آیا نزدیکی در دوران بارداری امکان پذیراست ؟

امتیاز دهید

همان‌ طور که بارداری می‌تواند به‌ عنوان یکی از بهترین خاطره‌های یک زوج باشد، برخی از مشکلات نیز ممکن است این خاطره خوب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث اضطراب همسران شود. البته در برخی از مواقع ناآگاهی در مورد دوران بارداری باعث بروز استرس بی‌ مورد می‌شود. برخی از زوج‌ها داشتن رابطه جنسی […]

آیا نزدیکی در دوران بارداری امکان پذیراست؟

همان‌ طور که بارداری می‌تواند به‌ عنوان یکی از بهترین خاطره‌های یک زوج باشد، برخی از مشکلات نیز ممکن است این خاطره خوب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث اضطراب همسران شود. البته در برخی از مواقع ناآگاهی در مورد دوران بارداری باعث بروز استرس بی‌ مورد می‌شود. برخی از زوج‌ها داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری را پرخطر می‌دانند و خود را در طول نه ماه بارداری از آن محروم می‌کنند. گاهی این تصور وجود دارد که نزدیکی، به جنین آسیب می‌زند. به ‌طور کلی اگر بارداری طبیعی باشد و مادر باردار هیچ مشکل جسمی ‌ای نداشته باشد، نزدیکی خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت. اما در برخی از موارد خاص ممکن است پزشک نزدیکی را ممنوع کند. ما در این مقاله از مجله مثبت سبز به تمام مطالب مربوط به نزدیکی در دوران بارداری پرداخته ‌ایم. تا پایان ما را همراهی کنید.

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوران برای مادر محسوب می‌شود. برای اینکه یک مادر و جنینی که در شکم او قرار دارد سلامت باشند، بایدها و نبایدهایی باید رعایت شود. بهتر است بدانید که زندگی در دوران بارداری از جهات زیادی با زندگی عادی تفاوت پیدا می‌کند. برای مثال یک مادر باردار باید تغذیه بسیار دقیقی داشته باشد تا تمام گروه‌های مواد مغذی را در طول روز دریافت کند.

برای داشتن یک بارداری سالم و البته زایمانی راحت، خوب است که مادر بارداری یوگا و ورزش‌های مخصوص دوران بارداری را فراموش نکند. اما نبایدهایی نیز وجود دارد که یک مادر باردار باید از آن‌ها بپرهیزد. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند یکی از پرخطرترین کارها در این دوره باشد. مصرف برخی داروها بدون تجویز پزشک می‌تواند ریسک سقط‌ جنین و یا حتی بروز مشکلات جسمی برای نوزاد را بالا ببرد. اما نزدیکی در دوران بارداری در کدام دسته از بایدها یا نبایدها قرار می‌گیرد؟

باید ها و نبایدهای دوران بارداری

آیا نزدیکی در دوران بارداری امکان پذیر است؟

در برخی از اوقات این تصور بین زوجین وجود دارد که نزدیکی در دوران بارداری باعث آسیب به جنین خواهد شد؛ بنابراین خود را برای 9 ماه از داشتن رابطه جنسی محروم می‌کنند. این موضوع می‌تواند تبعات روانی برای مادر باردار و شریک زندگی‌اش داشته باشد.

بهتر است بدانید که اگر یک بارداری کاملا طبیعی داشته باشد، نزدیکی نه ‌تنها هیچ خطری برایتان نخواهد داشت بلکه می‌تواند باعث آرامش مادر باردار شود. خانم‌هایی که در دوران بارداری ارگاسم دارند، از هورمون‌های آرامش ‌بخش و افزایش جریان خون قلبی عروقی بهره‌مند ‌می‌شوند و این مزایا به کودک نیز منتقل می‌شود. اما در هر صورت باید بدانید که دوران بارداری یک دوران بسیار خاص برای مادر محسوب می‌شود؛ بنابراین پوزیشن‌های رابطه جنسی باید با قبل تفاوت داشته باشد. البته در موارد جسمی خاص ممکن است پزشک با معاینه مادر باردار، نزدیکی را ممنوع اعلام کند. حتما با پزشک خود پس از معاینه در این ‌باره مشورت کنید.

خرید محصولات دوران بارداری

پوزیشن های مناسب نزدیکی در دوران بارداری

در طول سه ‌ماهه اول بارداری ممکن است مادر باردار با پوزیشن‌های مختلف رابطه جنسی هیچ مشکلی نداشته باشد اما از زمانی که جنین بزرگ ‌تر می‌شود، دیگر نمی‌توانید پوزیشن‌های قبلی را به ‌راحتی انجام دهید. به این موضوع دقت کنید که از سه ‌ماهه دوم به بعد بهتر است برای حفظ سلامت جنین، مرد روی شکم خانم قرار نگیرد.

بهترین حالت برای نزدیکی در بارداری از سه ‌ماهه‌ی دوم به بعد، پوزیشن زن روی مرد است؛ چراکه در این حالت به شکم زن فشار نیامده و کاملا کنترل را در دست دارد. این موضوع در ماه آخر می‌تواند کمی سخت ‌تر شود. در ماه‌های آخر بیشتر می‌توانید برای نزدیکی به پهلو بخوابید تا شکم در وضعیت نرمالی قرار گیرد. البته برای داشتن رابطه جنسی آرامش ‌بخش و بی ‌خطر در هفته‌های آخر بارداری که بسیار حساس هستند، یک زوج می‌توانند از روش‌های مختلف معاشقه مانند رابطه دهانی یا لمسی استفاده کنند.

چه زمانی نزدیکی در دوران بارداری ممنوع می شود؟

اگرچه نزدیکی در دوران بارداری به ‌طورکلی هیچ مشکلی نداشته و خطری برای جنین نیز ایجاد نمی‌کند، اما باید بدانید که در این میان برخی از شرایط جسمی مادر یا جنین، این کار را در دوران بارداری ممنوع خواهد کرد. برخی از این موارد پرخطر عبارت ‌اند از:

  • داشتن خونریزی: اگر طی مراحل مختلف بارداری خونریزی داشته باشید، احتمالا پزشک یا ماما نزدیکی را برایتان ممنوع خواهند کرد؛ چراکه نزدیکی زمانی که خونریزی دارید می‌تواند باعث تشدید خونریزی شود.
  • پارگی کیسه آب: نزدیکی پس از پاره شدن کیسه آب، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را برای مادر افزایش دهد.
  • سابقه زایمان زودرس یا سقط: اگر مادر سابقه زایمان زودرس و یا سقط‌ جنین داشته باشد، در موارد جسمی خاص احتمالا پزشک یا ماما رابطه جنسی را ممنوع خواهد کرد.
  • چند قلو بودن جنین: از آنجایی ‌که چند قلوزایی فشار مضاعفی در رحم خواهد داشت، احتمالا پزشک نزدیکی را تا حد امکان ممنوع خواهد کرد.
  • فشارخون بالا در بارداری: اگر سابقه فشارخون بالا در بارداری داشته باشید، پزشک برای جلوگیری از سقط یا زایمان زودرس، نزدیکی را ممنوع خواهد کرد.

اهمیت رعایت بهداشت هنگام نزدیکی در دوران بارداری

بهتر است بدانید که یک مادر باردار محدودیت‌های خاص دارویی دارد. این موضوع به این معناست که در صورت بروز هرگونه بیماری ممکن است شما نتوانید داروی خاص درمان آن را مصرف کنید. از طرفی سلامت مادر تاثیر مستقیم روی سلامت جنین خواهد داشت. برای مثال بیشتر عفونت‌ها می‌تواند به جنین انتقال داده شود. بنابراین رعایت بهداشت فردی و جنسی در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به این موضوع دقت کنید که اگر هنگام نزدیکی در دوران بارداری شریک زندگی‌تان عفونت‌ها و بیماری‌های خاص مقاربتی داشته باشد، نه ‌تنها خودتان مبتلا خواهید شد، بلکه بیماری به جنین نیز انتقال پیدا می‌کند. برای اینکه از ابتلا به عفونت‌های جنسی در دوران بارداری جلوگیری کنید، بهترین کار مصرف کاندوم به شمار می‌آید.

نکات مهم نزدیکی در دوران بارداری

دانستیم که اگر یک بارداری کاملا طبیعی دارید، نزدیکی هیچ خطری برایتان نخواهد داشت. اما اگر می‌خواهید مشکلی برای جنین و یا حتی خودتان ایجاد نشود باید به برخی از نکات مهم دقت کنید. ما در اینجا به بعضی از نکات مهم مربوط به نزدیکی در دوران حاملگی اشاره‌کرده ‌ایم.

  • تغییرات هورمونی در بدن مادر باردار در بعضی مواقع باعث از بین رفتن میل جنسی در او خواهد شد. خوب است تا شریک جنسی‌اش با داشتن آگاهی کافی این موضوع را درک کند.
  • در طول سه‌ ماهه اول بارداری، احتمالا پس از ارگاسم درد کمر یا شکم را تجربه خواهید کرد. این موضوع کاملا طبیعی است. برای کاهش درد می‌توانید از کمپرس‌ها و ماساژ استفاده کنید.
  • طی سه ‌ماهه دوم بارداری با شروع حرکات جنین برخی از مادران باردار با کاهش میل جنسی روبرو می‌شوند. بهترین کار در این دوره انجام یوگا محسوب می‌شود.
  • یکی دیگر از نکات نزدیکی در دوران بارداری از سه‌ ماهه دوم به بعد است که ممکن است با نزدیکی درد شدید یا خفیف احساس کنید. این موضوع می‌تواند به دلیل بروز عفونت ادراری در این دوره باشد. در صورت بروز درد غیرطبیعی حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • در سه‌ ماهه آخر بارداری احتمال طولانی شدن انقباضات رحم پس از ارگاسم در زن بسیار زیاد است. این حالت کاملا طبیعی است. در این زمان به پهلوی چپ دراز بکشید و به نوازش ادامه دهید.
  • به‌ طور کلی در طول مدت بارداری، مادر باردار خیلی زود خسته می‌شود. خوب است که این موضوع توسط شریک جنسی‌اش درک شود تا هنگام داشتن رابطه جنسی به مادر باردار فشار وارد نشود.

سخن پایانی

دوران بارداری در کنار زیبا و خاطره ‌انگیز بودنش، شرایط و رعایت‌های خاص خود را دارد. مادر باردار با تغییرات جسمی شدید روبرو می‌شود. او باید تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت جنین و البته خودش بکند. یکی از پرسش‌هایی که معمولا در دوران بارداری برای زوجین پیش می‌آید معمولا این است که آیا نزدیکی در دوران بارداری امکان‌ پذیر است؟ بهتر است بدانید که اگر مادر از لحاظ جسمی هیچ مشکلی ندارد و بارداری کاملا طبیعی است، نزدیکی خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند. اما در صورت وجود مشکلات جسمی مادر با نظر پزشک نزدیکی در این دوران ممنوع خواهد شد. این موضوع نباید رابطه جنسی را متوقف کند. شما می‌توانید در این زمان رابطه جنسی را به روش‌های دیگری تجربه کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها