رفتار صحیح والدین با پسران در سن بلوغ

5/5 - (1 امتیاز)

دوران بلوغ هم برای دختران و هم برای پسران دورانی مهیج و چالش برانگیز است که گاه به دلیل سوالات بسیاری که در ذهن نوجوان وجود دارد، گیج‌کننده و کمی هولناک به نظر می‌رسد. در این میان نقش والدین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به این معنا که با برخوردها و رفتارهای صحیح می‌توانند تبدیل […]

نحوه رفتار والدین با پسران در سن بلوغ

دوران بلوغ هم برای دختران و هم برای پسران دورانی مهیج و چالش برانگیز است که گاه به دلیل سوالات بسیاری که در ذهن نوجوان وجود دارد، گیج‌کننده و کمی هولناک به نظر می‌رسد. در این میان نقش والدین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به این معنا که با برخوردها و رفتارهای صحیح می‌توانند تبدیل به بهترین دوست و مشاور برای فرزند خود شوند و بالعکس با رفتارهای نادرست می‌توانند رابطه والد-فرزندی را برای همیشه تخریب نمایند. این مقاله نکاتی کلیدی و جالب در رابطه با نحوه رفتار والدین با پسران در آستانه بلوغ در اختیار شما قرار خواهد داد.

سن بلوغ در پسران

به طور کلی بلوغ در پسران معمولا بین سنین 9 تا 14 سالگی آغاز می‌شود. این زمان می‌تواند برای کودکان مختلف، متفاوت باشد؛ کودکی که شاهد تغییرات و بلوغ در دیگر هم‌سن و سالان خود است و هنوز هیچ نشانه‌ای از تغییر را در خود مشاهده نمی‌کند، ممکن است دنیایی ابهام‌آمیز و نگران‌کننده در ذهن خود داشته باشد. همچنین پسرانی که خیلی زودتر از سایرین شاهد بلوغ در خود هستند نیز ممکن است توسط دیگران به خصوص در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار بگیرند و از این جهت سرخورده شوند. در این هنگام است که شما به عنوان پدر و مادر باید وارد عمل شوید.

مراحل بلوغ در پسران

پیش از بررسی نحوه رفتار والدین با پسران در آستانه بلوغ بهتر است ابتدا با مراحل بلوغ در آنها آشنا شوید تا در تصمیم‌گیری‌های خود عملکرد بهتری داشته باشید. تغییرات جسمی بلوغ در پسران معمولا با بزرگ شدن بیضه‌ها و رشد کردن تارهای مو در ناحیه تناسلی آغاز می‌شود. عموما در بین سنین 9 تا 10 سالگی اندازه و حجم بیضه‌ها افزایش یافته و اندازه آلت تناسلی نیز کمی بیشتر خواهد شد. از 10 تا 11 سالگی حجیم‌تر شدن بیضه‌ها ادامه یافته، آلت تناسلی نیز بلندتر شده و موهای ناحیه تناسلی شروع به رشد می‌کنند. از 11 تا 15 سالگی همه این اتفاقات با سرعت بیشتری پیش می‌روند یعنی آلت تناسلی بلندتر و قطورتر شده، کیسه بیضه بزرگ‌تر می‌شود و موهای شرمگاهی زبر و ضخیم به نظر می‌رسند و در سال‌های آتی بدن نوجوان کاملا شبیه افراد بزرگسال خواهد شد.

  نظافت

از دیگر تغییراتی که در بدن پسر نوجوان اتفاق می‌افتد می‌توان به بزرگ‌تر شدن شانه‌ها، افزایش وزن، بزرگ شدن بافت پستان، رشد موهای صورت و بدن، تغییر صدا و افزایش ضخامت تارهای صوتی اشاره کرد. همچنین در این دوران پسران به طور مداوم نعوظ‌های شبانه و انزال را تجربه می‌کنند که سوالات متعددی را در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

نحوه رفتار والدین با پسران در آستانه بلوغ

اگر می‌خواهید پسر نوجوان شما دوران بلوغ را با کمترین مشکلات و تنش‌ها طی کند، به عنوان پدر و مادر باید اطلاعات و آموزه‌های خود را افزایش داده و بهترین یاری‌رسان وی باشید:

نقش پدر در دوران بلوغ پسران

مطمئنا یک هم‌جنس می‌تواند راهنمایی‌های بهتری را در زمینه دوران بلوغ ارائه دهد زیرا خودش نیز تجربه طی کردن این مراحل را دارد بنابراین پدران در دوران بلوغ فرزند پسر خود نقش پررنگ‌تری از مادر دارند؛ به این معنا که می‌توانند تجربیات خود را در اختیار فرزند خود قرار دهند. نقش پدر آنقدر پرمعناست که اگر به هر دلیل پدر وجود نداشته باشد، مشاوران توصیه می‌کنند تا از یکی از مردهای فامیل که رابطه نزدیک‌تری را پسر نوجوان دارد، کمک گرفته شود. حتی اگر گفتگوی میان پدر و پسر یک‌طرفه بوده و پسر تنها شنونده باشد، باز هم این گفتگو بی‌فایده نخواهد بود. گفتگوی صمیمانه پدر و پسر سبب می‌شود تا فرزند اطمینان پیدا کند که تغییراتی که در بدن وی اتفاق می‌افتد کاملا طبیعی است و همچنین هر زمان که با پرسشی مواجه شود، فردی مطمئن را در کنار خود برای پاسخگویی دارد.

لذا بهتر است راهنمایی‌ها و راهکارهایی را که در این قسمت در رابطه با نحوه رفتار والدین با پسران در آستانه بلوغ ارائه می‌دهیم در درجه اول توسط پدر صورت گیرد:

با پسر خود صحبت کنید

لازمه اینکه بتوانید با پسر نوجوان خود گفتگویی صمیمانه داشته باشید، رابطه دوستانه شما با یکدیگر در دوران کودکی وی است. منتظر نباشید تا پسر شما پیش‌قدم شده و در مورد بلوغ با شما صحبت کند چون شاید این اتفاق هرگز نیفتد؛ پس خودتان زودتر اقدام نمایید. لازم نیست تا در همان جلسه اول حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار فرزند خود بگذارید و او را گیج‌تر کنید؛ مثلا در جلسه اول فقط اندکی در مورد تغییرات جسمی در دوران نوجوانی صحبت کنید و جزئیات را به جلسات بعدی موکول نمایید.

خرید کتاب‌هایی با موضوع بلوغ و پیشنهاد خواندن آن به نوجوان یکی از بهترین راهکارها برای شروع بحث و صحبت کردن در این زمینه است.

در برابر پرخاشگری نوجوانان آرامش خود را حفظ کنید

خلق و خوی نوجوانان در دوران بلوغ دستخوش تغییر شده و این موضوع تا حدودی کاملا طبیعی است. تغییرات جسمی و روانی، مشکلات خانوادگی و مشکلات اجتماعی از مهم‌ترین علل بروز پرخاشگری در نوجوانان به شمار می‌آید. شما به عنوان پدر و مادر نباید کنترل اعصاب خود را از دست داده و در برابر پرخاشگری و نافرمانی نوجوان خود، با بالا بردن صدا و سخنان تهدید آمیز خشم خود را فروکش کنید. به هنگام پرخاشگری نوجوان با خویشتن‎‎داری و صبر و حوصله به حرف‌های وی گوش داده و به عنوان یک دوست بهترین راهکار را به وی پیشنهاد دهید.

  پرخاشگری

روانشناسان معتقدند که نوجوانانی که ورزش می‌کنند و اوقات فراغت خود را با فعالیت‌های بدنی می‌گذرانند علاوه بر اینکه رشد جسمی بهتری خواهند داشت، کمتر از سایرین دچار پرخاشگری و افسردگی می‌شوند پس ورزش راهی مناسب برای کنترل خشم است.

نوجوان را به حال خود رها نکنید

هر چه نوجوان را تنها بگذارید و وقت کمتری را به وی اختصاص دهید، فاصله شما با یکدیگر بیشتر شده و ایجاد فضای صمیمی سخت‌تر می‌شود. نحوه رفتار والدین با پسران در آستانه بلوغ باید به شکلی باشد که صمیمیت افزایش یابد. به این منظور می‌توانید شرایط را طوری تنظیم کنید که همیشه در کنار هم غذا بخورید و همچنین مهمانی‌هایی را ترتیب دهید که نوجوان از بودن در آنجا لذت ببرد.

  وقت گذاشتن برای کودکان

به عنوان یک پدر می‌توانید با پسر خود برنامه گردش‌های دو نفره ریخته و طی آن صمیمانه با هم به گفتگو نشسته و در مورد افکار و احساسات خود صحبت کنید. یک روز در هفته را نیز به گردش‌های خانوادگی اختصاص دهید تا همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر باشند. مادر نیز می‌تواند برنامه‌های خصوصی و دو نفره با فرزند خود ترتیب دهد تا حس صمیمت بین آنها بیشتر تقویت شود.

احتمالا فرزند شما دوست دارد که بیشتر وقتش را با دوستان و هم‌سن و سالان خود بگذراند. شما نیز سعی کنید با دوستان وی ارتباط صمیمانه ایجاد کرده تا هم آنها را بهتر بشناسید و هم بتوانید روابط فرزند خود با آنها را بیشتر کنترل نمایید. دوستان بد در آستانه بلوغ می‌توانند فرزند شما را به سمت الکل، سیگار، مواد مخدر، روابط زودهنگام با جنس مخالف و رفتارهای پرخطر جنسی سوق دهند بنابراین آشنایی شما با دوستان فرزند خود بسیار موثر می‌تواند باشد.

روابط پسر نوجوان را به طور غیر مستقیم کنترل کنید

روابط اجتماعی، عاطفی و همچنین فعالیت نوجوان در فضای مجازی باید همیشه توسط والدین به طور غیر مستقیم و از راه دور تحت کنترل باشد تا هر زمان که مشکلی به وجود آمد، به موقع دست به کار شده و راهنمایی‌های لازم را انجام دهید.

هرازگاهی به رایانه سر بزنید و ببینید چه جستجوهایی در آن صورت گرفته است. استفاده از اینترنت را محدود به ساعاتی خاص کنید تا بتوانید نظارت بهتری داشته باشید و از همه مهم‌تر اینکه در مورد خطرات فضای مجازی حتما فرزند خود را مطلع نمایید.

این مقاله نیز ممکن است برایتان جالب باشد: عشق در دوران نوجوانی چرا و چگونه ایجاد می شود؟

در مورد نعوظ های شبانه با وی صحبت کنید

یکی از مهم‎‌ترین درگیری‌های ذهنی در پسر نوجوان شما ممکن است به نعوظ‌های شبانگاهی و ترشحات آلت تناسلی مربوط باشد. تغییرات هورمونی و افزایش هورمون تستوسترون موجب می‌شود تا فرزند شما هر چند وقت یکبار دچار نعوظ و انزال شود. به عنوان یک پدر در این رابطه با وی صحبت کرده و خاطر نشان کنید که این تغییرات کاملا نرمال است. پسر خود را در این زمینه تحت فشار قرار ندهید تا حتما صحبت کند اما به شکلی رفتار کنید که اگر پرسشی داشت پیش از همه به شما مراجعه نماید.

  نعوظ شبانه

پسران در دوران بلوغ به دفعات زیاد و به سرعت تحریک می‌شوند بنابراین بعید نیست که هر لحظه نعوظ برای آنها اتفاق بیفتد. به پسر خود یادآور شوید که وی در حال بلوغ است و به زودی در آینده خواهد توانست تحریکات جنسی و نعوظ خود را تحت کنترل در آورد.

نظافت شخصی در نوجوانان

با ایجاد تغییرات در سیستم بدن نوجوان، نظافت شخصی وی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. به توصیه‌های زیر دقت کنید:

  • با تغییرات هورمونی بوی عرق بدن نوجوان بیش از گذشته استشمام خواهد شد؛ لازم نیست مدام به وی گوشزد کنید که لباس‌هایش چه بوی ناخوشایندی دارند. محصولات ضد تعریق را برای وی تهیه کرده و در اختیار او قرار دهید.
  • یک دست ملحفه جدید خریده و بدون اینکه اشاره مستقیمی به انزال وی داشته باشید به او بگویید که اگر به هر دلیل رختخواب او کثیف شد، می‌تواند از این ملحفه‌ها استفاده کند.
  • برای رفع موهای زاید بدن وی، ژیلت یا دیگر محصولات موبر را در اختیار او بگذارید.
  • جوش صورت و بدن که به اصطلاح به آن جوش غرور جوانی می‌گویند نیز از اتفاقات نرمال در دوران نوجوانی است اما به کمک برخی محصولات ضد جوش می‌توان مانع از افزایش آنها شد. جهت افزایش اعتماد به نفس فرزند خود می‌توانید از محصولات ضد جوش نیز کمک بگیرید.

از راهنمایی‌های مشاور کمک بگیرید

همیشه همه رفتارهای والدین صحیح نیست و گاهی رفتار نادرست آنها می‌تواند روابط بین نوجوان با پدر و مادر را خدشه‌دار کرده و رفتارهای خشونت‌آمیز را در فرزند افزایش دهد. کاملا طبیعی است که شما نیز به عنوان پدر و مادر گاهی نتوانید در موقعیت‌های مختلف بهترین تصمیم‌گیری و راهکار را ارائه دهید. کمک‌های تخصصی یک روانشناس و مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد بهتری در روابط با پسر نوجوان خود داشته باشید. همچنین نوجوان نیز ممکن است به دلیل شرم و خجالت که بیشتر ریشه در فرهنگ خانواده دارد، نتواند از طریق شما به پاسخ پرسش‌های خود برسد. در این زمینه مراجعه به یک روانشناس خبره بسیار چاره‌ساز است.

گفتار پایانی

نحوه رفتار والدین با پسران در آستانه بلوغ آنقدر مهم است که در صورت درست بودن، صمیمیتی مثال زدنی در روابط والد-فرزندی به وجود می‌آورد و در صورت نادرست بودن، ممکن است نوجوان را به قهقرای تباهی بکشاند. در این مقاله نکاتی را در رابطه با برخورد صحیح والدین به خصوص پدران با پسران نوجوان در اختیار شما قرار دادیم تا به کمک آنها کانون گرم خانواده خود را مستحکم‌تر از قبل نمایید. شما در برابر رفتارهای بی‌ثبات، خشن و گاه عجیب و غریب پسر نوجوان خود چه می‌کنید؟ جهت تقویت روابط خود با وی تاکنون چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ تجارب خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها