تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس چیست و هر کدام چه فوایدی دارند؟

امتیاز دهید

زینک پلاس و سلن پلاس هر دو از جمله مکمل‌های غذایی هستند که بیشتر در زمینه بهبود سلامت پوست، مو و ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته فواید بسیار دیگری نیز دارند که در این نوشتار به آنها نیز خواهیم پرداخت. عمده‌ترین تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس با یکدیگر چیست و در چه […]

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس

زینک پلاس و سلن پلاس هر دو از جمله مکمل‌های غذایی هستند که بیشتر در زمینه بهبود سلامت پوست، مو و ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته فواید بسیار دیگری نیز دارند که در این نوشتار به آنها نیز خواهیم پرداخت. عمده‌ترین تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس با یکدیگر چیست و در چه مواردی باید از هر یک از آنها استفاده کرد؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب، تا پایان این مطلب ما را یاری کنید. ابتدا بهتر است به طور جداگانه به معرفی زینک پلاس و سلن پلاس بپردازیم.

زینک پلاس چیست ؟

اصلی‌ترین ترکیب موجود در زینک پلاس، عنصر “روی” است. به جز روی، ویتامین‌های گروه B از جمله B1، B2، B6، B12 و ویتامین C نیز در زینک پلاس موجود هستند. همچنین در بعضی موارد ممکن است عناصر معدنی دیگری همچون آهن یا کلسیم نیز به زینک پلاس افزوده شوند. برای خرید قرص زینک پلاس از داروخانه نیازی به تجویز پزشک نیست و خودتان به سهولت می‌توانید اقدام نمایید. همه ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زینک پلاس دست به دست هم می‌دهند تا فوایدی بی‌نظیر را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشند.

عنصر زینک در بدن برای واکنش‌های آنزیمی، عملکرد ایمنی بدن، سنتز پروتئین، سنتز DNA، التیام زخم‌ها و رشد و تکامل اعضای بدن ضروری به شمار می‌آید. هنگامی که از زینک در قالب مکمل زینک پلاس استفاده می‌شود، فواید آن افزایش می‌یابد زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری نیز به آن اضافه می‌شود که هر یک از آنها مزایای مربوط به خود را دارند. به طور کلی فواید زینک پلاس در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز عوامل بیماری‌زا
  • کمک به کلاژن سازی و جوان شدن پوست
  • جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موها
  • کمک به رشد جسمی و ذهنی در کودکان
  • بهبود حافظه و افزایش تمرکز
  • کمک به تسریع بهبود زخم‌ها
  • پیشگیری از سفید شدن موها
  • بهبود استحکام ناخن‌ها
  • تقویت قدرت باروری
  • ترمیم ترک لب‌ها
بیشتر بخوانید: قرص زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد ؟

پوست و موی لطیف

عوارض کمبود روی در بدن

کمبود روی به ویژه در سنین رشد می‌تواند تبعات ناگواری را در بدن کودکان و نوجوانان از خود بر جای بگذارد. هنگامی که عنصر روی در بدن به مقدار کافی وجود نداشته باشد، علائم زیر مشاهده می‌شود:

  • کاهش وزن بدون دلیل
  • ریزش مو
  • عدم بهبود به موقع زخم‌ها
  • عدم هشیاری
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • زخم‌های باز روی پوست

کمبود روی در افرادی که قصد باردار شدن دارند، می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورده و مانع از وقوع بارداری شود. کاهش سطح زینک در بدن مردان منجر به ناتوانی جنسی می‌شود. همچنین خانم‌های باردار اگر کمبود روی داشته باشند، جنینی که در شکم آنها است، از رشد طبیعی برخوردار نشده و در نتیجه مشکلاتی برای سلامتی وی به وجود خواهد آمد. افراد مسن و اشخاصی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند، نیز بیش از سایرین در معرض کمبود روی قرار دارند. کمبود ماده معدنی زینک ممکن است عاملی برای کاهش مس نیز در بدن باشد بنابراین هرگز نباید ساده از کار آن رد شد.

تفاوت زینک و زینک پلاس

در این مطلب به طور کامل تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس را برای شما شرح خواهیم داد اما تفاوت زینک و زینک پلاس نیز ممکن است سوال بسیاری از شما باشد. در مکمل زینک تنها عنصر و ماده‌ای که وجود دارد، “روی” است در حالی‌که در زینک پلاس چنانچه پیشتر نیز اشاره کردیم، معمولا ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و گاه دیگر عناصر معدنی نظیر آهن یا کلسیم نیز وجود دارند. اگر شما با مشکل ریزش مو مواجه هستید، معمولا پیشنهاد می‌شود که از زینک پلاس استفاده کنید زیرا در این صورت هم عنصر روی برای بدن شما تامین می‌شود و هم دیگر ویتامین‌هایی نظیر ویتامین‌های گروه B. در میان ویتامین‌های B بیوتین نقش بسزایی در تقویت و پیشگیری از ریزش مو دارد.

  مواد غذایی حاوی روی

سلن پلاس چیست ؟

اصلی‌ترین ترکیب موجود در مکمل سلن پلاس، عنصر “سلنیوم” است. به جز سلنیوم، عنصر زینک و ویتامین‌های A، C و E نیز سلن پلاس وجود دارند. کپسول سلن پلاس آپوویتال و کپسول سلن پلاس یوروویتال از جمله محبوب‌ترین مکمل‌های سلن پلاس در بازار محسوب می‌شوند. سلنیوم خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد که تخریب‌کننده سلول‌های بدن هستند، به مقابله می‌پردازد. سلنیوم مقاومت بدن در برابر آلاینده‌ها را افزایش داده، به شادابی و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کنترل عملکرد صحیح غده تیروئید، بهبود سلامت مو، افزایش قدرت باروری در مردان، کاهش درد و التهاب مفاصل و ارتقاء سلامت قلب و عروق از دیگر فواید عنصر سلنیوم است. اما در مکمل سلن پلاس، سلنیوم در کنار دیگر ویتامین‌ها و همچنین عنصر روی قرار می‌گیرد و فواید استفاده از آن افزایش می‌یابد. از جمله این فواید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کمک به تنظیم ترشح هورمون‌های تیروئیدی
  • کمک به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی
  • کند کردن روند پیری سلول‌های پوستی
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • بهبود قدرت باروری در آقایان
  • جلوگیری از تحلیل عضلات
  • پیشگیری از سفید شدن موها
  • ارتقاء سیستم ایمنی بدن

عوارض کمبود سلنیوم در بدن

سلنیوم از عملکرد چندین سیستم مهم در بدن انسان پشتیبانی می‌کند. سیستم غدد درون‌ریز، سیستم ایمنی بدن و سیستم قلب و عروق از جمله این موارد هستند. بر اساس تحقیقات معتبری که در سال 2011 روی سلنیوم صورت گرفت، مشخص شد که کمبود این ماده معدنی با انواع خاصی از سرطان نیز ممکن است ارتباط داشته باشد. کمبود سلنیوم طیف گسترده‌ای از علائم را ایجاد می‌کند که رایج‎‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • ناباروری در مردان و زنان
  • ریزش مو
  • ضعف عضلانی
  • خستگی
  • حواس پرتی
  • ضعف سیستم ایمنی

  عوارض کمبود سلنیوم

کمبود سلنیوم معمولا در افرادی مشاهده می‌شود که ساکن مناطقی هستند که خاک آنجا از لحاظ داشتن سلنیوم فقیر است. همچنین اشخاصی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند، مبتلا به HIV هستند و اختلالات گوارشی مثل بیماری کرون را دارند، جذب سلنیوم در بدنشان کاهش می‌یابد و ممکن است با کمبود آهن مواجه شوند.

تفاوت سلن پلاس و زینک پلاس

با مطالعه مطالب بالا با مشخصات این دو مکمل آشنا شدید و اکنون بهتر می‌توانید تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس را متوجه شوید. مهم‌ترین فرقی که بین این دو مکمل وجود دارد این است که در سلن پلاس اصلی‌ترین عنصر، سلنیوم و در زینک پلاس اصلی‌ترین عنصر، روی است. البته عنصر روی در سلن پلاس نیز وجود دارد اما دوز آن اندکی کمتر از دوزی است که در زینک پلاس وجود دارد. اما به هر حال از هر دوی این مکمل‌ها به عنوان مکمل پوست، مو و ناخن استفاده می‌شود و هر دوی آنها در حفظ سلامت بدن مفید هستند.

اگر از لحاظ ویتامین‌ها نیز بخواهیم سلن پلاس و زینک پلاس را با یکدیگر مقایسه نماییم، باید بگوییم که در زینک پلاس معمولا ویتامین‌های B و C وجود دارد اما در سلن پلاس خبری از ویتامین‌های B نیست و به جای آن ویتامین A و E را می‌توان یافت. از لحاظ خاصیت آنتی اکسیدانی نیز باید گفت که در سلن پلاس خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری وجود دارد زیرا ویتامین‌های A، C، E و زینک و سلنیوم، یعنی به طور کلی همه ترکیبات موجود در این مکمل، دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. در تصویر زیر می‌توانید مواد غذایی حاوی سلنیوم را مشاهده کنید:

مواد غذایی حاوی سلنیوم

مقایسه مقدار نیاز روزانه بدن به زینک و سلنیوم

در جداول زیر می‌توانید مقدار نیاز روزانه بدن به عنصر روی و سلنیوم را در سنین مختلف با یکدیگر مقایسه نمایید:

مقدار نیاز روزانه به زینک:

سن مردان زنان زنان بارداری زنان شیرده
 0 تا 6 ماهگی 2 میلی گرم 2 میلی گرم
7 تا 12 ماهگی 3 میلی گرم 3 میلی گرم
1 تا 3 سال 3 میلی گرم 3 میلی گرم
4 تا 8 سال 5 میلی گرم 5 میلی گرم
9 تا 13 سال 8 میلی گرم 8 میلی گرم
14 تا 18 سال 11 میلی گرم 9 میلی گرم 12 میلی گرم 13 میلی گرم
بالای 19 سال 11 میلی گرم 8 میلی گرم 11 میلی گرم 12 میلی گرم

 

مقدار نیاز روزانه به سلنیوم:

سن مردان زنان زنان باردار زنان شیرده
0 تا 6 ماهگی 15 میکروگرم 15 میکروگرم
7 تا 12 ماهگی 20 میکروگرم 20 میکروگرم
1 تا 3 سالگی 20 میکروگرم 20 میکروگرم
4 تا 8 سالگی 30 میکروگرم 30 میکروگرم
9 تا 13 سالگی 40 میکروگرم 40 میکروگرم
14 تا 18 سالگی 55 میکروگرم 55 میکروگرم 60 میکروگرم 60 میکروگرم
19 تا 50 سالگی 55 میکروگرم 55 میکروگرم 60 میکروگرم 70 میکروگرم
51 سالگی به بعد 55 میکروگرم 55 میکروگرم

 

با در نظر گرفتن مقادیر بالا می‌توان گفت که مقدار نیاز بدن به زینک بسیار بیشتر از سلنیوم است اما با این حال سلنیوم نیز از مواد معدنی ضروری برای بدن بوده و از طریق مواد غذایی یا مکمل‌های غذایی باید برای بدن تامین شود.

از سلن پلاس استفاده کنیم یا زینک پلاس ؟

معمولا همه افرادی که به طرف مصرف این دو مکمل می‌روند، در پی ارتقاء سلامت پوست و موی خود هستند و مثلا برای مبارزه با ریزش مو و داشتن پوستی شفاف و همچنین استحکام ناخن‌ها تصمیم به استفاده از این فرآورده‌ها می‌گیرند. هم زینک پلاس و هم سلن پلاس هر دو دارای فوایدی هستند که به طور مستقیم روی بهبود سلامت پوست و مو تاثیر می‌گذارند. حال ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که از کدامیک از آنها باید استفاده کنید؟

برای یافتن پاسخ این پرسش باید نگاهی به ترکیبات موجود در زینک پلاس و سلن پلاس داشته باشید. به عنوان مثال اگر ریزش موی شما ناشی از کمبود روی یا ویتامین‌های B باشد بهتر است از زینک پلاس استفاده کنید اما اگر می‌خواهید در کنار زینک از سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین ث و ویتامین ای نیز بهره ببرید، بهتر است سلن پلاس را انتخاب نمایید. در این زمینه می‌توانید نظر پزشک را نیز جویا شوید و با توجه به کمبود ویتامین‌های موجود در بدن خود برای خرید زینک پلاس یا سلن پلاس تصمیم بگیرید.

کلام آخر

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. در واقع ترکیبات موجود در این دو فرآورده کمی با یکدیگر متفاوت هستند اما هر دوی آنها برای محافظت از پوست، پیشگیری از ریزش مو، تقویت موها و مستحکم شدن ناخن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا شما تجربه مصرف سلن پلاس یا زینک پلاس را دارید؟ از کدامیک از آنها استفاده کرده‌اید و چه فوایدی برای شما داشته‌اند؟ نظرات خود را در مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با ما در میان بگذارید تا راهگشای ما برای ارائه مطالب بهتر و مفیدتر باشد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

115 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Maryam
Maryam

سلام وقت بخیر من دکترم هر دورو برام تجویز کرده هم زینک پلاس هم سلن پلاس مشکلی نداره دوتاشو باهم بخورم ؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Maryam

سلام کاربر گرامی
خیر مشکلی ندارد می توانید استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما

Mary
Mary

سلام من ریزش موی شدیدی داشتم و موهامو پروتئین تراپی کردم چون خشک وکم بود که درمان بشه اما حس میکنم ریزش موهام بیشتر شده ی مدت کوتاه دارم از سلن پلاس استفاده میکنم میخواستم بدونم برای من سلن پلاس بهتره یا زینک پلاس؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Mary

سلام کاربر گرامی
معمولا کارهایی نظیر پروتئین تراپی یا کراتین کردن و … به علت استفاده از اتو و سشوار به مقدار زیاد یک دوره باعث ریزش می شود.بهتر است هفته ای یکبار برای تقویت ریشه ی مو روغن تراپی انجام دهید و زینک و بیوتین برای تقویت مو بهتر است مکمل های تقویت مو حاوی همه ی ریزمغذی های لازم هستند.
سپاس از همراهی شما

فاطی
فاطی

سلام دکتر جان من 15 سالم هست و دختر هستم. پوستم کم آبه و بدنم خشکه و موهام هم خیلی میریزه. اهل خوردن میوه و سبزیجات هم نیستم. آزمایش هم دادم مشکلی نداشتم :/میتونم زینک پلاس و سلن پلاس رو یک روز درمیون استفاده کنم ‌؟؟ یک روز زینک و یک روز سلن

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  فاطی

همراه گرامی مجله داروخانه انلاین مثبت سبز

چنانچه داروی خاصی مصرف نمی کنید و یا بیماری خاصی ندارید ؛ استفاده از محصولات مذکور؛ بلامانع است . همچنین می توانید از کرم های مرطوب کننده پوست و یا شامپوهای مرطوب کننده نیز کمک بگیرید جهت مشاهده محصولات پوستی لطفا اینجا کلیک نمایید تا لیست محصولات پوست و مو به شما نمایش داده شود .

با تشکر از همراهی شما.

...
...

سلام خانم دکتر سلن پلاس حتما باید با تجویز دکتر باشه یا نه میشه خودمون بگیریم از داروخانه و مصرف کنیم؟؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  ...

سلام کاربر گرامی
اگر بیماری خاصی ندارید می توانید مصرف کنید.
سپاس از همراهی شما

فاطمه
فاطمه

سلن پلاس برای رشد مو موثر هست

حمیرا
حمیرا
پاسخ به  فاطمه

سلام .وقت بخیر .میشه از هردوش استفاده کنیم؟

میلاد
میلاد

قصد دارم زینک پلاس رو بصورت همیشگی مصرف کنم

حمید
حمید

سلام وقتتون بخیر فرق زینک سلن کروم ویتامین هاوس و لایف چیه؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  حمید

همراه محترم
سلام
هر دو محصول یک کمپانی هستند که ابتدا به نام ویتامین هاوس ارائه میشد اما با تغییر نام به عنوان ویتامین لایف شناخته میشود.
متشکرم

حامد
حامد

سلام وقت بخیر
تفاوت قرص سلن پلاس و کپسول سلن پلاس چیست؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  حامد

سلام کاربر عزیز
نوع و میزان ریزمغذی ها در هر دو یکسان می باشد.

محمد رضا صالح
محمد رضا صالح

دکتر جان برای درمان ریزش مو سلن پلاس را تجویز می کنید یا هیرویت یا فولیکوژن؟ قیمتش مهم نیست برام دنبال یک قرص خوبم

دکتر داروساز
دکتر داروساز

سلام کاربر عزیز
چندان تفاوتی ندارند. در ابتدا سلن پلاس و یا زینک پلاس را امتحان نمایید.

مازیار
مازیار

سلام وقت بخیر اگر قرص سلن پلاس با زینک پلاس همراه هم طی یک دوره بخوریم مشکلی نداره؟ یا فقط باید یکی را مصرف کنیم؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  مازیار

سلام کاربر عزیز
یکی از دو مکمل را میتوانید روزانه و دیگری را یک روزدرمیان مصرف کنید.

سنا منصوری
سنا منصوری

به به بسیار عالی،مفید و کامل بود
تشکر💗

مریم
مریم

باسلام
آیا می شود قرص سلنیوم پلاس و یونیزینک را باهم مصرف کرد؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  مریم

سلام دوست عزیز
بله مشکلی ندارد.

فرزاد محمدی
فرزاد محمدی

خانم دکتر مریم خداوردیخان کارش بیست بیست در جواب بیماران