بیوتین بهتر است یا زینک؟

3.2/5 - (4 امتیاز)

بیوتین و زینک هر دو در رشد مو و حفظ سلامت پوست و ناخن بسیار موثر عمل می‌کنند. آرزوی داشتن پوست شفاف و صاف، موهای پرپشت و ابریشمی و ناخن‌های محکم و زیبا هر فردی را وسوسه می‌کند که به سمت استفاده از مکمل‌های غذایی که در این زمینه مفید هستند، روی بیاورد. اگر برای […]

بیوتین یا زینک ؟

بیوتین و زینک هر دو در رشد مو و حفظ سلامت پوست و ناخن بسیار موثر عمل می‌کنند. آرزوی داشتن پوست شفاف و صاف، موهای پرپشت و ابریشمی و ناخن‌های محکم و زیبا هر فردی را وسوسه می‌کند که به سمت استفاده از مکمل‌های غذایی که در این زمینه مفید هستند، روی بیاورد. اگر برای شما نیز این پرسش وجود دارد که بیوتین یا زینک کدامیک برای رشد موها بهتر است، در این مقاله ما را همراهی کنید.

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد مو

ریزش مو در بسیاری از موارد به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای به وجود می‌آید. در حالی‌که عواملی همچون سن، ژنتیک و مقدار هورمون‌ها نیز روی ریزش مو بسیار تاثیرگذار هستند اما مصرف بهینه مواد مغذی نیز نقشی کلیدی در رشد و ریزش موها دارد. مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت موها به شرح زیر هستند:

  • ویتامین A
  • ویتامین‌های گروه B (به‌ویژه بیوتین)
  •  C
  •  D
  • ویتامین E
  • آهن
  • روی

از آنجایی‌که ساختار مو به طور کلی از پروتئین ساخته شده است، به نظر می‌رسد که مصرف پروتئین نیز نقش مهمی در رشد موها دارد. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود پروتئین در بدن انسان می‌تواند رشد موها را کاهش داده و حتی موجب ریزش مو شود.

  موهای پرپشت

در میان ویتامین‌ها و مواد معدنی که در قسمت بالا معرفی شدند، بیوتین و روی از جمله معروف‌ترین آنها برای سلامت مو هستند.

  قیمت قرص بیوتین

قیمت قرص بیوتین را در مارک‌های مختلف در داروخانه آنلاین مثبت سبز چک کنید

بیوتین یا زینک کدامیک را برای رشد مو استفاده کنیم ؟

برای اینکه متوجه شویم مکمل بیوتین یا زینک کدامیک را برای رشد مو و پیشگیری از ریزش مو استفاده کنیم، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد آنها کسب نمایید.

بیوتین که به آن ویتامین B7 یا ویتامین H نیز می‌گویند، در مواد غذایی بسیاری یافت می‌شود و به همین دلیل کمبود آن در بدن کمتر اتفاق می‌افتد. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل نماید. البته تنها نقش بیوتین در بدن تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود. بیوتین به مدیریت قند خون کمک می‌کند، از یک بارداری سالم و ایمن حمایت می‌نماید و از همه مهم‌تر در سلامت پوست، مو و ناخن نقش دارد.

خرید مکمل بیوتین

از سوی دیگر روی (زینک) نیز یک عنصر معدنی است که در سلول‌های بدن یافت می‌شود و بدن انسان برای سالم ماندن به آن احتیاج دارد. زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در برابر هجوم باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدن انسان محافظت می‌نماید. بدن انسان برای ساخت پروتئین و DNA به روی نیاز مبرم دارد. اما روی در رشد و ترمیم بافت مو نیز نقش عمده‌ای را بازی می‌کند و حتی به حفظ سلامت غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو نیز کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از مکمل‌های زینک در جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید هستند.

خرید زینک

پس نتیجه می‌گیریم که برای حفظ سلامت مو هم باید از بیوتین استفاده نماییم و هم زینک.

  ریزش مو

آیا مصرف بیوتین به زینک اولویت دارد ؟

نتیجه بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که اگر مکمل زینک و بیوتین در کنار یکدیگر استفاده شوند، اثرگذاری آنها برای کمک به رشد مو و همچنین جلوگیری از ریزش آن دوچندان خواهد شد. بنابراین اگر شما با مشکل ریزش مو مواجه هستید، ما نمی‌توانیم بین بیوتین یا زینک یکی را انتخاب کنیم و مصرف آن را به شما پیشنهاد دهیم. در حقیقت هنگامی که فردی دچار ریزش مو می‌شود ابتدا باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا مشخص شود که به چه علت وی به ریزش مو مبتلا شده است.

اگر دلیل ریزش موی آن شخص کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد، پیشنهاد می‌شود که از مکملی استفاده نماید که همه ویتامین‌ها و مواد مغذی را که در ابتدای مقاله به آنها پرداخته شد، در خود گنجانده باشد. اما اگر بخواهید به طور جداگانه نیز می‌توانید از مکمل زینک و بیوتین کمک بگیرید. در برخی موارد پزشک به شما مکمل زینک و در کنار آن فرم تزریقی بیوتین را به شکل آمپول تجویز خواهد نمود.

به هر حال برتری خاصی بین بیوتین یا زینک برای مصرف کردن به منظور پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد و در اکثر موارد مصرف آنها در کنار یکدیگر تجویز می‌شود.

تداخل دارویی بیوتین و زینک

اکنون این سوال ممکن است به ذهن خواننده خطور کند که بیوتین و زینک تداخل دارویی با یکدیگر دارند یا خیر؟ هیچ نوع تداخل دارویی بین این دو ماده تابحال گزارش نشده است. اما اگر شما از بیوتین یا زینک به صورت مکمل غذایی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که بیوتین را در ساعات اولیه صبح و زینک را یک ساعت قبل از وعده غذایی یا 2 ساعت پس از آن مصرف نمایید.

استفاده از بیوتین در ساعات اولیه روز به بدن شما کمک می‌کند تا سطح انرژی را افزایش دهد و به این ترتیب بهتر بتوانید به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید. در مورد زینک نیز باید بگوییم که اگر مصرف این عنصر معدنی موجب اختلالات گوارشی برای شما می‌شود، آن را همراه با وعده غذایی خود میل کنید و در غیر این صورت طبق زمانی که در پاراگراف بالا عنوان شد مصرف آن را ادامه دهید.

منابع غذایی زینک و بیوتین

اگر بدن شما از لحاظ ویتامین و مواد مغذی کمبود جدی ندارد، حتما لازم نیست زینک و بیوتین را به صورت مکمل مورد استفاده قرار دهید. از آنجایی که بیوتین در بسیاری از مواد غذایی موجود است، می‌توانید آن را از طریق خوردن منابع غذایی بیوتین تامین نموده و مثلا زینک را به شکل مکمل استفاده نمایید.

  بیوتین و زینک

زرده تخم مرغ، گل کلم، بادام، اسفناج، انواع پنیر، سیب زمینی شیرین و قارچ مهم‌ترین منابع غذایی حاوی بیوتین هستند. روی نیز در انواع گوشت گوسفند، گاو و مرغ و همچنین انواع آجیل، مغزها و جو دوسر به وفور یافت می‌شود.

مقدار توصیه شده روزانه زینک برای خانم‌ها 8 میلی گرم و برای آقایان 11 میلی گرم است. بیوتین نیز جهت حفظ سلامت موها معمولا 2 تا 5 میلی گرم در روز تجویز می‌شود.

سخن پایانی

برای بسیاری از افراد این پرسش به وجود آمده که بهتر است برای رشد موهای خود کدامیک از این دو ماده را انتخاب و مصرف کنند؛ بیوتین یا زینک ؟ همان‌طور که به طور کامل در این مقاله شرح داده شد، هم بیوتین و هم زینک هر دو برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری و مفید هستند و از هر دوی آنها در کنار یکدیگر می‌توان بهره گرفت تا بهترین نتیجه‌گیری را دریافت نمود. آیا شما تجربه استفاده از بیوتین و زینک را دارید؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

11 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

سلام من صبحها باصبحونه یه هیرویت میخورم وظهرها یه دونه زینک 10میل میخواسم ببینم همین ترکیب خوبه برای مو یانه ظهر به جای زینک بیوتن بخورم

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  رضا

سلام کاربر عزیز
مکمل های تقویت مو معمولا حاوی 5 الی 10 میلیگرم زینک بوده که نیاز روزانه ی بدن را تامین می کنند اما کپسولهایی که فقط حاوی زینک می باشند ممکن است دوز بالایی از این عنصر را دارا باشند پس به این مساله توجه نمایید. با توجه به شرایط شما بیوتین انتخاب بهتری نسبت به زینک می باشد.

پرستو فلاح
پرستو فلاح

من موهام خیلی ریزش داره جوری که کنده میشه ایا زینک بخرم یا زینک بیوتین؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  پرستو فلاح

سلام دوست عزیز
قبل از مصرف دارو حتما آزمایش دهید و علت ریزش مو را جویا شوید و سپس اقدام به مصرف مکمل ها کنید .

سارا رجبی
سارا رجبی

سلام،من میخوام موهام پرپشت و ضخیم شه و ریزش اش کمتر شه،مصرف قرص بیوتین و رینک پلاس باهم آیا تداخل ایجاد میکنه؟؟؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  سارا رجبی

سلام کاربر عزیز خیر مشکلی ندارد.

امید
امید

سلام
ممنون بابت مطالب خوبتون 🌹🌹

غلامی
غلامی

در زینک پلاس بیوتین وجود نداره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  غلامی

سلام دوست عزیز
بله در زینک پلاس ها ویتامین های گروه ب وجود دارد

سرداری
سرداری

بیوتین به صورت آمپول جذب بهتری داره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  سرداری

“در حقیقت آمپول بیوتین و بپانتین زمانی تجویز می‌شود که عدم جذب قرص در فرد وجود دارد و یا فرد با مشکلات حادتری دست‌وپنجه نرم می‌کند.” بخشی از مقاله ” موارد استفاده و روش استفاده از آمپول بیوتین