بیوتین چیست؟

3.5/5 - (4 امتیاز)
همه ویتامین‌های گروه ب در متابولیسم نقش دارند و بیوتین یکی از آنهاست. بیوتین یا ویتامین ب ۷ برای بدن ضروری محسوب می‌شود یعنی بدون این ریزمغذی عملکردهای مهمی در بدن قابل انجام نخواهند بود.
بیوتین چیست

کافیست تنها یک بار در طول زندگی خود درگیر ریزش مو شده باشید تا نام بیوتین کاملا برایتان آشنا باشد.  بیوتین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B است که به آن ویتامین B7 یا H نیز می‌گویند. تنها دلیلی که موجب خرید قرص بیوتین و استفاده از آن می‌شود، مشکلات مرتبط با مو نیست. در این مطلب به طور کامل برایتان شرح می‌دهیم که بیوتین چیست و چرا باید به مقدار مصرف آن توجه داشت.

همچنین می‌توانید به این پادکست گوش دهید:

ویتامین B7 یا بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از ۸ ویتامین مربوط به گروه ب است که همانند بقیه آنها محلول در آب بوده و در تنظیم متابولیسم و تولید انرژی نقش دارد. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و مازاد آن از بدن دفع خواهد شد. ویتامین ب۷ در گروه ریز مغذی‌های ضروری قرار می‌گیرد، به این معنا که بدن انسان جهت انجام صحیح عملکردهای خود به آن نیاز دارد.  بیوتین عملکردهای مهمی در بدن دارد که عمده‌ترین آنها عبارتند از:

تقویت مو جلوگیری از ریزش مو و درمان ریزش مو

پاره ای از تحقیقات نشان می‌دهند که قرص بیوتین قابلیت رشد مجدد موها را در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین میسر می‌سازد. همینجا باید به این نکته اشاره کنیم که البته این مسئله در بسیاری دیگر از مطالعات به تایید نرسیده است. با این حال آمارها و شواهد عینی نشان می‌دهند که بسیاری از افراد پس از مصرف قرص بیوتین از ریزش مو رهایی می‌یابند. تاثیر بیوتین در افزایش ضخامت مو، پرپشتی موها و درخشندگی  آنها نیز در بعضی از پژوهش‌ها به اثبات رسیده است هرچند هنوز به قطعیت نمی‌توان در این زمینه صحبت کرد.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: آیا قرص بیوتین به رشد مو و درمان ریزش مو کمک می کند؟

بیوتین برای رشد مو

استحکام ناخن

کراتین یکی از اصلی‌ترین ساختار پوست، مو و ناخن را تشکیل می‌دهد. بیوتین به تحریک ساخت کراتین در بدن کمک می‌کند. از این رو ناخن‌های شکننده و ضعیف را می‌توان با تامین مناسب بیوتین در بدن بهبود بخشید.

  خرید قرص بیوتین

اگر مایل به خرید قرص بیوتین هستید، با یک کلیک وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

حفظ سلامت پوست

در پاسخ به این سوال که بیوتین چیست به نقش مهم این ریزمغذی در حفظ سلامت پوست نیز باید اشاره کنیم. این ویتامین به حفظ غشاهای مخاطی پوست کمک می‌کند. یکی از علائم کمبود ویتامین ب۷ جوش‌های ریز و پوسته پوسته شدن پوست است. بیوتین همچنین نقش مهمی در فرایند متابولیسم چربی ایفا می‌کند که برای حفظ سلامت پوست ضروری است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف مرتب سفیده تخم مرغ خام در بروز کمبود بیوتین موثر است. پس از خوردن تخم مرغ خام بپرهیزید.

کمک به درمان دیابت

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین ممکن است بتوانند سطح بهتری از گلوکز را در خون خود داشته باشند. قرص بیوتین به تنظیم قند خون کمک کرده و در بهبود افراد دیابتی موثر عمل می‌کند. بر اساس بعضی از مطالعات حیوانی می‌توان گفت که بیوتین ممکن است به جلوگیری از آسیب کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیز کمک کند.‌ تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

تنظیم متابولیسم و کمک به کاهش وزن

بیوتین چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها را سوزانده و به تولید انرژی کمک می‌کند. مصرف منظم این ویتامین در مواد غذایی سبب تنظیم متابولیسم شده و ممکن است در کاهش وزن تاثیرگذار باشد.

تقویت عملکر مغز

منابع ویتامین H برای عملکرد موثر مغز مورد نیاز هستند. به منظور تشکیل غلاف میلین همه ما به مقادیر مناسبی از بیوتین نیاز داریم. میلین ماده چربی است که از مغز در برابر مشکلات مختلفی محافظت به عمل می‌آورد. همچنین انجام عملکرد طبیعی مغز نیز در گرو مصرف مقادیر مناسبی از بیوتین است.

در دوران بارداری اهمیت مصرف بیوتین چیست ؟

کمبود بیوتین نادر است اما بر اساس آمارها می‌توان گفت که در زنان باردار و شیرده بیش از بقیه دیده می‌شود. بیوتین در رشد اندام‌های اصلی جنین نقش داشته و در کنار فولیک اسید حتما باید در بارداری و شیردهی مصرف شود. مولتی ویتامین بارداری معمولا حاوی مقادیر مناسبی از بیوتین است پس لازم نیست حتما در قالب قرص نیز این ویتامین مورد استفاده قرار بگیرد.

فواید مصرف بیوتین

بیوتین برای بیماران مبتلا به ام اس

ویتامین B7 به واسطه داشتن خاصیت ضد التهابی و ضدباکتریایی ممکن است بتواند در بهبود بیماری ام اس موثر واقع شود. بعضی از تحقیقات مصرف بیوتین در افراد مبتلا به MS را مورد بررسی قرار داده و این مسئله را تایید می‌کنند. البته بدون مشورت با پزشک مصرف مکمل بیوتین برای مبتلایان به ام اس پیشنهاد نمی‌شود.

علل کمبود بیوتین در بدن

علت های کمبود بیوتین:

  • تغذیه نادرست و عدم استفاده از منابع غذایی بیوتین
  • مصرف داروهایی که در جذب بیوتین و دیگر ویتامین ها خلل ایجاد می‌کنند
  • اختلالات روده
  • اختلالات ژنتیکی

نشانه های کمبود بیوتین در بدن

با مشاهده علائم زیر به کمبود بیوتین در بدن خود مشکوک شوید:

  • ریزش مو و داشتن موهای ضعیف و شکننده
  • راش پوستی قرمز در اطراف چشم، بینی و دهان
  • افسردگی
  • بی حالی
  • بی حسی
  • خستگی
  • سوزن سوزن شدن اندام‌ها
  • و…

پشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد علائم کمبود بیوتین به لینک قبل مراجعه نمایید. اما با این حال کمبود بیوتین در بدن باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد تا از ابتلا یا عدم ابتلا به این عارضه اطمینان حاصل شود.

  علائم کمبود بیوتین

منابع غذایی حاوی بیوتین

بهترین خوراکی برای کمک به تامین بیوتین چیست ؟ با گنجاندن مواد غذایی زیر در رژیم غذایی خود می‌توانید مطمئن باشید که کمبود بیوتین و عوارض ناشی از آن به سراغ شما نخواهد آمد:

  • گوشت
  • جگر و قلوه
  • زرده تخم مرغ
  • حبوبات
  • پنیر
  • کلم و سبزیجات برگ‌دار
  • قارچ
  • مغزهای موجود در آجیل و کره آنها

جدول مقدار توصیه شده مصرف بیوتین در هر روز

در جدول زیر مقدار توصیه شده مصرف بیوتین در هر روز را در سنین مختلف می‌توانید ببینید:

سن مقدار مصرف بیوتین (برحسب میکروگرم)
بدو تولد تا 6 ماهگی 5
7 تا 12 ماهگی 6
1 تا 3 سالگی 8
4 تا 8 سالگی 12
9 تا 13 سالگی 20
14 تا 18 سالگی 25
19 سالگی به بعد 30

لازم به ذکر است که خانم‌ها باردار و شیرده در هر سنی که باشند به ترتیب روزانه به 30 و 35 میکروگرم بیوتین نیاز دارند.

نحوه و زمان مصرف قرص بیوتین

قرص بیوتین برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است قبل از صبحانه یا در کنار آن مصرف شود. بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که محلول در آب بوده و مصرف آن با معده خالی هم هیچ نوع مشکلی را معمولا ایجاد نمی‌کند. با این حال راهنمایی‌های روی بسته‌بندی مکمل بیوتینی را که خریداری کرده‌اید مطالعه نمایید و طبق آن عمل کنید. اگر این قرص را پزشک برایتان تجویز کرده است، طبق دستور پزشک عمل نمایید.

دوره مصرف قرص بیوتین

برای اینکه قرص بیوتین بهترین اثرگذاری را در بدن داشته باشد، معمولا توصیه می‌شود که حداقل 3 ماه یا 12 هفته به مصرف آن ادامه دهید. پزشک ممکن است لازم بداند حتی بعضی از افراد مثلا تا 6 ماه هم همچنان به مصرف این مکمل ادامه دهند. دوره دقیق مصرف توسط پزشک تعیین می‌شود و بر این اساس صورت می‌گیرد که کمبود بیوتین در بدن فرد چقدر است؟

در صورت فراموش کردن مصرف یک دوز از بیوتین چه باید کرد؟

هر زمان که به یاد آوردید یک دوز از بیوتین را فراموش کرده‌اید، بلافاصله آن را میل کنید. به شرط آنکه تا مصرف دوز بعدی بیشتر از 12 ساعت باقی مانده باشد. فراموش کردن یک دوز از بیوتین معمولا مشکل حادی برای فرد ایجاد نمی‌کند. با این وجود سعی کنید درست مطابق با دستور پزشک از مکمل بیوتین استفاده نمایید.

اگر بیوتین را بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است و معمولا مازاد آن به راحتی از بدن دفع شده و عارضه خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما در برخی موارد مصرف بیش از حد این مکمل می‌تواند باعث تشنگی شود، ادرار را زیاد کند و در خواب اختلال ایجاد نماید. همچنین عوارض دیگری هم ممکن است رخ دهد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم؟

عوارض مصرف بیش از حد بیوتین چیست ؟

قرص بیوتین کاملا ایمن و بی‌خطر است و اگر در مقادیر مناسب توسط پزشک تجویز شود هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت. مصرف بیش از حد مکمل بیوتین می‌تواند موجب بروز راش پوستی شده، سیستم گوارش را بر هم بریزد، در تنظیم انسولین اختلال ایجاد کند و مشکلات کلیوی به بار آورد. همواره به دوز مصرفی خود دقت داشته باشید.

تداخل دارویی بیوتین چیست؟

مصرف بعضی از داروها همزمان با قرص بیوتین ممکن است در جذب بیوتین خلل ایجاد کند یا اینکه بیوتین جذب سایر داروها را کاهش دهد. در موارد زیر اگر این داروها را مصرف می‌کنید، پیش از اقدام برای استفاده از قرص بیوتین با پزشک مشورت نمایید:

  • کاربامازپین
  • فنوباربیتال
  • فنی توئین
  • پریمیدون

قرص بیوتین و تاثیر آن بر لیزر

نتیجه مطالعات در مورد لیزر و قرص بیوتین چیست؟ حقیقت این است که تحقیقات نتایج مختلفی را نشان می‌دهند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قرص بیوتین و سایر مکمل‌های رشد مو تاثیری در روند لیزر به منظور رفع موهای زاید ندارند. در حالی که برخی دیگر از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیوتین، هدف قرار دادن فولیکول مو را برای لیزر دشوار می‌سازد. در نهایت می‌توان گفت که مطالعات بیشتری در این مورد نیاز است. به طور کلی اگر مجبور نیستید، همزمان با لیزر از قرص بیوتین استفاده نکنید.

آیا بیوتین چاق کننده است؟

تاکنون مطالعات اندکی در زمینه قرص بیوتین و چاقی صورت گرفته است و به طور قطع نمی‌توان در این مورد نظر داد. اما از آنجایی که بیوتین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه نقش دارد، به نظر می‌رسد که بیشتر در کاهش وزن اثرگذار باشد نه افزایش وزن. با خیال آسوده از قرص بیوتین استفاده کنید و نگران چاق شدن نباشید.

سخن آخر

در این مطلب برایتان شرح دادیم که بیوتین چیست و چه فوایدی دارد. تقریبا هر آنچه که لازم است در مورد ویتامین ب ۷ یا همان بیوتین بدانید در اینجا ذکر نموده‌ایم. اگر همچنان برای شما خواننده عزیز پرسشی وجود دارد، ما در مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با مجرب‌ترین پزشکان پاسخگوی شما خواهیم بود. به بخش کامنت‌ها در انتهای این مطلب مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد بیوتین
بهترین زمان مصرف قرص بیوتین در کنار وعده صبحانه یا قبل از آن است. بیوتین محلول در آب بوده و در این صورت جذب بهتری در بدن خواهد داشت. لازم نیست حتما این مکمل را با معده پر مورد استفاده قرار دهید.
خیر؛ به نظر نمی‌رسد که قرص بیوتین چاق کننده باشد.
در صورت مصرف بیش از حد قرص بیوتین ممکن است با اختلال در سیستم گوارش، راش پوستی، اختلال در تنظیم انسولین و مشکلات کلیوی روبرو شوید. اما به طور کلی قرص بیوتین ایمن است و در صورت مصرف صحیح از آن دچار عوارض نخواهید شد.
ریزش مو را کاهش داده، ضخامت تارهای مو را بیشتر می‌کند و رشد موها را بهبود می‌بخشد.
بهترین قرص بیوتین را در این برندها یا مارک‌ها می‌توانید بیابید: هلث اید، آدریان، یوروویتال و آپوویتال.
بستگی به تعداد مکمل موجود در بسته‌بندی و برند محصول دارد. به طور کلی بیوتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم را (۳۰ عددی) با قیمت حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌توانید تهیه کنید. البته منظور نوعی ایرانی است. بیوتین خارجی قیمت بیشتری دارد.
هر دو اثراتی یکسان دارند اما تاثیر آمپول بیوتین را زودتر از قرص بیوتین ممکن است مشاهده نمایید.
مطالب مرتبط
برچسب: بیوتین
بحث و تبادل نظر
guest

25 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر
کاربر

سلام من می‌خوام قرص بیوتین رو مصرف کنم روی پوست عوارض بدی نداره؟

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  کاربر

سلام همراه گرامی، خیر؛ مکمل بیوتین به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

Hbg
Hbg

سلام مصرف همزمان قرص یونی زینک و قرص بیوتین در روز مشکلی ایجاد میکنه؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  Hbg

سلام کاربر گرامی
خیر مشکلی ندارد

Nnnnn
Nnnnn

قرص بیوتین برای افراد لاغر خوب نیست؟اخه نوشتید باعث کاهش وزن میشه

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Nnnnn

سلام کاربر گرامی
بیوتین برای حفظ سلامت پوست مو و ناخن در همه ی افراد استفاده می شود.
فعلا شواهد قطعی مبنی بر تاثیر بیوتین روی کاهش وزن منتشر نشده است.
سپاس از همراهی شما

کشاورز
کشاورز

سلام قرص بیوتین برای ناخن خوبه؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  کشاورز

سلام کاربر گرامی
بله یکی از موارد مصرف بیوتین تقویت ناخن است.
سپاس از همراهی شما

معرف
معرف

قرص بیوتین چه مارکی خوبه؟ میشه بگید؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  معرف

همراه گرامی داروخانه اینترنتی مثبت سبز

تمامی برند های بیوتین موجود در داروخانه مثبت سبز از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار هستند و با اطمینان خاطر می توانید خرید نمایید ؛برای مشاهده اطلاعات کامل، قیمت و خرید انواع قرص های بیوتین لطفا اینجا کلیک کنید .

با تشکر از همراهی شما.

......
......

خب یکشیون که بهتره به مشتری هاتون بگید.

کشمیری
کشمیری

سلام. در آمپول نوروبیون آیا بیوتین هست؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  کشمیری

سلام کاربر گرامی
خیر نوروبیون شامل ب1 و ب6 و ب12 می باشد و بیوتین ب7 است.
سپاس از همراهی شما

کامران
کامران

آمپول بیوتین به صورت تکی هست؟ یعنی فقط بیوتین توشه؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  کامران

سلام کاربر گرامی
بله آمپول بیوتین به صورت جداگانه از داروخانه قابل تهیه است.
سپاس از همراهی شما

niloo
niloo

برای ریزش مو شما زینک پلاس را پیشنهاد میدید یا قرص بیوتین؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  niloo

سلام کاربر گرامی
زینک پلاس حاوی مقادیری بیوتین هم می باشد و اثر بهتری در کنترل ریزش مو دارد.
سپاس از همراهی شما

K
K

ببخشید دکتر واقعا زینک پلاس از قرص بیوتین، بیوتین بیشتری داره؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  K

سلام کاربر گرامی
خیر،مکمل های بیوتین دوزهای مختلفی دارند که بسته به نیاز شما دوز مناسب تعیین می گردد.زینک پلاس حاوی مقادیر خیلی کمتری از بیوتین هست. برای تقویت مو بهتر است مکملی مصرف شود که علاوه بر بیوتین حاوی زینک و آمینواسیدهای لازم باشد.
سپاس از همراهی شما

محمد زاده
محمد زاده

قرصی که هم بیوتین و هم بپانتین داشته باشه دارید؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  محمد زاده

همراه گرامی داروخانه اینترنتی مثبت سبز

شما می توانید از قرص بیوپانتن یوروویتال استفاده نمایید. قرص بیوپانتن یوروویتال تامین کننده دوز بالای بیوتین و پانتوتنیک اسید است که به پرپشت شدن موها، احیای پوست و سفت و تقویت ناخن‌ها کمک می‌کند.

با تشکر از همراهی شما.

کاوه
کاوه

از اینکه پاسخ مردم را می دید ممنون. چه جوری باید تهیه کنیم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  کاوه

سلام کاربر گرامی
با کلیک روی “بیوتین” می توانید مکمل های بیوتین مختلف را مشاهده کرده و باهم مقایسه نمایید و به صورت آنلاین سفارش دهید.
سپاس از همراهی شما

آزادی
آزادی

قرص بیوتین 5000 ممکنه باعث حالت تهوع بشه؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  آزادی

سلام کاربر گرامی
بله بیوتین در برخی افراد باعث ایجاد حالت تهوع می شود.می توانید مکمل بیوتین خود را با معده ی پر مصرف نمایید و در صورتیکه باز هم حالت تهوع برطرف نشد از دوزهای پایین تر بیوتین استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما