  • خستگی بالا
  • بدن درد
  • زردی پوست به علت از دست دادن گلبول‌های قرمز
  • نارسایی کلیه
  • تشنج
  • گیجی

مالاریا می‌تواند فرد را به کما برساند. کودکان مبتلا به مالاریای شدید ممکن است کم خونی بگیرند، چرا که خون ریزی بیش از حد سلول‌های قرمز موجب می‌شود. کودکان بیمار همچنین ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند. در موارد نادر مالاریای مغزی موجب آسیب مغزی به خاطر ورم می‌شود.

علائم مالاریا چه زمان نیاز است به دکتر مراجعه کرد؟

با توجه به این که مالاریا می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین باید در اسرع وقت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفت. کودکان با سن کم، نوزادان و زنان باردار احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به مالاریا دارند.

زمانی که به مناظق گرمسیری که احتمال وجود انگل مالاریا در آنها هست، سفر می‌کنید، به درجه تب خود دقت بسیاری داشته باشید و در صورت بالا رفتن دمای بدنتان هوشیار باشید. اگر علائمی را در چند هفته یا چند ماه یا یک سال پس از سفر خود مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها