علائم حساسیت به کاندوم چیست؟

3/5 - (3 امتیاز)

امروزه استفاده از کاندوم به‌عنوان یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری محسوب می‌شود. بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند به‌جای مصرف قرص‌های ضدبارداری هورمونی از کاندوم استفاده کنند. اما مشکل اینجاست که در بعضی از مواقع پس از استفاده از کاندوم در رابطه جنسی زن یا مرد دچار واکنش‌های آلرژیکی مانند […]

علائم حساسیت به کاندوم

امروزه استفاده از کاندوم به‌عنوان یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری محسوب می‌شود. بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند به‌جای مصرف قرص‌های ضدبارداری هورمونی از کاندوم استفاده کنند. اما مشکل اینجاست که در بعضی از مواقع پس از استفاده از کاندوم در رابطه جنسی زن یا مرد دچار واکنش‌های آلرژیکی مانند سوزش یا خارش می‌شود. این موضوع به این دلیل است که بدن به جنس آن نوع خاص کاندوم حساسیت دارد. البته معمولا این نوع از واکنش آلرژیکی بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که به برخی مواد غذایی خاص نیز حساسیت دارند. اما دلیل ایجاد این حساسیت‌ها و راه مقابله با آن چیست؟ چگونه علائم حساسیت به کاندوم را تشخیص دهیم؟

قیمت کاندوم در انواع مختلف و با تخفیفات شگفت انگیز را می‌توانید همین حالا با ورود به داروخانه آنلاین مثبت سبز چک کنید.

مشکل حساسیت به کاندوم

اگر در بیشتر مواقع پس از رابطه جنسی و استفاده از کاندوم علائمی چون سوزش یا خارش به سراغتان می‌آید باید برایتان زنگ خطری باشد تا یا به پزشک مراجعه کنید و یا باکمی دقت نوع کاندوم مصرفی خود را تغییر دهید. البته این موضوع شاید کمی شما را عصبی کند، چراکه کاندوم یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و شاید شما به دلیل حساسیت از استفاده از آن محروم شوید. درواقع وجود این آلرژی‌ها می‌توانند به میزان قابل‌توجهی بر کیفیت تجربه جنسی فرد تاثیر بگذارند. البته جای نگرانی نیست؛ همیشه راهکارهای مختلفی برای مسائل مختلف را تجربه کنید.

  کاندوم

اینکه به دلیل داشتن حساسیت به یک نوع از کاندوم بخواهید بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی داشته باشید بیش از پیش در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونی قرار خواهید گرفت. تنها کافی است نوع کاندوم مصرفی خود را تغییر دهید یا کمی بیشتر به برچسب موجود روی جعبه‌های کاندوم دقت کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها حاوی آلرژن‌های شناخته‌شده هستند که روی جعبه محصول ذکرشده است. برای جلوگیری از بروز علائم حساسیت به کاندوم و واکنش‌های آلرژیک در آینده، فرد می‌تواند محصولاتی که حاوی ترکیبات آلرژی‌زا نیستند را امتحان کند.

کاندوم چیست ؟

کاندوم پوششی کشسان است که به‌عنوان یک مانع فیزیکی از تماس مستقیم آلت تناسلی مرد با اندام شریک جنسی او و ورود اسپرم به دستگاه تناسلی زن جلوگیری می‌کند. این وسیله به‌منظور پیش‌گیری از بارداری و همچنین جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و انتقال بیماری‌های آمیزشی به کار می‌رود.

X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف:439.000 تومان
X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت اصلی: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف: 439.000 تومان

  کاندوم

جنس های مختلف کاندوم

کاندوم‌ها امروزه در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. قبل از هر چیز باید بدانید که کاندوم از مواد متفاوتی ساخته می‌شود و در نتیجه جنس‌های گوناگونی دارد. شاید در نگاه اول تصور کنید که همه آن‌ها از پلاستیک ساخته‌شده‌اند اما واقعیت چیز دیگری است. ما در اینجا متداول‌ترین جنس‌های کاندوم را نام‌برده‌ایم:

کاندوم لاتکس

لاتکس از شیره درختان لاستیکی به دست می‌آید. تولیدکنندگان از لاتکس در انواع محصولات پزشکی و تجاری از جمله کاندوم استفاده می‌کنند. درصد بسیار بالایی از کاندوم‌های موجود در بازار از جنس لاتکس هستند از مهم‌ترین ویژگی‌های لاتکس می‌توان به خاصیت ارتجاعی این ماده اشاره کرد.لاتکس در برابر مواد روان کننده ساخته‌شده از نفت واکنش نشان می‌دهد و باعث خرابی کاندوم می‌شود. بنابراین سعی کنید از مواد روان کننده‌ای که از نفت ساخته‌شده است (روغن بچه، وازلین یا لوسیون بدن) استفاده نکنید.

  کاندوم لاتکس

کاندوم پلی اورتان

پلی اورتان از لاتکس نازک‌تر است. این نوع از کاندوم گرمای بدن را به‌خوبی انتقال می‌دهد، بنابراین مناسب برای افرادی است که تمایل به احساس طبیعی اندام جنسی شریک جنسی خود را دارند. اما پلی اورتان مانند لاتکس کشیده نمی‌شود، بنابراین احتمال لغزش یا پاره شدن آن‌ها بیشتر است. برخلاف گزینه‌های دیگر، کاندوم‌های پلی اورتان با اکثر روان کننده‌ها سازگار هستند. هم کاندوم زنانه و هم کاندوم مردانه می‌تواند از این جنس تولید شود.

کاندوم پلی ایزوپرن

پلی ایزو پرن درواقع یک لاستیک طبیعی است. این جنس از کاندوم بسیاری از خواص شیمیایی همانند لاتکس را دارد. اما پلی ایزوپرن در این کاندوم‌ها فاقد پروتئین‌های طبیعی است که معمولا حساسیت‌های مربوط به لاتکس را ایجاد می‌کند. آن‌ها قابلیت ارتجاعی بیشتری نسبت به کاندوم‌های پلی اورتان دارند. همچنین کاندوم‌های پلی ایزوپرن به دلیل قیمت پایین گزینه‌ای بهتر نسبت به پلی اورتان هستند.

کاندوم پوست بره

این کاندوم‌ها از پوشش روده گوسفند تهیه‌شده و کاملا طبیعی هستند. این موضوع منجر به افزایش حساسیت می‌شود. این نوع از کاندوم متخلخل است و ویروس‌ها می‌توانند درست از طریق آن‌ها عبور کنند. اگرچه آن‌ها می‌توانند به‌طور موثر از  بارداری ناخواسته پیشگیری کنند اما مانع از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی نمی‌شوند. این کاندوم که تنها نوع مردانه آن موجود است، فقط در ایالات‌متحده یافت می‌شوند.

علائم حساسیت به کاندوم

بهتر است بدانید که اکثر افرادی که علائم حساسیت به کاندوم را تجربه کرده‌اند، به جنس لاتکس آن آلرژی داشته‌اند:

علائم واکنش آلرژیک خفیف به کاندوم

اگر حساسیت به کاندوم لاتکس خفیف باشد، فورا علائمی نظیر موارد زیر مشاهده خواهد شد:

  • خارش
  • ورم
  • قرمز شدن پوست
  • بثورات پوستی

علائم حساسیت متوسط به کاندوم

حالت شدیدتر علائم حساسیت به کاندوم این است که آلرژی بدن را درگیر می‌کند و واکنش سیستمیک نشان خواهد داد. البته این واکنش بیشتر زنان را درگیر خواهد کرد. چراکه غشاهای مخاطی در واژن خانم‌ها پروتئین‌های لاتکس را سریع‌تر از غشاهای موجود در آلت تناسلی مرد جذب می‌کنند. اما علائم یک واکنش آلرژیک سیستمیک عبارتند از:

  • خارش گلو
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • خس خس کردن سینه
  • مشکل در تنفس
  • گر گرفتگی صورت
  • کهیر و تورم (در مناطقی که با کاندوم در تماس مستقیم نبوده‌اند)

  استفاده از کاندوم

علائم حساسیت به کاندوم در حالت شدید

اگر فرد به جنس کاندوم حساسیت شدید داشته باشد، ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند. البته این اتفاق در موارد بسیار نادر ممکن است روی دهد. آنافیلاکسی واکنشی تهدید کننده زندگی بوده و در طول آن سیستم ایمنی باعث ترشح تعداد زیادی از ترکیبات التهابی به نام هیستامین می‌‎شود. این ترکیبات باعث التهاب در بدن شده و احتمالا به دلیل تورم دهان و گلو فرد در تنفس و بلعیدن غذا دچار مشکل خواهد شد.

دلایل ایجاد علائم حساسیت به کاندوم

بدن ممکن است به تمام جنس‌های کاندوم‌ها واکنش آلرژیک نشان دهد. اما همان‌طور که بیان کردیم علائم حساسیت به کاندوم در اکثر مواقع درنتیجه حساسیت به لاتکس طبیعی ایجاد می‌شود. لاتکس طبیعی درواقع از درخت لاستیک گرفته می‌شود که شامل نوعی پروتئین است که درواقع به‌عنوان پروتئین آلرژی‌زا شناخته‌شده است. در زمان حساسیت به لاتکس سیستم ایمنی بدن فرد این پروتئین را به‌عنوان مهاجم شناخته و توسط آزادسازی آنتی‌بادی‌ها به مقابله با آن می‌پردازد.

همین جنگ میان آنتی‌بادی‌ها و پروتئین لاتکس ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌کند. جالب است بدانید افرادی بیشتر ریسک داشتن آلرژی به لاتکس را دارند که به غذاهایی مانند: آووکادو، کیوی، موز، سیب‌زمینی، شاه‌بلوط، گوجه و فلفل دلمه نیز حساسیت دارند. این موضوع به دلیل شباهت زیاد پروتئین موجود در لاتکس با این غذاها است.

حساسیت به انواع دیگر کاندوم

بهتر است بدانید که همیشه لاتکس مقصر ایجاد علائم حساسیت به کاندوم نیست. برخی از کاندوم‌های مخصوص وجود دارند که حاوی اسپرم کش‌ها هستند. در این کاندوم‌ها مواد شیمیایی خاصی برای نابودی اسپرم‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند در آلت تناسلی مرد حساسیت‌هایی را به‌مرور ایجاد نماید. درواقع ماده فعال بسیاری از اسپرم کش‌ها غیروکسینول ۹ است که سلول‌های اسپرم را از بین می‌برد.

هنگامی‌که فرد از کاندوم حاوی اسپرم‌کش به‌دفعات استفاده می‌کند، می‌تواند باعث تحریک و درد شود. طبق گزارشی از سازمان بهداشت جهانی، استفاده مکرر از اسپرم کش ممکن است خطر ابتلای فرد به عفونت‌های مقاربتی را افزایش دهد؛ چراکه مخاط واژن را مستعد ابتلا به حمله میکروارگانیسم‌ها  می‌کند. همچنین گاهی روان کننده‌ها عامل ایجاد حساسیت می‌شوند. برخی از روان کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول هستند. این مواد ممکن است باعث ایجاد سوزش پوستی در برخی از افراد شوند.

نحوه تشخیص حساسیت به کاندوم لاتکس

برای تشخیص آلرژی به لاتکس پزشک، تاریخچه و علائم پزشکی فرد را بررسی می‌کند. ممکن است وی در مورد شغل شخص نیز پرسش‌هایی را مطرح نماید؛ چراکه افرادی که مرتبا با محصولات لاتکس کار می‌کنند، بیشتر در معرض خطر حساسیت به لاتکس خواهند بود.

این افراد شامل کارمندان مراقبت‌های بهداشتی و کارکنان بیمارستان‌ها می‌شوند. علاوه بر این، یک متخصص آلرژی احتمالا برای بررسی واکنش پوستی فرد به لاتکس، آزمایش پوستی را انجام می‌دهد. آن‌ها همچنین خون فرد را برای وجود آنتی‌بادی‌های لاتکس آزمایش خواهند کرد.

دارو برای حساسیت به کاندوم

در ابتدا اگر علائم حساسیت به کاندوم را در اندام جنسی و یا بدن خود مشاهده کردید، بهتر است به‌منظور درمان آن مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با مصرف داروهای ضد آلرژی علائم را از بین ببرید. پزشکان در اکثر مواقع مصرف آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئید ها را توصیه می‌کنند.

اما به‌طورکلی باید با دقت و مشورت با شریک جنسی خود بفهمید که به کدام نوع از کاندوم حساسیت داشته‌اید تا بتوانید از جنس‌های دیگر کاندوم که در این مقاله نام بردیم، استفاده کنید. افرادی که واکنش‌های آلرژیک شدید را تجربه می‌کنند ممکن است نیاز به اپی نفرین تزریقی داشته باشند.

برای افزایش اطلاعات خود مقاله: از کجا بفهمیم کاندوم سالم است ؟

سوزش هنگام استفاده از کاندوم نشانه چیست ؟

یکی از متداول‌ترین سوالات پیرامون حساسیت به کاندوم، سوزشی است که گاه مصرف‌کنندگان دچار آن می‌شوند. این سوزش در اکثر موارد از علائم حساسیت به کاندوم به حساب می‌آید اما دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. عفونت‌های قارچی و ژل لوبریکانت یا روان‌کننده‌هایی که به هنگام رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌توانند ایجاد سوزش و خارش در اندام تناسلی کنند. اگر همیشه این مشکل برای شما وجود دارد، بهتر است این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا راهکاری مناسب به شما ارائه دهد.

  سوزش به هنگام استفاده از کاندوم

بهترین مارک کاندوم ضد حساسیت

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه هم از کاندوم استفاده کنید و هم واکنش‌های آلرژیک نسبت به مصرف آن از خود نشان ندهید، استفاده از کاندوم ضد حساسیت است. به این منظور می‌توانید از کاندوم‌های زیر استفاده نمایید:

کاندوم ضد حساسیت نوتلا کاپوت : این محصول از لاتکس بسیار نازک اما مقاوم بوده و دارای ترکیبات موثر جهت به تاخیر انداختن انزال و افزایش میل جنسی است.

کاندوم شادو مدل Sensitive : این کاندوم نیز بسیار نازک و مقاوم بوده و برای زوجینی که از مقاربت‌های دردناک گله‌مند هستند، گزینه ایده‌آلی به شمار می‌آید.

کاندوم کدکس مدل سنسیتیو: از لاتکس صد در صد طبیعی ساخته شده و با داشتن ساختاری مناسب جهت تحریک بیشتر میل جنسی را نیز زیاد می‌کند.

سخن پایانی

دانستیم که در روابط جنسی ممکن است عوامل مختلفی ایجاد حساسیت نمایند اما حساسیت به کاندوم از نوع لاتکس بیشترین دلیل این واکنش است. بهتر است اگر علائم حساسیت به کاندوم را حس می‌کنید، این موضوع را با شریک جنسی خود مطرح نمایید تا بتوانید بهترین گزینه انتخاب کاندوم و مواد روان کننده را برای خود انتخاب کنید.

در صورت بروز هرگونه نشانه‌های آلرژیک بهتر است به‌سرعت به پزشک مراجعه کرده تا منشا آلرژی مشخص شود. دقت کنید که آلرژی به لاتکس و یا جنس‌های دیگر کاندوم ممکن است به‌مرورزمان و پس از چندین بار مصرف ایجاد شود.

مطالب مرتبط
دسته بندی: محصولات جنسی
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
FFF
FFF

ببخشید اگر در حین رابطه عفونت داشته باشیم، کاندوم بدترش می کنه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  FFF

سلام دوست عزیز
خیر اتفاقا وجود کاندم موجب جلوگیری از انتقال عفونت میشه.