دلیل مبتلا شدن به پروستات چیست؟

3/5 - (1 امتیاز)

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردان است که در کنار مجرای ادرار قرار گرفته و در دوران کودکی کوچک بوده و پس از بلوغ شروع به رشد می‌کند و تا حدود 20 سالگی به اندازه ثابتی می‌رسد. در مردان بالای 50 سال بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات بسیار شایع است. در این مقاله به بررسی دلیل […]

دلیل مبتلا شدن به پروستات

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردان است که در کنار مجرای ادرار قرار گرفته و در دوران کودکی کوچک بوده و پس از بلوغ شروع به رشد می‌کند و تا حدود 20 سالگی به اندازه ثابتی می‌رسد. در مردان بالای 50 سال بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات بسیار شایع است. در این مقاله به بررسی دلیل مبتلا شدن به پروستات می‌پردازیم اما ابتدا بهتر است تا با غده پروستات بیشتر آشنا شویم.

غده پروستات چیست ؟

غده پروستات غده‌ای به اندازه زردآلو است که برخی از مواد تشکیل‌دهنده مایع منی را تشکیل می‌دهد و دقیقا جلوی راست روده و زیر مثانه قرار دارد. پروستات تقریبا 30 گرم وزن داشته و مجاری ادرار را احاطه کرده است. برای عملکرد صحیح دستگاه تولید مثل مردان، وجود پروستات ضروری بوده و بدون آن عمل باروری صورت نمی‌گیرد.

پروستات مایعی را ترشح می‌کند که وظیفه حمل اسپرم‌ها به سمت تخمک را داشته و منبع تغذیه اسپرم‌ها نیز محسوب می‌شود. پروستات به هنگام انزال منقبض شده و ترشحات خود را درون مجرای ادرار می‌ریزد. پس از 40 سالگی معمولا غده پروستات شروع به بزرگتر شده کرده و کم کم به اندازه یک توپ گلف می‌رسد. وقتی پروستات بزرگ می‌شود، در اصلاح فرد می‌گوید که “مبتلا به پروستات شده‌ام”.

خرید قرص پروستات

علائم مبتلا شدن به پروستات

هنگامی که پروستات بزرگ می‌شود، به مثانه و مجرای ادرار فشار وارد کرده و عمل تخلیه ادرار را با اختلال مواجه می‌کند به طوری که فرد دیگر نمی‌تواند به راحتی دفع ادرار نماید. علائم ابتلا به پروستات شامل موارد زیر است:

X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف:439.000 تومان
X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت اصلی: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف: 439.000 تومان
  • مشکل در دفع ادرار
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • مشکل در تخلیه کامل مثانه
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم کنترل ادرار

  بزرگ شدن پروستات

در برخی از آقایان علائم خفیف بوده و نیازی به درمان نیست در حالی‌که برخی دیگر دچار دردسرهای بسیار شده و نیاز به درمان دارند.

دلیل مبتلا شدن به پروستات

متاسفانه دلیل مبتلا شدن به پروستات ناشناخته است اما اعتقاد بر این است که علت این امر به افزایش سن و تغییرات هورمونی مرتبط است. با افزایش سن تعادل‌ هورمون‌های بدن دچار تغییر شده و احتمالا سبب رشد غده پروستات می‌شود. همچنین موارد زیر ممکن است دلیل مبتلا شدن به پروستات باشند:

  • سابقه ژنتیکی
  • بیماری دیابت
  • چاقی
  • عدم داشتن فعالیت و تحرک
  • چگونگی تشخیص ابتلا به پروستات

احتمالا پزشک از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بتواند به طور دقیق تشخیص دهد که آیا پروستات بزرگ شده است یا خیر. پزشک ابتدا در مورد علائم بیمار پرسیده و سپس معاینه بدنی انجام خواهد داد و فرد را برای آزمایش ادرار به آزمایشگاه خواهد فرستاد. برخی آزمایش‌های دیگر نیز لازم است انجام بگیرد تا مشخص شود که بیمار به سرطان پروستات مبتلا نشده است زیرا علائم سرطان پروستات و بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات بسیار شبیه هم هستند و ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

درمان بزرگ شدن پروستات

پس از آشنا شدن با دلیل مبتلا شدن به پروستات و چگونگی تشخیص آن این سوال پیش می‌آید که حال چگونه می‌توان پروستات بزرگ را درمان کرد تا از علائم آن رهایی یافت؟

درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات دقیقا به شدت علائم در فرد بیمار بستگی دارد. چنانچه علائم خفیف باشد عموما به درمان فوری نیاز نیست و فقط باید فرد مرتب تحت نظر پزشک باشد تا اوضاع وخیم‌تر نشود. در این صورت پزشک اغلب به بیمار در زمینه‌های زیر سفارش می‌کند:

  • الکل مصرف نشود و نوشیدن کافئین و نوشیدنی‌های گازدار نیز به حداقل برسد.
  • مصرف قندها و شیرین‌ کننده‌های مصنوعی محدود شود.
  • به طور مرتب ورزش انجام گیرد.

انجام ورزش

در مواردی که علائم بزرگ شدن پروستات متوسط یا شدید است، از درمان دارویی برای کاهش اندازه پروستات و بهبود عملکرد مثانه استفاده می‌شود. در صورتی که با درمان دارویی بهبودی حاصل نشود، در این حالت بهتر است عمل جراحی انجام گیرد.

عوارض بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات گاهی اوقات با عوارضی همچون موارد زیر همراه است:

  • عفونت دستگاه ادراری
  • احتباس ادراری (عدم توانایی ناگهانی در دفع ادرار و تخلیه کامل مثانه)

درد شدید زیر شکم و تورم مثانه (که با لمس کردن نیز احساس می‌شود) نیز از نشانه‌های احتباس ادراری حاد است. در صورت داشتن این علائم حتما باید در اسرع وقت به پزشک یا یکی مرکز درمانی مراجعه شود.

بیماری های دیگر پروستات

همان‌طور که گفتیم دلیل مبتلا شدن به پروستات شناخته شده نیست اما بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات تنها بیماری و مشکل مربوط به پروستات نیست؛ این عضو از بدن آقایان ممکن است تحت تاثیر بیماری‌های دیگری نیز دچار اختلال شود:

  • التهاب پروستات یا پروستاتیت
  • سرطان پروستات

آیا بزرگ شدن پروستات به سرطان پروستات منجر می شود ؟

بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات هیچ ارتباطی به سرطان پروستات ندارد و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت. رشد غیر طبیعی سلول‌ها در غده پروستات موجب بزرگ شدن آن می‌شود اما این موضوع خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی‌دهد. اما از آنجایی که علائم بزرگ شدن خوش خیم پروستات و سرطان پروستات با یکدیگر بسیار شبیه هستند، انجام آزمایش‌های مختلف است که مشخص می‌کند فرد کدامیک از این بیماری‌ها را دارد.

بيش از 50 درصد مردان بالای 50 سال و 90 درصد آقایان بالای 80 سال به بزرگ شدن خوش خیم پروستات مبتلا هستند.

چه بخوریم تا از بزرگ شدن پروستات پیشگیری شود ؟

داشتن رژیم غذایی سالم که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد می‌تواند از بزرگ شدن پروستات پیشگیری نماید. مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • دانه کنجد
  • ماهی سالمون
  • فلفل دلمه ای
  • گوجه فرنگی
  • آووکادو
  • سبزیجات برگ سبز و صلیبی

سیر و پیاز

از پیاز و سیر نیز که در طب سنتی بیشتر به منظور مقابله با عفونت و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود می‌توان به منظور پیشگیری از ابتلا به مشکلات پروستات استفاده کرد.

سخن پایانی

پروستات نام یک بیماری نیست بلکه یکی از غده‌های موجود در بدن آقایان است که وقتی پس از 40 سالگی شروع به بزرگ شدن می‌کند، مشکلاتی را پدید می‌آورد و در اصطلاح می‌گویند فرد به پروستات مبتلا شده است. علم هنوز دلیل مبتلا شدن به پروستات را به طور کامل کشف نکرده است اما با این حال اطلاعات بسیاری در رابطه با این بیماری وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم و امیدواریم که مطلوب واقع شوند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: ناباروری
بحث و تبادل نظر
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادق زارعی
صادق زارعی

سلام
چند ماهی ست که تکرر ادرار دارم بخصوص شبانه که هر یکساعت یکبار به توالت میروم ، درد ندارم ، بعداز تخلیه ادرار مجدد بی اختیار چند قطره ایی ادرار میاید البته گاهی . بی حوصله ، بی رمق ، بی حس ، بیحال و توان بیرون رفتن از خانه را ندارم در حالیکه قبلا خیلی انرژی داشتم ضمنا بهیچوجه احساس رابطه با همسرم را ندارم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  صادق زارعی

سلام کاربر گرامی
لطفا به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.
سپاس از همراهی شما

حمید
حمید

سلام،مشکل دفع ادرار پیداکردم،کمی درد بعضی وقتا دارم که احتمال زیاد پروستات هست،ولی کنترل ادرار دارم،۳۸سالمه…اگه ممکنه راهنماییم کنید

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  حمید

سلام کاربر گرامی
مشکل شما می تواند علل مختلفی داشته باشد که باید حتما برای آزمایش و معاینه به ارولوژیست مراجعه نمایید.
سپاس از همراهی شما

مهدی قربانی
مهدی قربانی

سرطان پروستات قابل خوب شده ؟

وحید احسانی
وحید احسانی

درود بر شما. آیا ممکنه پس از عمل پروستات باز هم کسی خوب نشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  وحید احسانی

سلام دوست عزیز
اصولاً عمل جراحی پروستات مثل عمل های دیگر عوارضی دارد این موارد از جمله : بی اختیاری ادراری، توانایی جنسی، ادرار خونی، درد، سوزش و عدم روان آمدن ادرار می توان اشاره کرد که تا 4 هفته بعد از عمل طبیعی است.