راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

امتیاز دهید

راشیتیسم یا نرمی استخوان یک اختلال اسکلتی است که ناشی از کمبود ویتامین D، کلسیم یا فسفات است. این مواد مغذی برای توسعه استخوان های قوی و سالم مهم هستن. افراد مبتلا به راشیتیسم یا نرمی استخوان ممکنه دارای استخوان های ضعیف و نرم و در موارد شدید، ناهنجاری های اسکلتی باشن. ویتامین D به […]

راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

راشیتیسم یا نرمی استخوان یک اختلال اسکلتی است که ناشی از کمبود ویتامین D، کلسیم یا فسفات است. این مواد مغذی برای توسعه استخوان های قوی و سالم مهم هستن. افراد مبتلا به راشیتیسم یا نرمی استخوان ممکنه دارای استخوان های ضعیف و نرم و در موارد شدید، ناهنجاری های اسکلتی باشن.

ویتامین D به بدن کمک می کنه که کلسیم و فسفات رو از روده جذب کنه. شما می تونید ویتامین D رو از محصولات غذایی مختلف، از جمله شیر، تخم مرغ و ماهی دریافت کنید. همچنین بدن شما وقتی شما در معرض نور خورشید قرار می گیرید، این ویتامین رو تولید می کنه.

راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

کمبود ویتامین D برای بدن شما برای حفظ سطح کافی کلسیم و فسفات مشکل ساز هست.

هنگامی که این اتفاق میفته بدن شما هورمون هایی تولید می کنه که کلسیم و فسفات رو از استخوان های شما آزاد می کنن. هنگامی که استخوان های شما کمبود این مواد معدنی رو داشته باشه، ضعیف و نرم می شن.

Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف:59.000 تومان
Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت اصلی: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف: 59.000 تومان

راشیتیسم یا نرمی استخوان در افراد بالای 6 تا 36 ساله شایع است. کودکان ببیشتر در معرض خطر ابتلا به این مشکل هستن، زیرا هنوز در حال رشد هستن.

کودکان ممکنه ویتامین D کافی نداشته باشن، بخصوص اگه در مناطقی با نور خورشید کم زندگی کنن، گیاهخوار باشن، یا به لبنیات علاقه نداشته باشن. البته در برخی موارد این مشکل می تونه ارثی هم باشه.

نرمی استخوان در ایالات متحده خیلی شایع نیست، البته این مشکل قبلا یعنی قبل از سالهای 1940 شایع تر بود. پس از آن به محصولات غذایی چون غلات ویتامین D اضافه شده و این مشکل تقریبا ناپدید شد.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به نرمی استخوان است؟

یا به عبارتی عوامل خطر برای این بیماری چیست؟

سن

راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان شایع تر است. در این دوره زمانی، کودکان معمولا رشد سریعی دارن. دقیقا این زمانی است که بدن اونها نیاز به کلسیم و فسفات بیشتری برای تقویت و توسعه استخوان ها داره.

رژیم غذایی

اگر رژیم گیاهخواری شما شامل ماهی، تخم مرغ و یا شیر نیست، خطر ابتلا به راشیتیسم یا نرمی استخوان در شما بالاست. شما همچنین در معرض افزایش خطر هستید، اگه شما دچار مشکل در هضم لاکتوز شیر هستید. نوزادانی که تنها شیر مادر رو می خورن امکان داره کمبود ویتامین D هم داشته باشن، چراکه شیر مادر دارای ویتامین D کافی برای جلوگیری از این مشکل نیست!

رنگ پوست

کودکان آفریقایی، جزیره اقیانوس آرام و تبار خاورمیانه بیشتر در معرض خطر ابتلا به راشیتیسم هستن زیرا پوست تیره دارن. پوست تیره به شدت به نور خورشید واکنش نشون نمیده، بنابراین ویتامین D کمتری هم تولید می کنه.

موقعیت جغرافیایی

بدن ما بیشترین ویتامین D رو در معرض آفتاب جذب میکنه، بنابراین اگه شما در ناحیه ای با نور خورشید کم زندگی می کنید، بیشتر در معرض نرمی استخوان قرار دارید. شما همچنین در معرض خطر بیشتری هستید در صورتی که در ساعات کاری در محیط های بسته هستید و از نعمت آفتاب محرومید!

ژن ها

یک شکل از راشیتیسم یا نرمی استخوان هم هست که می تونه به ارث برده شه. این به این معنیه که این اختلال از طریق ژن های شما هم منتقل می شه. این نوع از نرمی استخوان، که به نام راشیتیسم ارثی نامیده می شه، مانع از جذب کلسیم و فسفات می شه.

علائم و نشونه های راشیتیسم چیست؟

  • درد یا حساسیت در استخوان های بازوها، پاها، لگن یا ستون فقرات
  • رشد ناگهانی و قد کوتاه
  • شکستگی استخوان
  • گرفتگی عضلات

ناهنجاری های دندان مانند

  • تاخیر در تشکیل دندان
  • سوراخ در مینای دندان
  • آبسه ها
  • نقص در ساختار دندان
  • افزایش تعداد حفره ها

ناهنجاری های اسکلتی از جمله

  • جمجمه عجیب شکل
  • کج شدن پاها
  • بلندی زیاد پیشانی
  • منحنی در ستون فقرات
  • ناهنجاری های لگن

اگر فرزند شما علائم راشیتیسم یا نرمی استخوان رو نشون میده با پزشک خودتون تماس بگیرید. اگر اختلال در دوران رشد کودک درمان نشن، ممکنه کودک به عنوان یک بزرگسال بالغ با این مشکل بزرگ بشه و اگه اختلال بدون درمان بمونه، تغییر شکل هم می تونه دائمی بشه.

راشیتیسم یا نرمی استخوان چگونه تشخیص داده می شه؟

دکتر شما ممکن است با انجام یک معاینه فیزیکی قادر به تشخیص این مشکل باشه. پزشکان با کمی فشار دادن بر روی بدن و استخوان ها میزان رطوبت و درد در استخوان ها رو بررسی می کنن. پزشک شما همچنین می تونه آزمایش های خاصی رو برای تشخیص  این بیماری انجام بده، از جمله:

  • آزمایش خون برای اندازه گیری سطح کلسیم و فسفات در خون
  • اشعه ایکس برای بررسی ناهنجاری های استخوانی
  • در موارد نادر، بیوپسی استخوان هم انجام خواهد شد که این شامل حذف بخش بسیار کوچکی از استخوان است که برای تجزیه و تحلیل به یک آزمایشگاه فرستاده می شه.راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

چگونه راشیتیسم یا نرمی استخوان درمان می شه؟

درمان راشیتیسم تمرکز بر جایگزینی ویتامین یا مواد معدنی گم شده در بدن است. این امر بیشتر علائم مربوط به این بیماری رو از بین می بره. اگه فرزند شما دچار کمبود ویتامین D باشه، پزشک شما احتمالا از شما میخواد که بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، در صورت امکان به شما توصیه میشه که محصولات غذایی با ویتامین D بالا مثل ماهی، جگر، شیر و تخم مرغ هم مصرف کنید.

مکمل ویتامین D هم می تونه برای درمان نرمی استخوان استفاده بشه. می تونید از پزشکتون درمورد دوز صحیح مصرف این مکمل ها سؤال کنید، چراکه ممکنه بر اساس تفاوت های فردی این میزان، متفاوت باشه؛ در ضمن فراموش نکنید که مصرف بیش از حد ویتامین D یا کلسیم می تونه برای سلامتی شما خطرناک باشه.

اگر کودک شما دچار نوعی اختلال اسکلتی باشه، ممکنه نیاز به تعویض مفصل زانو داشته باشه تا بتونه استخوان ها رو به درستی به همان اندازه رشد بده. در موارد شدید، ممکنه کودک شما نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشه.

برای نرمی استخوان های ارثی، ترکیبی از مکمل های فسفات و سطوح بالایی از فرم مخصوص ویتامین D برای درمان بیماری مورد نیازه.

خرید انواع مکمل استخوان و مفاصل

چه اتفاقی می تونه پس از درمان برای بیماران راشیتیسمی رخ بده؟

افزایش سطح ویتامین D، کلسیم و فسفات به اصلاح این اختلال کمک می کنه. اکثر کودکان مبتلا به این بیماری، حدود یک هفته بهبود پیدا میکنن.

چگونه می توان از راشیتیسم یا نرمی استخوان پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به راشیتیسم، مصرف رژیم غذایی حاوی مقادیر کافی کلسیم، فسفر و ویتامین D است. افرادی که مبتلا به اختلالات کلیوی هستن باید سطح کلسیم و فسفات خودشون رو به طور مرتب تحت نظارت پزشک قرار بدن.

همچنین از اونجایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می تونه مانع از نرمی استخوان بشه، شما باید چندین بار در هفته در طول ماه های بهار و تابستان حداقل دست های خودتون رو در معرض نور آفتاب قرار بدید.

مهمه که توجه داشته باشید که نور خورشید بیش از حد می توانه به پوست شما آسیب برسونه، پس بهتره از کرم های ضد آفتاب برای جلوگیری از سوختگی و آسیب پوست استفاده کنید. البته گاهی استفاده از کرم های ضد آفتاب ممکنه از تولید ویتامین D جلوگیری کنه، بنابراین همیشه خوردن غذاهای حاوی ویتامین D یا مصرف مکمل های ویتامین D مفید هست.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها