بهترین زمان مصرف قرص کلسیم چه زمانی است؟

2.7/5 - (39 امتیاز)

اگر بدن شما با کمبود کلسیم مواجه باشد، احتمالا پزشک مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم را به شما تجویز خواهد کرد. کمبود کلسیم در بدن به نرمی و پوکی استخوان منجر خواهد شد بنابراین هر زمان که متوجه کاهش این عنصر در بدن خود شدید، بلافاصله باید جلوی آن را بگیرید. در این مقاله با ما […]

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم

اگر بدن شما با کمبود کلسیم مواجه باشد، احتمالا پزشک مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم را به شما تجویز خواهد کرد. کمبود کلسیم در بدن به نرمی و پوکی استخوان منجر خواهد شد بنابراین هر زمان که متوجه کاهش این عنصر در بدن خود شدید، بلافاصله باید جلوی آن را بگیرید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با بهترین زمان مصرف قرص کلسیم آشنا شوید و بدین وسیله بتوانید جذب این ماده معدنی باارزش را هر چه بیشتر در بدن خود افزایش دهید.

نقش کلسیم در بدن

کلسیم در تقویت استخوان‌ها و دندان حرف اول را می‌زند و نقش تاثیرگذار آن بر هیچ فردی پوشیده نیست. بدن انسان برای کارکرد طبیعی سلول‌ها، انتقال پیام‌های عصبی، انقباض ماهیچه‌ها، ترشح هورمون‌ها و انعقاد خون نیز به کلسیم نیاز دارد. بنابراین کاملا واضح است که با کاهش کلسیم در بدن، مشکلات فراوانی گریبان‌گیر انسان خواهد شد. عدم مصرف کلسیم به حد کافی به خصوص در دوران کودکی، به بیماری هیپوکلسمی یا کمبود کلسیم منجر خواهد شد. از علائم کمبود کلسیم در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی و مشکلات مداوم دندان
  • ناخن‌های ضعیف و شکننده
  • احساس ضعف و خستگی
  • گرفتگی عضلات

با مشاهده هر یک از علائم بالا باید به پزشک مراجعه نمود و طبق دستور وی از مکمل‌های غذایی کمک گرفت.

برای خرید قرص کلسیم از داروخانه آنلاین مثبت سبز کلیک کنید.

بهترین زمان مصرف

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم

پزشکان بهترین زمان مصرف قرص کلسیم را همراه با وعده‌های غذایی می‌دانند. هنگامی که قصد خوردن قرص کلسیم را دارید باید 2 ساعت قبل و حدود 4 ساعت پس از آن از هیچ دارو یا مکمل دیگری استفاده نکنید تا در جذب کلسیم در بدنتان اختلالی ایجاد نشود.

لازم است به نوع مکملی که قصد استفاده از آن را دارید نیز توجه کنید. کلسیم سیترات را می‌توان همراه با وعده غذایی یا بدون خوردن غذا میل کرد اما اگر مکمل کلسیم شما به صورت کربنات است، حتما آن را همراه با وعده غذایی خود میل نمایید.

به منظور جذب بهتر کلسیم در بدن توصیه می‌شود که اگر از 1000 میلی گرم کلسیم در روز استفاده می‌نمایید، دوز مصرفی را به دو قسمت تقسیم نمایید و هر بار 500 میلی گرم کلسیم به بدن خود برسانید. جذب کلسیم زمانی که 500 میلی گرم در روز استفاده شود، به مراتب بیشتر است.

چه موقع از روز قرص کلسیم را نخوریم ؟

بهتر است قرص کلسیم در کنار وعده صبحانه و ناهار خورده نشود و مصرف آن را به شب‌ها موکول کنید. هنگامی که قرص کلسیم را در روز استفاده می‌کنید، مقدار کلسیم در خون حدود یک ساعت بالا می‌رود و پس از آن کاهش می‌یابد. اما چون در طول روز ممکن است از خوراکی‌های حاوی کلسیم استفاده کنید، میزان کلسیم در بدن شما دوباره افزایش می‌یابد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که در طول روز به طور مکرر، مقدار این ماده معدنی در بدن بالا و پایین می‌شود. هنگامی که می‌خوابیم مقدار کلسیم موجود در بدن ما به حداقل مقدار خود می‌رسد چون دیگر از هیچ خوراکی استفاده نمی‌کنیم. در این حالت، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان برداشت می‌کند و این مسئله اصلا خوب نیست. پس بهتر است شب‌ها و در وعده شام از قرص کلسیم استفاده شود.

قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟

در قسمت قبلی برایتان شرح دادیم که بهتر است قرص کلسیم را شب‌ها مورد استفاده قرار دهید. اما دلیل دیگری هم وجود دارد. کلسیم می‌تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری را در طول شب تجربه کنید. ماده معدنی calcium حاوی نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان است. تریپتوفان در تولید هورمون ملاتونین که همان هورمون خواب است، نقش موثری دارد. بنابراین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد بعد از خوردن قرص کلسیم در شب‌ها خواب باکیفیت‌تری خواهند داشت. البته گوشزد می‌کنیم که هرگز با هدف بهبود خواب به سراغ قرص کلسیم نروید. اگر کمبود کلسیم دارید با مشورت پزشک از این مکمل بهره بگیرید.

مقدار نیاز روزانه بدن به کلسیم

کلسیم در بسیاری از مواد غذایی موجود است و از طریق خوردن لبنیات، سبزیجاتی نظیر کلم و حبوباتی همچون لوبیا می‌توان نیاز بدن به این عنصر را تامین نمود. در کنار مصرف این خوراکی‌ها باید به مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن نیز توجه داشت تا جذب کلسیم به خوبی انجام شود. بسیاری از افراد بر اثر رژیم‌های غذایی نامناسب و دریافت اندک ویتامین دی دچار کمبود کلسیم و پوکی استخوان می‌شوند و در این صورت باید حتما از قرص کلسیم استفاده نمایند. بد نیست به منظور پیشگیری از پوکی استخوان با مقدار نیاز روزانه بدن به کلسیم نیز آشنا شوید:

سن مردان (میلی گرم) زنان (میلی گرم) خانم‌های باردار (میلی گرم) زنان شیرده

(میلی گرم)

از بدو تولد تا 6 ماهگی 200 200
7 تا 12 ماهگی 260 260
1 تا 3 سالگی 700 700
4 تا 8 سالگی 1000 1000
9 تا 13 سالگی 1300 1300
14 تا 18 سالگی 1300 1300 1300 1300
19 تا 50 سالگی 1000 1000 1000 1000
51 تا 70 سالگی 1000 1200
71 سالگی به بعد 1200 1200

مواد غذایی حاوی کلسیم

چه افرادی باید قرص کلسیم مصرف کنند ؟

بد نیست علاوه بر آگاهی از بهترین زمان مصرف قرص کلسیم اطلاع داشته باشید که چه افرادی واقعا نیاز به مصرف مکمل کلسیم دارند. بهترین راه تامین کلسیم برای بدن، مصرف لبنیات در رژیم غذایی است. در صورت ناکافی بودن این ماده معدنی در رژیم غذایی استفاده از مکمل‌های کلسیم، بهترین گزینه به شمار می‌آید. برخی افراد به دلیل عدم تحمل لاکتوز، با خوردن فرآورده‌های لبنی دچار مشکل می‌شوند و بعضی دیگر از افراد مانند وگان‌ها نیز از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند که در آن مصرف لبنیات محدود شده است. این اشخاص حتما باید مصرف مکمل‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. مصرف زیاد پروتئین و سدیم، موجب می‌شود تا بدن مقدار بیشتری کلسیم دفع نماید. بنابراین افرادی که به هر دلیل از مواد پروتئینی زیاد استفاده می‌کنند، باید از طریق خوردن مکمل‌ها کمبود کلسیم در بدن خود را جبران نمایند.

داروهای حاوی کورتون، در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کنند. بیمارانی که از کورتون استفاده می‌کنند نیز حتما باید مصرف قرص کلسیم را در رژیم غذایی خود قرار دهند. برخی بیماری‌ها مانند بیماری التهابی روده یا سلیاک سبب کاهش جذب کلسیم در بدن می‌شوند. مبتلایان به این بیماری نیز نباید مصرف مکمل کلسیم را فراموش کنند. واضح است که در صورت ابتلا به پوکی استخوان نیز باید حتما از قرص کلسیم طبق دستور پزشک استفاده نمود.
استخوان ها

قرص کلسیم خارجی

قیمت قرص کلسیم در داروخانه‌ها بسته به برند، ترکیبات و نوع مکمل متفاوت است. اینکه مکمل کلسیم ایرانی باشد یا خارجی نقش تعیین کننده‌ای در قیمت آن دارد. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های داروسازی در داخل کشور مکمل‌هایی تولید می‌کنند که از لحاظ کیفیت، از مکمل‌های خارجی چیزی کم ندارند. اگر شما به دنبال خرید قرص کلسیم خارجی هستید می‌توانید به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید. در مثبت سبز در اکثر موارد شما می‌توانید مکمل‌های غذایی از جمله کلسیم را با تخفیفات بسیار عالی تهیه کنید.

گفتار آخر

با دانستن بهترین زمان مصرف قرص کلسیم کمک بزرگی به خود کرده‌اید چراکه به این طریق نه تنها جذب کلسیم را در بدن خود افزایش می‌دهید بلکه مطمئن خواهید شد که این قرص در بهبود سلامتی شما تاثیر خواهد گذاشت و به اصطلاح پول خود را دور نریخته‌اید. فراموش نکنید که هنگامی که برای خرید هر نوع مکمل غذایی اقدام می‌کنید حتما به بهترین زمان مصرف آن نیز توجه داشته باشید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاثیر استفاده از آن را در بدن خود مشاهده نمایید. با دنبال کردن مقالات مجله آنلاین مثبت سبز می‌توانید بهترین دوست برای بدن خود باشید و تندرستی را برای خود به ارمغان آورید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: استخوان و مفاصل
بحث و تبادل نظر
guest

47 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
توحید
توحید

سلام من 16سالم خواستم بدونم با مصرف قرص کلسیم میشه رشد بیشتری کرد

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  توحید

سلام کاربر گرامی
اگر منظورتان قد است مصرف مکمل هایی مثل زینک کلسیم و ال آرژنین بر روی رشد قد موثرند
سپاس از همراهی شما

کاربر ناشناس
کاربر ناشناس

سلام . اینجانب ۱۸ سال منظم بدنسازی کار میکنم ‌و سن ۳۶.
چندبار کرونا گرفتم و دارو و امپول مصرف کردم بعد یک سال در حرکت اسکات پا و فشار بیش از حد به کمر و لگن دو ماه درد داشتم و به دکتر ارتوپد مراجعه کردم و ام ار ای نوشت . بعد بررسی متوجه شد بنده سر غضروف سیاه شدگی به وسیله مواد کرتون ایجاد شده .
آیا کلسیم و پتاسیم کلراید برای پیشرفت بیماری جلوگیری میکنه ؟ یا دکتر اینکاره نبود و اشتباه تشخیص داده !
امان از دست دکترای بند پ .

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده

سلام کاربر گرامی
نکروز بافت استخان یا سیاه شدن آن می تواند به علت مصرف الکل ، استروئید ها و کورتون ها ، بیماری کرونا و … باشد و درمان آن فقط باید توسط پزشک بر اساس نتیجه ی ام آر آی و وسعت و میزان بافت نکروز شده صورت گیرد.
سپاس از همراهی شما

زهره
زهره

سلام خانم ۵۲ساله هستم قرص متفورمین ۵۰۰و کلسی مد۱۰۰۰ استفاده میکنم.دکتر روزی یک عدد گفته استفاده کنم..امکانش هست زمان دقیق استفاده از این قرص هارو بگید؟کدام را شب و کدومش رو روز استفاده کنم؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  زهره

با سلام کاربرگرامی
متفورمین را همراه یک وعده اصلی مثل صبحانه یا نهار میل کنید.
کلسی مد همراه یک میان وعده ترجیحا حاوی لبنیات مثل شیر میل شود.

لیلا
لیلا

سلام وقت بخیر…من تازه جواب آزمایشمو گرفتم و کنار عدد کلسیم یک ستاره وجود دارد باید بین ۸ و نیم تا ۱۰ و نیم باشد مال من ۸ و نیم هست و روده تحریک پذیر دارم آیا نیاز به خوردن قرص کلیسم هست ؟ ممنون

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  لیلا

سلام کاربر گرامی
بله بهتر است مصرف نمایید.
در مورد دوز مصرف با پزشک مشورت نمایید تا بر اساس آزمایش و سن شما دوز مصرفی تعیین شود.
سپاس از همراهی شما

یگانه
یگانه

سلام من دکترم واسم کلسیم سیترابون نوشته ولی داروخانه بهم بون استرون داده دوزهاشون باهم فرق میکنه حلا من کدام یک از اینهارو مصرف کنم ممنون میشم راهنمایی کنیدایا این دو باهم فرق دارن

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  یگانه

سلام

بله، کلسیم سیترابون و بون استرون هر دو مکمل کلسیم هستند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

کلسیم سیترابون یک نمک کلسیم است که از اسید سیتریک مشتق شده است. این مکمل به طور کلی به خوبی تحمل می شود و احتمال کمتری برای ایجاد یبوست نسبت به سایر مکمل های کلسیم دارد.

بون استرون یک مکمل کلسیم است که از استخوان گاو مشتق شده است. این مکمل همچنین به طور کلی به خوبی تحمل می شود، اما ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد یبوست نسبت به کلسیم سیترابون داشته باشد.

در مورد دوز مصرفی، کلسیم سیترابون معمولاً در دوزهای ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز تجویز می شود. بون استرون معمولاً در دوزهای ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز تجویز می شود.

با توجه به اینکه دوز مصرفی شما برای بون استرون کمتر از دوز مصرفی کلسیم سیترابون است، ممکن است بخواهید کلسیم سیترابون را مصرف کنید. با این حال، بهتر است قبل از هرگونه تغییر در دوز یا نوع مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

در اینجا خلاصه ای از تفاوت های بین کلسیم سیترابون و بون استرون آورده شده است:

کلسیم سیترابون

مشتق از اسید سیتریک
احتمال کمتری برای ایجاد یبوست
دوز معمول: ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز
بون استرون

مشتق از استخوان گاو
احتمال بیشتری برای ایجاد یبوست
دوز معمول: ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز