برای درمان سریع آنفلوانزا باید چه کار کنیم؟

امتیاز دهید

آنفلوانزا که یک بیماری حاد تنفسی و به شدت مسری است در فصول سرد سال و به‌خصوص پاییز شیوع بیشتری دارد. از آنجایی‌که این بیماری سالانه موجب مرگ هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود، لازم است راهکارهایی برای درمان فوری آن ارائه شود. اگر می‌خواهید با روش‌های درمان سریع آنفلوانزا آشنا شوید در این مقاله […]

برای درمان سریع آنفلوانزا باید چه کار کنیم؟

آنفلوانزا که یک بیماری حاد تنفسی و به شدت مسری است در فصول سرد سال و به‌خصوص پاییز شیوع بیشتری دارد. از آنجایی‌که این بیماری سالانه موجب مرگ هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود، لازم است راهکارهایی برای درمان فوری آن ارائه شود. اگر می‌خواهید با روش‌های درمان سریع آنفلوانزا آشنا شوید در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آنفلوانزا چیست و چه علائمی دارد؟

آنفلوانزا نوعی بیماری ویروسی است که توسط ویروس‌ آنفلوانزا ایجاد می شود. هر چند علائم این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که علائم آنفلوانزا به طور معمول سریع‌تر پدیدار شده و نسبت به سرماخوردگی شدت بیشتری دارند. علائم ابتلا به آنفلوانزا شامل تب و لرز (تب معمولا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی گراد)، سرفه، آبریزش از بینی و گرفتگی آن، گلودرد، درد سینوس‌ها، درد گوش‌ها، درد گردن، بی‌اشتهایی، احساس ضعف و خستگی، احساس سرمای شدید، سر درد، سر گیجه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی، دردهای عضلانی و استخوانی، افزایش تعریق و گرفتگی صدا است. ویروس آنفلوانزا هر ساله در فصل‌های پائیز و زمستان شیوع پیدا کرده و افراد مختلف از هر رده‌ سنی، از کودکان گرفته تا سالمندان را مبتلا می‌کند.

آنفولانزای جدید چیست و درمان سریع آنفلوانزا کدام است؟

آنفلوانزای جدید، همان آنفلوانزای خوکی یا H1N1 است. آنفلوانزای H1N1 یک بیماری بسیار مسری است که اولین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در سال ۲۰۰۹ بار دیگر با قدرت و توانایی بیماریزایی شدیدتر از گذشته، ابتدا در ایالت کالیفرنیای آمریکا و سپس در سراسر جهان شیوع پیدا کرد. علت نامگذاری این بیماری به آنفلوانزای خوکی آن بود که در آزمایش‌های انجام شده از این ویروس، مشخص شد که تعدادی از ژن‌های آن شبیه به ژن ویروس آنفلوانزایی است که در خوک‌های شمال آمریکا وجود دارد. قدرت بیماری‌زایی این ویروس، سه برابر ویروس آنفلوانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصول سرد سال است.

آنفلوانزا چگونه شایع می‌شود؟

افرادی که ناقل ویروس آنفلوانزا هستند، ویروس را از طریق سرفه یا عطسه پخش می‌کنند. ویروس‌های آنفلوانزا در قطرات تنفسی افراد مبتلا موجود بوده و از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند. اگر قطره‌های آب دهان فرد مبتلا، به هنگام سرفه یا عطسه توسط فرد دیگری استنشاق شوند و یا این قطرات به وسیله دست و اشیای آلوده به بینی یا گلوی فرد دیگر برسد، می‌تواند این  بیماری را منتقل کند.

تا چه مدت یک شخص مبتلا به آنفلوانزا می تواند ویروس را به افراد دیگر انتقال دهد؟

اکثر افراد مبتلا از یک روز قبل از بروز علائم تا 5 تا 7 روز بعد از ظهور اولین علائم می‌توانند ویروس آنفلوانزا را منتقل کنند. کودکان خردسال و افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند و سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند آنفلوانزا را به مدت بیشتری شیوع می‌دهند و معمولا درمان سریع آنفلوانزا در مورد این افراد امکان پذیر نیست.

برای درمان سریع آنفلوانزا باید چه کار کنیم؟

گروه‌های پرخطر کدامند؟

بیماران قلبی، افراد مبتلا به دیابت، بیماران تنفسی، افراد دارای نارسایی کبد و کلیه، افراد بالای 65 سال، کودکان زیر دو سال، مادران باردار و بیمارانی که دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند از گروه‌های پرخطری هستند که بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند. توصیه می‌شود که این افراد جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا حتما واکسن آن را تزریق کنند.

برای پیشگیری از آنفلوانزا چه‌ کار باید کرد؟

مهمترین روش‌های پیشگیری از آنفلوانزا به شرح زیر است.

واکسیناسیون

واکسن آنفلوانزای فصلی بهترین راه جهت کاهش ابتلا به آنفلوانزا و انتقال آن به دیگران است. وقتی افراد بیشتری در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند، این بیماری کمتر در جامعه منتشر می‌شود. از آنجایی‌که شیوع ویروس آنفلونزا تا اواسط بهار همچنان ادامه دارد، پس هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوانزا دیر نشده‌ است.

شستن مرتب دست‌ها

از آنجایی‌که حدود 80 درصد از بیماری‌های عفونی از طریق دستهای آلوده منتقل می‌شوند، برای اینکه از انتشار و ورود میکروب‌ها به بدن جلوگیری کنید باید دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

همراه داشتن محلول ضدعفونی‌کننده دست

هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارید محلول‌های ضدعفونی‌کننده یا دستمال‌ مرطوب‌های حاوی الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها بهترین گزینه هستند.

مصرف رژیم غذایی متعادل

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا است. برخورداری از رژیم غذایی سالم به درمان سریع آنفلوانزا نیز کمک می‌کند.

پرهیز از مالیدن دست‌ها به صورت

ویروس آنفلوانزا معمولا از راه چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شود. اگر خواستید صورتتان را لمس کنید حتما قبل از تماس دست به صورت، آنها را به‌خوبی بشویید تا به این طریق احتمال انتقال میکروب‌ها به صورت خود را به حداقل برسانید.

استفاده نکردن از وسایل مشترک

همه چیز، از دستگیره‌های در و دسته‌ صندلی‌ها گرفته تا سطح روی میزها و گوشی تلفن بدون شک آلوده به انواع میکروب‌ها هستند. بنا بر این پس از لمس این اجسام، بلافاصله دست‌های خود را با‌ آب و صابون بشویید. توجه داشته باشید که ویروس آنفلوانزا قادر است بیش از 48 ساعت در خارج از بدن انسان به حیات خود ادامه دهد. پس هر وسیله‌ای که دست فرد مبتلا به آن خورده باشد، آلوده است.

پرهیز از تماس با مبتلایان به آنفلوانزا

از تماس نزدیک با افراد مبتلا به آنفلوانزا خودداری کنید و اگر ناچارید با آنها در تماس باشید پس از آن، حتما دست‌های خود را به دقت با آب و صابون بشویید.

پرهیز از استعمال دخانیات

مخاط دستگاه تنفسی به‌طور طبیعی از ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری می‌کند.استعمال دخانیات موجب تخریب مژک‌ها و مخاط مجاری تنفسی می‌شود.

هنگام ابتلا به آنفلوانزا چه کار‌هایی را نباید انجام دهیم؟

از آنجایی‌که آنفلوانزا یک بیماری بسیار مسری بوده و غالبا یک بیماری ناتوان کننده و حتی مرگبار است، توصیه می‌شود در صورت ابتلا به آنفلوانزا، جهت پیشگیری از انتقال ویروس عامل این بیماری به افراد دیگر از تماس با دیگران پرهیز کرده و از حضور در محل کار و یا مدرسه نیز خودداری کنید، زیرا با این کار همکاران و یا همکلاسی‌های خود را در معرض بیماری قرار می‌دهید. اگر لازم است که از منزل خارج شوید حتما از یک ماسک استفاده کنید.

در صورت ابتلا به آنفلوانزا چه کار‌هایی باید انجام دهیم؟

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بیماری، برای درمان سریع آنفلوانزا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. گروه‌های پرخطر (بیماران قلبی و تنفسی، کودکان زیر 2 سال، افراد بالای 65 سال و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص) که آنفولاانزا می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد لازم است که از درمان دارویی استفاده کنند و باید حتما تحت درمان با دارو‌های ضد ویروس قرار بگیرند. تحقیقات انجام گرفته نشان داده‌اند که داروی ضد ویروس می‌تواند مدت بیماری و شدت علائم آن را کاهش دهد.

درمان سریع آنفلوانزا

همانطوری‌که گفته شد در صورت مشاهده هر یک از علائم آنفلوانزا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. پس از مراجعه به پزشک جهت تسریع در روند بهبودی بیماری‌تان می‌توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید.

استراحت کافی

هنگام ابتلا به هر بیماری، استراحت کردن بهترین گزینه است؛ زیرا بدن در این حالت بهتر می‌تواند به مبارزه با انواع بیماری‌ها بپردازد. افراد مبتلا به آنفلوانزا بهتر است به هنگام استراحت، برای تنفس بهتر از تعداد بالش‌های بیشتری زیر سرشان استفاده کنند.

نوشیدن مایعات فراوان

هنگامی‌که شخصی دچار آنفلوانزا می‌شود معمولا تب بالایی نیز دارد. وقتی دمای بدن بالا می‌رود، بدن آب زیادی از دست می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود اشخاص مبتلا، مایعات بیشتری مصرف کنند تا برای مبارزه با بیماری دچار مشکلات بیشتری نشوند. نوشیدن مایعات گرم به همراه آب لیمو نیز بسیار توصیه می‌شود؛ چون مایعات گرم باعث تسکین درد گلو شده و سینوس‌ها در چنین شرایطی، عملکرد بهتری دارند. افراد مبتلا به آنفلوانزا به هیچ عنوان نباید از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های قندی و حاوی کافئین استفاده کنند. بهتر است افراد مبتلا از سوپ استفاده کنند زیرا با این کار هم مایعات گرم به بدنشان می‌رسد و هم مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند.

برای درمان سریع آنفلوانزا باید چه کار کنیم؟

استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین C

مصرف ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده، به کاهش علائم بیماری آنفلوانزا کمک کرده و موجب درمان سریع آنفلوانزا می‌شود. بنابراین استفاده از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C را فراموش نکرده و جهت بهره‌مندی هر چه بیشتر از خواص این ویتامین از مکمل‌های دارویی حاوی ویتامین C استفاده کنید.

درمان سریع آنفلوانزا با پاک کردن مخاط بینی

فراموش نکنید زمانی که به آنفلوانزا مبتلا شدید برای جلوگیری از تجمع مخاط در درون بینی، حتما بینی خود را تخلیه کنید. توجه داشته باشید که این کار برای جلوگیری از آلوده شدن سینوس‌ها و گوش‌ها بسیار ضروری است. به هنگامی‌که می‌خواهید با استفاده از یک دستمال کاغذی، بینی خود را تمیز کنید به هیچ عنوان آن را دوباره استفاده نکرده و قبل از دور انداختن، جهت جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران حتما دستمال کاغذی را اول در یک کیسه پلاستیک قرار داده و سپس دور بیندازید.

استفاده از کیسه آب گرم

استفاده از کیسه آب گرم باعث التیام درد‌ها می‌شود؛ بنابراین بهره‌گیری از این روش برای بیماران مبتلا به آنفولانزا می‌تواند باعث کاهش درد بدن‌شان شود. اگر کیسه آب گرم ندارید به جای آن می‌توانید از یک بطری حاوی آب گرم استفاده کنید. برای این کار پس از اینکه از بسته بودن در بطری اطمینان حاصل کردید می‌توانید آن را روی سینه و یا پشت خود قرار دهید تا گرمای آن موجب کاهش دردهای‌تان شود.

استفاده از یک پارچه آغشته به آب سرد برای کاهش دمای بدن

با استفاده از یک پارچه خنک و مرطوب می‌توانید دمای بدن خود را کاهش دهید و درمان سریع آنفلوانزا را بیابید. برای این کار یک پارچه سرد و مرطوب را روی پیشانی و چشم‌های خود بگذارید. توجه داشته باشید که اگر دمای بدن بیش از اندازه بالا برود می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد کند. وقتی احساس کردید که پارچه شما گرم شده است آن را با آب خنک، سرد کنید و مجددا روی پیشانی قرار دهید تا دمای بدن به حد نرمال خود برسد.

استفاده از بخور اوکالیپتوس

بخار اوکالیپتوس دارای خواص ضد میکروبی بوده و می‌تواند با ضد عفونی کردن مجاری تنفسی باعث کاهش گرفتگی بینی شده، التهاب مخاط مجاری تنفسی را از بین برده و برای درمان سریع آنفلوانزا موثر باشد. 5 تا 10 قطره روغن اوکالیپتوس را درون یک ظرف حاوی آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد سپس یک حوله را روی سر خود گذاشته و به مدت 10 تا 15  دقیقه بخار اکالیپتوس را تنفس کنید. به هنگام انجام این کار مراقب فاصله صورت خود از ظرف آب جوش باشید تا بخار آب باعث سوختگی پوست‌تان نشود.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها