مکمل کراتین ترکیبی چیست؟

4.5/5 - (2 امتیاز)
مکمل کراتین ترکیبی نوعی از مکمل کراتین است که برعکس کراتین مونوهیدرات که فقط یک ترکیب دارد، از چندین ماده مختلف تشکیل شده است. برای افزایش حجم عضله و قدرت آن از این مکمل استفاده می‌شود.
مکمل کراتین ترکیبی چیست؟

بدون شک یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین مکمل‌های بدنسازی در سرتاسر دنیا مکمل کراتین است. کراتین انواع مختلفی دارد و بیش از هرچیز به منظور افزایش قدرت عضلات و بهبود عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف کراتین در افزایش حجم عضلات نیز تاثیر چشمگیری دارد. اگر به دنبال مکمل کراتین باشید، احتمالا نام کراتین مونوهیدرات و کراتین ترکیبی برایتان کاملا آشنا به نظر می‌رسد. آیا فرق این دو را با هم می‌دانید؟ در این مقاله برایتان شرح خواهیم داد که مکمل کراتین ترکیبی چیست؟

مکمل کراتین چیست؟

یکی از منابع طبیعی انرژی بدن برای انقباض عضلات، کراتین است که نام آن از کلمه “گوشت” در زبان یونانی گرفته شده است. نیمی از کراتین موجود در بدن انسان با خوردن منابع گوشتی حاصل شده و مابقی نیز در کبد و کلیه‌ها تولید شده و بعد برای استفاده به ماهیچه‌های اسکلتی انتقال داده می‌شود. حدود 95 درصد کراتین در ماهیچه‌های اسکلتی بدن ذخیره شده و در عین فعالیت بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقادیر اندکی از کراتین در مغز، قلب و سایر بافت‌های بدن نیز یافت می‌شود. گیاه‌خواران ممکن است مقدار کمتری کراتین در بدن خود داشته باشند.

اگرچه کراتین به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود اما افرادی که فعالیت بدنی شدیدی دارند، ممکن است بیش از سایر افراد به کراتین نیاز داشته باشند. به همین دلیل است که ورزشکاران به دنبال مکمل کراتین می‌روند. ۳ اسید آمینه به نام‌های ال-آرژنین، گلیسین و ال-متیونین کراتین را در بدن انسان تولید می‌کنند. مکمل کراتین در ورزش معمولا با اهداف زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • کمک به تولید انرژی در بدن
  • افزایش توده عضلانی بدون چربی
  • افزایش قدرت و استقامت عضلات
  • تسریع ریکاوری و بهبود آسیب‎های ورزشی
  • بهبود عملکرد ورزشی

خرید مکمل کراتین

برای خرید مکمل کراتین کلیک کنید.

چند نوع مکمل کراتین داریم؟

با افزایش محبوبیت مکمل کراتین در میان ورزشکاران بسیاری از شرکت‌های تولید کننده سعی کرده‌اند مکمل‌هایی تولید کنند که برای بهینه سازی فراهمی زیستی، مبارزه با مشکلات گوارشی و بهبود جذب کراتین در بدن مناسب‌تر باشند. پیش از آنکه برایتان شرح دهیم مکمل کراتین ترکیبی چیست؟ ابتدا انواع مکمل کراتین را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کراتین مونوهیدرات
  • کراتین ترکیبی
  • اتیل استر
  • کراتین هیدروکلراید یا کراتین HCL
  • بافر
  • کراتین مایع
  • کراتین کلات منیزیم

در میان موارد ذکر شده کراتین مونوهیدرات و ترکیبی از جمله محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌آیند.

مکمل کراتین ترکیبی چیست؟

کراتین مونوهیدرات خلوص 100 درصد دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، تنها از یک ترکیب تشکیل شده است. اما کراتین ترکیبی این خصوصیت را نداشته و حاوی ترکیبات دیگری مثل کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای آمینه است. استفاده از کراتین ترکیبی باعث می‌شود، جذب ترکیبات مغذی در بدن افزایش یابد و به عضله‌سازی کمک شود. در کراتین ترکیبی از ترکیباتی همچون تائورین، کافئین، بتا آلانین، کراتین مونوهیدرات، اسیدهای آمینه مثل ال لوسین، ال والین، ویتامین‌هایی همچون ویتامین سی و مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم استفاده می‌شود.

  کراتین چیست؟

فواید استفاده از مکمل کراتین ترکیبی

با خوردن مکمل کراتین ترکیبی می‌توانید فواید زیر را به بدن خود برسانید:

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • افزایش کارایی و استقامت بدن
  • افزایش انرژی و قدرت ماهیچه‎‌ها
  • تحریک ساخت پروتئین عضله
  • کمک به افزایش حجم عضله

به گفته بسیاری از متخصصان قبل از ورزش بهترین زمان استفاده از مکمل کراتین ترکیبی و دیگر انواع مکمل کراتین است. با این حال بعد و در حین انجام تمرینات نیز می‌توانید این مکمل را مورد استفاده قرار دهید.

نحوه مصرف مکمل کراتین ترکیبی

مکمل کراتین ترکیبی معمولا به صورت پودر تولید می‌شود. با توجه به دستور روی بسته‌بندی محصول معمولا باید 1 پیمانه از پودر را با 250 میلی‌لیتر آب یا شیر سرد مخلوط کرده و بعد مورد استفاده قرار دهید. به این موارد نیز دقت کنید:

  • در کنار مصرف مکمل کراتین ترکیبی و هر نوع کراتین دیگری به مقدار کافی مایعات بنوشید تا نتیجه بهتری کسب کرده و کمتر دچار عوارض جانبی شوید.
  • بیش از مقدار توصیه شده از این مکمل استفاده نکنید زیرا احتمال بروز عوارضی همچون مشکلات کلیوی بیشتر می‌شود.

  تاثیر کراتین روی قدرت عضلات

عوارض مصرف کراتین ترکیبی

اکنون دیگر می‌دانید که مکمل کراتین ترکیبی چیست؟ مصرف کلیه مکمل‌های کراتین بی‌خطر به نظر می‌رسد؛ البته در صورتی که در مقادیر معمول از آنها استفاده شود. در رابطه با عوارض مکمل کراتین به موارد زیر دقت نمایید:

  • اگر بیماری کلیوی دارید، پیش از مصرف مکمل کراتین ترکیبی با پزشک مشورت کنید. این مکمل در بعضی از افراد باعث تشدید مشکلات کلیه می‌شود.
  • در صورت داشتن بیماری‌های کبدی، قبل از مصرف کراتین با پزشک مشورت کنید.
  • در دوران بارداری و شیردهی و افراد زیر 18 سال باید قبل از مصرف کراتین با پزشک مشورت نمایید.

وقتی از مکمل‌های کراتین استفاده می‌کنید، به دلیل احتباس آب در ماهیچه‌های بدن ممکن است وزن اضافه کنید. معمولا 7 تا 28 روز طول می‌کشد تا بتوانید اثرات مکمل کراتین را در افزایش انرژی بدن ببینید.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: عوارض مصرف مکمل کراتین برای بدنسازان چیست ؟

کراتین و گرفتگی معده

برخی از افراد با خوردن مکمل کراتین علی‌الخصوص کراتین مونوهیدرات دچار اختلالات گوارشی مثل گرفتگی معده و نفخ می‌شوند. در این موارد بهتر است از کراتینی استفاده شود که یونی‌تر است زیرا نسخه‌های یونی در آب محلول‌تر هستند و کمتر مشکلات گوارشی بوجود می‌آورند. با مصرف مکمل کراتین ترکیبی نیز احتمال بروز اختلالات گوارشی وجود دارد.

مصرف مکمل‌های کراتین زمانی که واقعا دچار کم آبی شده‌اید یا در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است خطرناک باشد.

خرید مکمل کراتین ترکیبی اصل

به دنبال هر نوع از کراتین که هستید می‌توانید به راحتی آن را در داروخانه آنلاین مثبت سبز بیابید. قیمت مکمل کراتین را نوع برند آن، حجم مکمل و ترکیبات موجود در آن تعیین می‌کند. معمولا مثبت سبز تخفیفات بسیار خوبی را برای مکمل کراتین و دیگر مکمل های بدنسازی می‌گذارد.

گفتار آخر

مکمل کراتین ترکیبی چیست؟ مکمل کراتین انواع مختلفی دارد که نوع ترکیبی یکی از آنها به حساب می‌آید. برعکس مکمل کراتین مونوهیدرات در مکمل کراتین ترکیبی از چندین ماده مختلف استفاده شده است. این ترکیبات می‌توانند کربوهیدرات، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و…باشند. کراتین یک مکمل بی‌خطر و ایمن است اما باید در حد تعادل و به مقداری که برایتان توصیه شده است، از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل کراتین
بحث و تبادل نظر
guest

14 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی

سلام الان کراتین ترکیبی تاثیرش بیشتره با مونوهیدرات روی بدن؟؟؟

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  علی

سلام همراه گرامی
با توجه به گروه خونی و سیستم تمرینی شما مشخص میشه کدام نوع کراتین برای شما بهتر است

ابوالفضل
ابوالفضل

سلام وقت بخیر ۱۷ سال و خورده هستم و اگر کراتین ترکیبی بد اس مصرف کنم مشکل ندارد و کراتین بد اس خوبه

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  ابوالفضل

سلام همراه گرامی
حتما زیره نظره مربی مصرف داشته باشید

محمد رضا جعفری
محمد رضا جعفری

سلام خسته نباشید مکمل وی با کراتین ترکیبی خوبه مصرف کنیم تاثیر خوبی داره و میخاستم بدونم مکمل وی با چه مکمل دیگه ای مصرف کنیم بهتره

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی

با عرض سلام
عموما هر دو مکملی که نام بردید برای مصرف عموم جایز هست اما با توجه به تیپه بدنی شما و زیره نظره مربی

Mkh
Mkh

سلام برای افزایش وزن (کمبود وزن در حد 10-15 کیلو) شما ترکیب گینر و کراتین رو توصیه میکنید یا کراتین ترکیبی؟ و آیا مصرف پروتئین وی با رعایت تغذیه باعث افرایش وزن میشه؟

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  Mkh

سلام
بله مصرف کراتین عالیه اگر بهمراه وی و تعدیل در رژیم غذایی و مصرف غذاهای کربوهیدراتی باشه.

محمد
محمد

سلام من کراتین ترکیبی مای پروتئینBlend گرفتم بنظرتون خوبه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  محمد

برندی که فرمودید مجوز پخش ندارد و نمی توان اورجنیال بودن آن را تایید کرد.

سعید
سعید

سلام من قبلا بدنسازی کار میکردم دو سال نرفتم خیلی لاغر شدم قبلا هم گینر و کراتین و گلوتامین و ارژنین مصرف میکردم حالا این کراتین ترکیبی ایا همه اینا رو داره یا فقط گلوتامین داره

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  سعید

کراتین ترکیبی بیشترین ترکیبش علاوه بر کراتین، کربوهیدرات است و نیاز شما رو به کربوهیدرات کم میکند ولی در کنار کراتین های ترکیبی از مکمل ها دیگر مانند گلوتامین و ال ارژنین باید مصرف شود.

Esi
Esi

سلام قدم ۱۸۰‌.وزنم۸۰ کیلو میخام عضله سازی کنم میخام کراتین ترکیبی استفاده کنم میترسم وزن اضاف کنم باهاش.سوالم اینه ((آیا کراتین ترکیبی وزن افزایشم میده))!؟؟

نسیم کریمی
نسیم کریمی
پاسخ به  Esi

با سلام و ممنون از حضور شما
با توجه به سن و شاخص توده بدنی حتما باید زیر نظر مربی یا پزشک کراتین مصرف کنید. بله در خیلی از موارد کراتین بدون ورزش صحیح باعث افزایش وزن هم می شود.